گفت‌وگو با حمید مجتهدی، کارگردان مستند اربعین

حُسن مطلع نجف، حُسن ختام کربلا

تا حالا اگر مستندهایش را دیده باشید، حتما او را تحسین کرده‌اید، دوربینش انگار سُر می‌خورد و مثل کودکی بازیگوش به همه جا سر می‌زند و هیچ مانعی نمی‌تواند او را محدود کند، نه دیوار نه سقف و نه هیچ چیز دیگر. برای همین است که نام حمید مجتهدی، تضمینی است برای تماشای یک اثر مستند که از تلویزیون پخش می‌شود بخصوص اگر این مستند درباره ایران باشد. نماهایی که او انتخاب می‌کند و حرکت‌های دوربینش انگار چیزهایی را نشانمان می‌دهد که خودمان آنها را نمی‌دیدیم. هر چند مستندساز اگر هوشمند و کاربلد باشد، باید همین روش و سبک کار را انتخاب کند.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۶۶
حُسن مطلع نجف، حُسن ختام کربلا

حالا قرار است به مناسبت اربعین، مستندی از حمید مجتهدی از شبکه سه پخش شود که احتمالا آنهایی که از پیادهروی اربعین جا ماندهاند را بیشتر مغموم و حسرت به دل میکند. مجتهدی در این مستند که در چهار قسمت تولید شده، از عشق صحبت میکند، سیدالشهداء، بهانهای شده تا این مستندساز، عشق به یکتاپرستی، تشیع، اهل بیت و ایران را به نمایش گذارد.

مجتهدی که مستند نجف را در مرحله فنی و آمادهسازی دارد، درباره مستند اربعین میگوید: اربعین از نجف، شروع شده و به کربلا ختم میشود. در این میان هم گریزی به صحرای کربلا داریم و روز عاشورا و هم جمعیتی که برای عرض ارادت به سیدالشهداء پای پیاده به سمت کربلا میرود. این که چرا از نجف شروع کردم، چون از شهادت پسر علی(ع) صحبت میکنم.مگر از مولا علی(ع) بزرگتر، عاشقتر هم داریم، مگر میتوان عاشق امیرالمومنین(ع) بود و عاشق حسین(ع) نشد! همان مردی که با علم به اینکه کشته خواهد شد، به جای پیامبر (ص) در بستر او خوابید. علی(ع)، عاشق پیامبر(ص) بود و همه هستی خود را نثار ایشان کرد. این پدر و پسر، مفهوم عشق هستند و عاشقی. وقتی سال گذشته برای ساخت مستند اربعین به میان جمعیتی که به سمت کربلا روان بود، رفتم، بار دیگر مفهوم عشق، با همه عظمتش را درک کردم. این ملت عاشق چنان شیفته معشوق هستند که حدود 170 کیلومتر را پیاده طی میکنند تا به کربلا برسند باید با آنها همراه شد تا این عشق را با همه عظمتش درک کرد. راستش را بخواهید شگفتزده شدم از این همه عاشقی! ایرانیها از همان اول پیدایش، یکتاپرست بودند، هیچگاه بت نپرستیدند، هیچگاه بت نساختند، برای همین وقتی اسلام به ایران رسید انگار به جایی رسید که مهد و اصلش است. برای همین است که ایرانیها عاشق اهلبیت(ع) هستند، برای همین است که پیادهروی اربعین از ایران شروع میشود و ایرانیها میشوند عاشقترین مردم به سیدالشهداء.

وقتی صحبت از عشق به اباعبدا... میشود و چرایی عشق ایرانیها به سیدالشهداء به مجتهدی میگویم، مستندهایی که درباره ایران هم میسازید، زیبا و با عظمت است، از چه زاویهای به ایران نگاه میکنید که چنین زیبا آن را به تصویر میکشید؟ در جواب میگوید: من عاشق ایرانم. وقتی عاشقی، فقط زیبایی میبینی. همه این خاک را گشتهام تا زیباییهایش را پیدا و ثبت کنم. همه مسجدهای ایران را از نزدیک دیدهام، فقط عشق میتواند باعث شود این آثار چنین عظیم و باوقار ساخته شوند. معمارهایشان عاشق بودهاند برای همین مکانهایی برای عبادت ساختهاند که مبهوتت میکند. من باید عاشق باشم تا بتوانم حق مطلب را درباره این آثار ادا کنم و این عظمت و وقار را به تصویر بکشم. وقتی تصمیم گرفتم مستندهایی درباره حافظیه و سعدیه بسازم، مدت زیادی درباره این شاعران بزرگ ایرانی تحقیق کردم، آن قدر با آنها قاطی شدم تا حسشان کردم تا باورشان کردم و یادشان گرفتم. اینکه چگونه به آنها نزدیک شوم عظمت و شکوهشان را به تصویر بکشم.

مجتهدی ایران را زیر پا گذاشته و میگذارد تا به همه دنیا، زیباییهای این سرزمین را نشان دهد. اما گروهی هستند که غبار نگاه منفی خود را بر ایران میپاشند تا بگویند ایران برای زندگی مناسب نیست! مجتهدی در پاسخ به این آدمها میگوید: باید خیلی بیمعرفت باشی که درباره ایران چنین حرفی را بزنی! سرزمینی که قرنهاست روی پای خود ایستاده، دوام آورده و خواهد آورد. به این گروه میگویم، بروید عاشقی یاد بگیرید؛ عاشق وطنتان شوید و آن را ارزان نفروشید. در همه دنیا دورههای رکود وجود دارد، بالا و پایین هست، اما قرار نیست درباره وطنمان بد بگوییم. به نظرم الان ابرقدرتی بر سر کار آمده که میخواهد جهان را مدیریت کند. اما دوره او مثل یک سونامی میگذرد و تمام میشود و بعد از آن این ما هستیم که عظیم و با ابهت سر جایمان ماندهایم. پس بهتر است عاشقانه از ایران محافظت کنیم و در حق او بیمعرفتی نکنیم.

متولد 1320 است، اما سرشار از انرژی و انگیزه کار، مدرک فیلمبرداری هوایی را از دانشگاه کالیفرنیا گرفته و همه نماهای هوایی آثارش را خودش انجام میدهد و بشدت برای آنها وقت میگذارد. او درباره سبک کارش میگوید: خدا را شاکرم که هیچوقت به سن شناسنامهام فکر نکرده و نمیکنم.

عاشق کارم هستم و هیچوقت از کار خسته نمیشوم. در حال ساخت مستندی درباره چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هستم که در 30 قسمت عید نوروز از تلویزیون پخش خواهد شد. امیدوارم خدا آن قدر بهم انرژی و عشق بدهد تا بتوانم همه زیباییها و عظمت ایران را به تصویر بکشم.

طاهره آشیانی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها