ایلام در این روزها حال و هوای دیگری دارد و هنوز سالروز حماسه بزرگ اربعین حسینی نرسیده اما مردم و تمام دستگاه های اجرایی استان با تمام توان با توشه ای از تجربیات سال ها قبل در حال آماده سازی مرز بین المللی مهران هستند تا خدمات مطلوبی به زائران ارائه کنند.
کد خبر: ۱۱۷۰۸۸۷
ایلام در تب و تاب اربعین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، حرکت میلیونی زائران حسینی برای شرکت در کنگره بزرگ اربعین حسینی، از سال 1390 در ایران به صورت تدریجی شروع شد و هر سال بر شکوه این حماسه میلیونی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «معجزه اربعین» یاد کردند، افزوده می شود.

پایانه مرزی مهران بعد از فروپاشی رژیم دیکتاتوری صدام به یکی از گذرگاه های اصلی کشور برای تردد زوار ایرانی و خارجی به منظور زیارت عتبات عالیات تبدیل شد و در سال های اخیر استان ایلام به معبری امن و راحت برای زائران اربعین تبدیل شده است.

بعد از اربعین سال گذشته و تردد بیش از سه میلیون زائر از مرز بین المللی مهران، بهسازی و توسعه امکانات و شرایط ورود، حضور و گذر زائران اربعین در محدوده استان ایلام به خصوص شهر و مرز مهران در دستور کار ستاد اربعین استان قرار گرفت.

در این پیوند دستگاه های اجرایی استان ایلام برای ایجاد زیرساخت ها با استفاده از اعتبارات ملی و استانی از مدت ها پیش از حرکت مردمی و خودجوش کاروان های زائران، امکانات زیربنایی را در بخش های مختلف با تشکیل نشست های مختلف بررسی و در قالب پروژه های تعریف شده از سوی ستاد اربعین استان ایلام اجرا می کنند.

براساس این دستور کار در ماه های گذشته کارهای مناسبی در همه بخش ها برای میزبانی درخور شان زائران، مقصد و استان ایلام مصوب و اجرایی شد که نتیجه و چکیده مختصر این طرح ها و تلاش ها در این متن آمده است.

**راه ضرورتی اجتناب ناپذیر

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام دراین باره گفت: بخش قابل توجهی از محورهای ارتباطی استان برای تردد زائران در ایام اربعین 97 آماده شده است.

علی اصغر کاظمی اظهار داشت: از مجموع 120 کیلومتر مسیر جاده ایلام - مهران تاکنون بیش از 85 کیلومتر از این محور تکمیل ، چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه در تلاش هستیم تا هفت کیلومتر از 10 کیلومتر قطعه اول ایلام به مهران و 11 کیلومتر از 20 کیلومتر قطعه دوم ایلام به مهران تا اربعین امسال به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک قرار گیرد.

کاظمی گفت: در قطعه سوم که بیشتر آن به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک قرار گرفته تمهیداتی برای پل منطقه «کنجانچم» جهت روان‌سازی ترافیک اربعین در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه «واریانت گردنه ترشابه » در محور ملکشاهی- مهران (محور دوم اربعین) استان ایلام تا اربعین سال جاری تکمیل می شود، گفت: قطعه اول این واریانت به طول 2 هزار و 300 متر با قراردادی نزدیک به 40 میلیارد ریال سال گذشته به بهره برداری رسید و قطعه دوم آن به طول 2 هزار و 500 متر هم اکنون حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کاظمی افزود: با توجه به وجود صخره های عظیم منطقه و نیاز به کوه بری، ترانشه برداری، حجم عظیم خاکبرداری، خاکریزی و ساخت پل برای احداث این قطعه نزدیک به 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام عنوان کرد: حذف پیچ های خطرناک و نقاط پر حادثه و گردنه صعب العبور ترشابه را از اهداف اجرای این واریانت عنوان کرد و افزود: محور ملکشاهی به مهران همه ساله در ایام اربعین به عنوان محور جایگزین ایلام- مهران نقش بسیار موثری در روان سازی ترافیک اربعین دارد.

**ایمن سازی راه ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام نیز در این خصوص گفت: ایمن سازی و اقدامات پیشگیرانه برای تردد مناسب خودروها در جاده های استان با سرعت دنبال می شود.

نورالله دلخواه اظهار داشت: ارتقا ایمنی جاده های این استان در صدر برنامه های اجرایی و عملیاتی این اداره کل در سالجاری قرار گرفته است چرا که حاشیه امن مسیرهای ارتباطی و جاده ها می تواند نقش قابل توجهی در تردد ایمن و کاهش خسارت های جانی و مالی سوانح احتمالی داشته باشد.

وی افزود: ارتقا حفاظ ایمنی میانه راه ها، نواحی پل و تقاطع های حادثه خیز، اجرای روشنایی و همچنین تابلوهای اطلاعاتی جاده ها در آزاد راه ها در کنار ارتقا علایم ایمنی الزامی در همه مسیرهای ارتباطی سطح استان از جمله برنامه هایی است که در دستور کار این اداره کل در سالجاری قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 کیلومتر شانه سازی، 25 کیلومتر ایمن سازی حاشیه راه، نصب یک هزار و 775 تابلو اخطاری و اجرای 2 کیلومتر روشنایی در گردنه ها در نقاط مختلف راه های این استان انجام شده است.

دلخواه یادآور شد: اجرای 15 کیلومتر روکش آسفالت، تعمیر و بهسازی 127 دهنه پل بزرگ و کوچک، تعریض و احداث چهار دستگاه پل، نصب یک هزار و 500 متر نیوجرسی( قطعات بتنی یا پلاستیکی برای جداکردن مسیرهای ترافیک جاده‌ها ) و بیش از 100 کیلومتر خط راهسازی در نقاط مختلف استان از دیگر اقدامات این اداره کل در جهت ایمن سازی و اقدامات پیشگیرانه برای تردد مناسب خودروها در جاده های استان بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و تردد زائران، اجرای ایمن سازی و بهسازی راه ها استان با سرعت و حساسیت بیشتری توسط این اداره کل در دست اجرا است.

**آماده سازی 96 گیت خروجی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ایلام در ادامه تاکید کرد: برنامه ریزی شده حداکثر پنج ثانیه زمان برای پذیرش گذرنامه هر زائر صرف می شود تا سهولت در تردد زوار فراهم شود.

دلخواه افزود: روزانه ظرفیت تردد تا 185 هزار زائر در پایانه مرزی مهران در نظر گرفته شده و هیچ گونه مشکلی در این راستا وجود ندارد.

**340 موکب برای خدمات دهی

رییس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین ایلام نیز گفت: امسال بر خلاف سال های گذشته که موکب ها بصورت پراکنده در مناطق مختلف استان به زائران اربعین حسینی خدمات دهی می کردند در قالب مجتمع های مرکزی با مکان مشخص فعالیت خواهند داشت.

سید محمد علوی فر با ذکر اینکه امسال 340 موکب برای خدمات دهی به زائران اربعین حسینی پیش بینی شده ادامه داد: این موکب ها در سه مجتمع مرکزی در ایلام شامل میدان ارغوان، تونل دوقلو و شهر چوار، 2مجتمع در دهلران، چهار مجتمع در شهرستان های چرداول، ملکشاهی، آبدانان و دره شهر و 22 مجتمع ویژه در مهران راه اندازی خواهند شد.

رییس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین ایلام اظهار داشت: همچنین در شهرستان مهران به همت سازمان اوقاف و امور خیریه هفت استان مجتمع خدمات رسانی امامزادگان را راه اندازی و به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند.

علوی فر تاکید کرد: فعالیت این موکب ها بصورت شبانه روزی شامل پخت و توزیع غذای گرم در سه وعده صبحانه، ناهار، شام و میان وعده به عموم زائران خواهد بود.

به گفته وی، فعالیت این موکب ها از 28 مهرماه جاری آغاز و تا پنج روز بعد از اربعین حسینی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) ادامه خواهد داشت.

**تدابیر ویژه دانشگاه علوم پزشکی

رییس فوریت ‌های پزشکی ایلام نیز درهمین ارتباط گفت: امسال در سطح استان 200 دستگاه آمبولانس سبک در ایام تردد زائران اربعین حسینی در محل های مورد نظر استقرار خواهند یافت.

دکتر صیدنور علیمرادی افزود: 15 اتوبوس آمبولانس، پنج فروند بالگرد، پنج درمانگاه موقت، سه بیمارستان صحرایی توسط دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و ارتش و همچنین 15 دستگاه موتور آمبولانس در سطح استان در جهت خدمات دهی اورژانسی به زائران مستقر می‌ شوند.

وی اظهار داشت: علاوه بر بیمارستان ها و مراکز درمانی، در اربعین امسال بیش از یک هزار نفر نیروی بهداشتی و درمانی به زائران ارائه خدمات می کنند که امیدواریم زمینه‌های رضایتمندی زائران را فراهم سازیم.

**تامین ذخیره دارویی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این خصوص گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نظام، برای ارایه خدمات دارویی به زائران در اربعین ذخیره دارویی اولویت ما است.

دکتر مهتاب شاهماری اضافه کرد: تعامل ، همکاری و روحیه خدمات دهی در سطح استان توسط دستگاه‌ها و سازمان های مختلف باعث ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی در سالهای گذشته شده است.

وی ادامه داد: رفع مشکلات و چالش های مربوط به خدمات رسانی به زائران موجب رضایتمندی آنان خواهد شد که در اینگونه جلسات راهکارها و تصمیمات ارزنده‌ای در راستای رفع این نارسایی ها اتخاذ می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: تمامی دستگاه‌ها و سازمان های خدمت رسان تا آخرین لحظات تردد زائران در استان به خدمت‌رسانی و رسالت سازمانی خود ادامه دهند چراکه تعطیلی زودهنگام خدمات‌دهی در این ایام، بار مسئولیت دیگر دستگاه‌های مرتبط را سنگین‌تر می‌کند.

**تامین نیروی مورد نیاز، امکانات ، تجهیزات

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سابقه‌ای چهار ساله در اربعین حسینی دارد و از هم اکنون پیش بینی های مورد نظر در رابطه با نیروههای مورد نیاز، امکانات و تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی را انجام داده است.

دکتر راضی ناصری فر ابراز داشت: کمیته اربعین در دانشگاه علوم پزشکی برای آمادگی کامل و بررسی نقاط ضعف و قوت به صورت مستمر و مکرر برگزار می‌شود و چالش هایی که از اربعین های سالیان اخیر وجود داشته، مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیماتی نیز در جهت رفع آنان در این جلسات اتخاذ می شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ابتدای ورود زائران به استان مسئولیت حفظ سلامت زائران تا مرز بین المللی مهران و بازگشت و خروج آنان از استان را برعهده دارد و به این جمعیت عظیم خدمات‌رسانی می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در تمام مدت تردد زائران از استان همواره به آنان آموزش‌های بهداشتی ارائه می‌شود، افزود: در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر در تمامی حوزه‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌های استانی باید بالاترین میزان مشارکت و تعامل را با یکدیگر داشته باشند.
وی کنترل و بررسی مواد غذایی، آب آشامیدنی و پخت غذاهای مورد مصرف زائران را یکی از اولویت‌های معاونت بهداشتی در راستای حفظ سلامت زائران عنوان کرد و از نظارت های بیشتر در این رابطه در اربعین امسال خبر داد.

**استقرار کنسول گری عراق در ایلام

صدور رویداد در دفاتر زیارتی استان از نیمه دوم مهرماه آغاز شده است و در این خصوص تعداد 18 دفتر صدور ویزای اربعین در استان وجود دارد که تا روز اربعین به کار خود ادامه می دهند.

طبق مصوبه طرح تردد زائران حسینی در ایام اربعین و تقسیم بندی استان ها، زائران 15 استان از مرز بین المللی مهران تردد خواهند کرد.

**استقرار پنج جایگاه سیار سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام نیز دراین باره گفت: امسال و در ایام اربعین پنج جایگاه تامین سوخت (بنزین و گازوئیل) در مهران به ‌صورت سیار و شبانه ‌روزی آماده خدمات ‌دهی به زائران اربعین است.

علی اصغر چاغروندی افزود: این تعداد جایگاه های سیار در پارکینگ های اربعین و برکت، ورودی پایانه صدف، ورودی امامزاده پیرمحمد ملکشاهی و بخش شباب شهرستان چرداول در نظر گرفته شده است.

وی از آمادگی کامل جایگاه های سوخت این استان در ایام اربعین جهت خدمت رسانی به زائران حسینی خبر داد و یادآور شد: هیچ نگرانی در تامین فرآورده های نفتی برای تردد وسایل نقلیه زائران اربعین حسینی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام اظهار داشت: تا هر ظرفیتی که به فرآورده های نفتی (بنزین و گازوئیل) نیاز باشد، آن را تامین می کنیم و حتی در شرایطی مانند افزایش بار ترافیکی نیز اقدام به حمل و توزیع سوخت به صورت سیار خواهیم کرد.

**استقرار 25 پایگاه امداد جاده ای

مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام نیز گفت: این تعداد پایگاه از 28 مهرماه به مدت 20 روز در محورهای ارتباطی این استان که در مسیر تردد زائران اربعین بوده مستقر خواهند شد.

حسین عارفی افزود: پوشش پایگاه ها از منطقه حمیل آغاز و تا شهرستان های سیروان، چرداول، مهران، دره شهر، دهلران و ملکشاهی ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام یادآور شد: همچنین با رایزنی انجام گرفته با جمعیت هلال احمر دو فروند بالگرد نیز از اوایل آبان ماه در شهرهای ایلام و مهران به منظور تسریع در امداد رسانی به مصدومان حوادث احتمالی مستقر خواهند شد.

عارفی، استقرار 10 تیم امدادی موتوری در مسیرهای مختلف تردد زائران بویژه پایانه مرزی مهران را از دیگر برنامه های این جمعیت در ایام اربعین امسال برشمرد.

به گفته وی، در مجموع 250 امدادگر جمعیت هلال احمر در طول ایام اربعین امسال به زائران خدمات رسانی خواهند کرد که نسبت به پارسال این تعداد افزایش یافته است.

عارفی همچنین با اشاره به عضویت این جمعیت در کمیته اسکان ستاد اربعین استان اضافه کرد: در صورت نیاز به اسکان اضطراری این جمعیت اقلام مورد نیاز نظیر پتو و موکت را در اختیار زائران قرار خواهد داد.

**استقرار 22 ایستگاه انتظامی و ترافیکی

فرمانده پلیس راه ایلام گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و افزایش چشمگیر تردد خودروها در مسیر جاده ایلام - مهران پلیس راه استان 9 ایستگاه پلیس راه در محورهای تونل راه کربلا، تونل آزادی، بهرام آباد مهران، کنجانچم ، سراب ایوان، پایانه برکت، تقاطع بان رحمان، سه راهی آذر، رضا آباد (تقاطع کمربندی دهلران) تا قبل از ایام اربعین جانمایی و مستقر می شوند.



سرهنگ رضا همتی زاده افزود: همچنین در این ایام 22 ایستگاه انتظامی و ترافیکی در نقاط مختلف استان برای ایام اربعین در جهت روان سازی ترافیک و تامین امنیت زائران و تسهیل در تردد آنها در مسیرهای مختلف این استان جانمایی می شوند.

فرمانده پلیس راه ایلام تاکید کرد: گشت هایی که در این ایستگاه ها مستقر خواهد شد با تخلفات ناوگان بار، مسافر و خودروهای مسافربر شخصی برخورد و به تصادفات نیز رسیدگی خواهد شد.

همتی زاده از نصب و جانمایی دوربین های ثبت تخلف در محورهای مختلف استان در ایام اربعین خبر داد و گفت: پلیس راه استان ایلام برای نظارت بر تردد وسایل نقلیه در جاده های ارتباطی استان در ایام اربعین در آماده باش کامل هستند، ضمن اینکه با توجه به حجم بسیار زیاد خودروهای عبوری به مرز مهران از نیروهای سایر استان ها نیز در قالب نیروهای کمکی در نقاط مختلف جاده های ارتباطی ایلام استفاده می شود.

با این وجود تلاش های همه جانبه برای سهولت تردد زائران آقا علی ابن الحسین (ع) دستگاه های اجرایی ایلام در روزهای باقی مانده تا اربعین حسینی با تمام توان در حال آماده سازی زیرساخت های موجود در مرز بین المللی مهران هستند تا در روزهای مطلوبی به زائران اربعین حسینی ارائه شود.

مردم ولایتمدار ایلام بار دیگر سفره مهربانی‌ را برای ایرانیان و عاشقان اهل بیت(ع) پهن کرده تا حماسه ماندگار و اربعین باشکوه دیگری را به مانند سال های گذشته رقم بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها