مرکز آمار ایران اعلام کرد؛

تورم مهر ۱۳.۴درصد

به مناسبت روز جهانی ریشه کنی فقر؛

مهمترین دلایل ایجاد فقر، تورم و رکود اقتصادی است

یک اقتصاددان گفت: از مهمترین دلایل ایجاد فقر،می توان به تورم و رکود اقتصادی اشاره کرد. البته فقر تنها به معنای فقر اقتصادی نیست، چرا که فقر انواع مختلفی اعم از فقر غذایی، فقر فرهنگی، فقر بهداشت، فقر مسکن و... دارد.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۲۷
مهمترین دلایل ایجاد فقر، تورم و رکود اقتصادی است

دکتر میثم موسایی اقتصاددان معضل فقر را یک معضل جهانی دانست و به جام جم آنلاین گفت: متاسفانه در کشور ما نیز فقر بیداد می کند و از مهمترین دلایل ایجاد فقر،می توان به تورم و رکود اقتصادی اشاره کرد. البته فقر تنها به معنای فقر اقتصادی نیست، چرا که فقر انواع مختلفی اعم از فقر غذایی، فقر فرهنگی، فقر بهداشت، فقر مسکن و... دارد.

وی ادامه داد: اگر چه بطور نسبی وضعیت ایران در مقایسه با کشور های دیگر بهتر است، اما از خیلی از کشورها نیز وخیم تر است. متاسفانه برآورد دقیقی از تعداد فقرا در کشور وجود نداشته، اما برخی از آمارهای غیر رسمی حاکی از این است در حدود 40 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند.

به گفته موسایی، یکی از علت های اصلی شیوع فقر در کشور عدم سیاست گذاری های مناسب توسط دولت با توجه به تورم شدید است.

این اقتصاددان افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم تصویری ساده از حجم و گستردگی فقر در کشور بیان کنیم، کافی است نگاهی به حقوق کارگران، کارمندان و کشاورزان بیندازیم. حداقل دستمزد در کشور ما حدود یک میلیون 200 هزار تومان است. در حالی که براساس برآوردهای جدید فردی که کمتر از 4 میلیون تومان درآمد ماهانه دارد از تامین نیازهای اولیه زندگی عاجز است و به عبارتی ساده تر زیر خط فقر قرار دارد.

به گفته وی، اکثر کشاورزان و کارگران(منظور از کارگر نیروی کار معمولی، غیر از مدیر و متخصص است) زیر خط فقر قرار داشته و تنها در حدود 5 الی 6 درصد مردم بالاتر از این مقدار درآمد ماهانه دارند.

موسایی خاطرنشان کرد: تورم شدیدی که در رشد نقدینگی ایجاد شده و هزینه های سرسام آور دولت برای یارانه ها و همچنین هزینه ها و ریخت و پاش هایی که صرف اختلاس و فسادهای اقتصادی توسط دولت انجام می گیرد، نیز بر این معضل دامن می زند. مجموعه این موارد که حاکی بر ناکارآمدی مدیریت اقتصادی است زمینه ای را فراهم کرده است تا امروزه با این آمار سرسام آور فقرا رو به رو شده ایم.

این اقتصاددان معتقد است اگر فکری برای وضعیت فقر در کشور صورت نگیرد زمینه آسیب های اجتماعی بسیار گسترده تر خواهد شد. حتی ممکن است به نا آرامی های اجتماعی بینجامد. علاوه بر آن نیز نیروی انسانی که اساس توسعه کشور است در شرایط فقر نابود خواهد شد.

به گفته وی، در جامعه ای که فقر گریبان گیر مردم است دیگر دین و ایمان نیز مفهوم خود را از دست می دهد. در واقع می توان گفت یک جامعه فقیر یک جامعه غیر اسلامی است.

موسایی متذکر شد: بنابراین در روز جهانی ریشه کنی فقر که 17 اکتبر برابر با 25 مهرماه است، باید برنامه های این 40 سال، مبنی بر مبارزه با فقر را مجددا ارزیابی کرد و اشکالات آن را استخراج کرده و راهکارهای بهبود بخشی را جایگزین آن کنیم و برای تدوین برنامه های جدید از افراد متخصص در اقتصاد کمک گرفت. همچنین انتخاب افراد باید متناسب با استاندارد های خاص خود باشد و به عبارتی باید برای هر پستی متناسب با مسئولیت شرایط تخصصی و لازم تعریف گردد.

این اقتصاددان در پایان گفت: البته مهم تر از همه، سیاست های اجتماعی دولت باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. سیاست هایی که دولت در رابطه با فقر زدایی در پیش گرفته است اکثرا ناکارآمد بوده و هیچ کاری برای آموزش و توانمند سازی فقرا در طول این سالیان انجام نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها