مدیرکل امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

صادرات غیرنفتی ایران روی پله صعود قرارگرفته است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اعلام سهم 5 درصدی استان از کل صادرات غیرنفتی کشور گفت: طی شش ماه ابتدای سال جاری 23 میلیارد و 123 میلیون دلار کل صادرات غیرنفتی کشور بوده که سهم استان تهران 5 درصد است.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۲۱
صادرات غیرنفتی ایران روی پله صعود قرارگرفته است

به گزارش جام جم آنلاین، خلیل پرتوزاده، در این زمینه گفت: برآوردها براین است که نسبت به سال گذشته در همین دوره رشد قابل‌توجهی داشتیم و تقریباً 5 میلیارد دلار کالا از استان تهران به خارج از مرزها صادرشده و در نقطه مقابل هم چیزی حدود 22میلیارد و 182 میلیون دلار واردات صورت گرفته است.
پرتوزاده در ادامه افزود: تفاضل حجم صادراتی کالا از ایران و واردات در دوره یادشده بیانگر این نکته است که تراز تجاری کشور مثبت و چیزی معادل یک میلیارد دلار طی شش ماه گذشته در سال جاری بوده است.
مدیرکل امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تأکید کرد: استان تهران در این دوره شاهد رشد قابل‌توجه صادرات کالاهای غیرنفتی بوده است. به ‌این‌ ترتیب که از لحاظ وزنی 500 هزار تن و از نظر ارزش دلاری یک میلیارد و 49 میلیون دلار صادرات به نام استان تهران ثبت ‌شده که نسبت به سال قبل در دوره مشابه ازنظر وزنی تقریباً 52 درصد افزایش به خود دیده است.

این مقام مسئول درباره میزان واردات استان تهران نیز به خبرنگار ما گفت: در همین مدت 6 ماهه سال 97 واردات استان تهران 257 میلیون دلار بوده و میزان ارزشش هم 4 میلیارد و 92 میلیون دلار که این هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 402 هزار تن بوده و 5 میلیارد و 97 میلیون دلار ارزش داشته به ترتیب 36 درصد ازنظر وزنی و ازنظر ارزشی 15 درصد کاهش داشته که می‌توان آن را امیدوارکننده یادکرد چون تراز تجاری استان مثبت است .
وی درباره دستیابی به بازارهای صادراتی بیشتر تأکید کرد: هرچه بتوانیم با استفاده از قوانین استاندارد بالاتری روند تولید کیفی بیشتری را ایجاد کنیم، قطعاً بازار‌های صادراتی گسترده‌ای را به دست خواهیم آورد؛ به این دلیل که امروز بازارهای بین‌المللی بیشتر به دنبال خرید کالاهای مطابق با استانداردهای موردنظرشان هستند.
پرتوزاده سیاست‌های صادراتی ایران باید با استفاده از سیستم استاندارد به‌گونه‌ای باشد که تداوم صادرات کالاها در بازارهای هدف امکان‌پذیر باشد، چون صادرات مقطعی نمی‌تواند برای کشورمان و تولیدکنندگان امتیاز به‌حساب آید و تقریباً ارزش‌افزوده مناسبی نخواهد داشت.
وی معتقد است: استفاده از استانداردهای بالا برای تولید مطابق با نیازهای بازارهای هدف، قطعاً نه‌تنها به حفظ سهم بازار کالای ایرانی کمک خواهد کرد، بلکه به ‌نوعی زمینه رونق و رشد تقاضای خارجی برای کالاهای باکیفیت ایران را هم ایجاد می‌کند که این روند ترجمه دقیقی از اقتصاد مقاومتی است.
این مقام مسئول درباره سیاست‌های تشویقی دولت در امر صادرات اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان نمونه مدت‌هاست که در هیات دولت اجرایی شده است و امسال نیز برای تشویق صادرکنندگان به افزایش گستره فعالیتشان طی مراسمی برترین‌ها معرفی می‌شوند.
مدیرکل امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضمن اشاره به اینکه تقریباً 40 درصد از کارت‌های بازرگانی فعال کشور مربوط به این استان است گفت: با توجه به سیاست‌های تشویقی دولت برای صادرکنندگان نمونه تقریباً در 14 گروه کالایی روند بررسی صادرکننده نمونه در استان تهران از هفته آینده آغاز خواهد شد و داوطلبان می‌توانند تا این تاریخ مدارک موردنیاز را تحویل دهند تا برای انتخاب صادرکننده نمونه سال جاری شرایطشان موردبررسی قرار گیرد.
پرتوزاده به خبرنگار ما گفت: البته این مراسم درواقع نهایت برنامه‌های تشویقی دولت برای صادرکنندگان نیز چون می‌دانیم مشوق‌های قانونی، مالی و تسهیلات دیگری باید برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا هرچه بیشتر این کارآفرینان تشویق به ادامه راه و انجام بهتر کارشان باشند.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها