هفته گذشته، پیش‌نویس الگوی پایه اسلامی- ایرانی پیشرفت، همراه ابلاغی از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی منتشر شد؛الگویی که با تلاش نظام‌مند هزاران صاحب‌نظر و استاد دانشگاه و حوزه و پس از هفت سال به این مرحله رسید.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۴۹
پیشرفت، راهکار مقابله با تصویرسازی دشمن

در این باره نکات زیر شایسته توجه است.

نخستین مساله که بسرعت تداعی کرد و مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت، آب سردی بود که انتشار این سند بر تلاش‌های مذبوحانه دشمنان انقلاب اسلامی و مردم ایران ریخت؛ تلاش‌هایی که القای یأس و ناامیدی را هدف قرار داده بود و می‌کوشید چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را سال پایانی آن معرفی کند.

انتشار این سند نشان داد، ورای این هیاهوها و تصویر‌سازی‌های مغرضانه، نظام جمهوری اسلامی ایران در کمال آرامش و با نگاهی به دوردست‌ها در پی اهدافی بلند و البته دست یافتنی است.

دومین نکته نهفته در این رویداد، فراخوان رهبری برای مشارکت صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه(علاوه بر دستگاه‌های حاکمیتی)در ارتقا و تکمیل این سند بود.

دعوتی شاید بی‌مانند در دیگر نظام‌ها که حاکی از احترام به صاحبان فکر و اندیشه بود و یک‌بار دیگر عقلانیت انقلابی را به نمایش گذاشت.

مخاطب اصلی این فراخوان اگرچه، صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه بودند ولی از بعدی، یک‌بار دیگر نگاه مردم سالارانه نظام را به نمایش گذاشت.

سومین و نکته پایانی که در این مجال به آن اشاره می‌کنم،آخرین عبارتی است که در ابلاغیه رهبر انقلاب آمده بود:

«پیشرفت مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و سازوکارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است.»

جامعه ای که بخواهد بنشیند و فقط نظاره گر تلاش دستگاه ها و مسوولان خود باشد، حتما تحول را نخواهد چشید.

تحول از درون آحاد جامعه باید آغاز شود و یکان یکان جامعه باید برای این تحول و رسیدن به پیشرفت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اولا عزم و اراده داشته باشند، ثانیا صبر و ثالثا، استمرار و تداوم عزم و صبر.

در این صورت اگر جهتگیری آنها الهی باشد، عنایات و تفضلات باری‌تعالی نیز شامل حال آنها خواهد شد و آن‌گاه شهد شیرین پیشرفت در کام چنین جامعه‌ای خواهد نشست.

پیشرفت و لوازم آن باید به گفتمانی همگانی تبدیل شود تا به عنوان مطالبه مستمر مورد توجه عموم مردم و بویژه نخبگان و فرهیختگان قرار گیرد و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر به کمک رسانه ها.

رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی، ضمن پوشش تلاش‌هایی که برای ارتقا و تکمیل این سند ملی روی خواهد داد باید از لوث شدن آن جلوگیری کنند.

این سند قرار است مسیر50 سال آینده کشور و اهداف بلند نظام اسلامی را در افق دهه 50 قرن پانزدهم هجری شمسی ترسیم کند؛ بنابراین نباید اجازه داد در فضای مسموم و هجو حاکم بر برخی رسانه‌ها، دستخوش برخوردهای غرض ورزانه و ناصواب شود.

مهدی فضائلی

کارشناس ارشد رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها