«من خیلی شفاف دارم می‌گویم که از دولت پول نگرفته‌ام، از ارشاد پول نگرفته‌ام، سالن دولتی را هم اشغال نکرده‌ام. شخص محترمی در این پروژه [تئاتر موزیکال بینوایان] سرمایه‌گذاری کرده که هیچ ارتباطی با فرهنگ ندارد.»
کد خبر: ۱۱۷۰۸۱۷
از کجا آورده‌ای؟
اینها صحبت‌هایی بود که شنبه‌شب حسین پارسایی در برنامه «شب‌های تئاتر» شبکه چهار سیما خطاب به مجری برنامه گفت که اتفاقا خودش از تئاتری‌هاست. آقا پیام دهکردی که در سریال «شهریار» نقش رفیق و هم‌خانه‌ای استاد شهریار را هم بازی می‌کرد در مقام مجری از جناب پارسایی که با حفظ سمت، مدیرکل شبکه نمایش خانگی وزارت ارشاد هم محسوب می‌شود درخواست کرده بود که خیلی شفاف بگوید هزینه میلیاردی تئاتر بینوایان را از کجا آورده است. حالا ما هم که در جام‌جم سرمان برای این پلیس‌بازی درد می‌کند رفتیم دنبال این‌که بفهمیم سرمایه‌گذار بینوایان میلیاردی کیست و چه می‌کند. با ما در این گزارش همراه باشید.

پای یک شرکت خفن توریستی در میان است

برحسب آنچه که توسط سایت تیوال اعلام شده، سرمایهگذار این نمایش فردی به نام محمدصادق رنجکشان است. جناب رنجکشان رئیس هیات مدیره و همچنین موسس یکی از خوفترین و خفنترین آژانسهای مسافرتی و توریستی کشور است. شرکت متبوع جناب رنجکشان به نام دلتابان حدود 20 سال است که تاسیس شده و طی سه دوره متوالی در سالهای 94، 95 و 96 برگزیده برتر ملی گردشگری هم انتخاب شده است. در بخشی از خدمات این شرکت آمده است: «ما توانستهایم خدمات شایان توجهی به بخش توریسم کشور که همانا ارائه سرویس و امکانات لوکس سفر با استفاده از پروازهای منظم و ایمن شرکتهای هواپیمایی داخلی و بینالملی و گارانتی هتلهای معتبر و زنجیرهای پنج ستاره در سراسر دنیا خدمات مناسبی برای یک سفر به یاد ماندنی خانوادگی و کاری را برای مسافران ورودی و خروجی فراهم سازیم.» کانال این شرکت در پیامرسان تلگرام هم 21 هزار نفر فالوئر دارد.

دور دنیا در چند روز؟!

سوئیس، فرانسه، اسپانیا، روسیه، تایلند، ویتنام، هند، کانادا، ارمنستان، چین و دبی از جمله مقاصدی هستند که این شرکت مسافران خود را در قالب تور به بازدید از این مناطق میبرد. دلتابان همچنین مالک دو هتل 4 و 5 ستاره در جزیره کیش هم هست و علاوه بر تهران در یکی از کشورهای حاشیه خلیجفارس هم دفتر دارد. هرچند پارسایی در برنامه شبهای تئاتر شبکه چهار سیما اعلام کرده بود سرمایهگذار بینوایان ارتباطی با حوزه فرهنگ ندارد، اما این مساله به آن شکلی هم نیست که پارسایی اعلام کرده است.

سلبریتیبَرون به روسیه

محمدصادق رنجکشان در بازسازی سینما آستارا که یکی از قدیمیترین سینماهای تهران محسوب میشود با سیدجمال ساداتیان همکاری داشته است. رنجکشان همچنین اخیرا در تامین سرمایه فیلمی به نام «سرکوب» هم مشارکت داشته که قرار است به کارگردانی رضا گوران تولید شود. دلتابان بجز این موارد، در موارد دیگری هم التفاتی به هنرمندان و چهره‌‌های معروف داشته است. این شرکت در روزهای جام جهانی 2018 روسیه تعدادی از بازیگران از جمله پوریا پورسرخ و یوسف تیموری را با هزینه خود به روسیه فرستاد و در ایام برگزاری مسابقات هم اقدام به تولید مستندی تحتعنوان «ایران به توان دو» به تهیهکنندگی فردی به نام فرناز امیری کرده است. در بعضی از دیگر مراسم و برنامههای این شرکت همچنین چهرههایی مانند مرحوم ناصر ملکمطیعی و مجید مظفری هم دیده شدهاند.

اجاره سالن؟! شبی 100 میلیون تومان

هرچند جناب پارسایی از بیان هزینه اجرای «بینوایان» طفره رفته و صرفا به تکذیب اینکه سرمایه این تئاتر به جاهایی مثل سفارت فرانسه ارتباطی ندارد بسنده کرده، اما شنیدههای ما در جامجم حکایت از آن دارد که این تئاتر چیزی حدود 16 میلیارد تومان هزینه داشته است. انصافا تشتکتان پرید نه؟! در وحشتناک بودن این رقم آن هم در تئاتر همینقدر بدانید که ساخت فیلمی مثل «به وقت شام» با آن دکور و دفتر و دستک حدود هشت میلیارد تومان آب خورده است. مثلا اگر بدانیم هزینه اجاره محل اجرای بینوایان چقدر است مویرگهای مغزتان رگ به رگ میشود. بینوایان قرار است در سالن 2500 نفری یکی از هتلهای لاکچری غرب تهران برگزار شود. باز هم طبق پیگیریهایی که ما در جامجم کردیم هزینه اجاره یک شب این سالن بدون در اختیار قرار دادن امکانات صوتی آن چیزی بین 100 تا 150 میلیون تومان است. حالا فرض کنید بینوایان یک ماه روی صحنه باشد و 26 اجرا (بجز چهار تعطیلی در ماه) داشته باشد. چیزی حدود دو میلیارد و 600 میلیون تومان فقط هزینه اجاره یک ماه این سالن خواهد بود و اگر اجرا به دو یا سه ماه برسد این عدد هم به 5 و 5/7 میلیارد تومان خواهد رسید. انصافا رقمها را دارید؟! هرچند سالن مورد نظر برای اجراهایی در این سر و شکل به دریافت کرایه بسنده نکرده و قرارداد جداگانهای تنظیم میکند که احتمالا درصدی خواهد بود. شما هم باشید طبعا چنین کاری خواهید کرد نه؟!

دستمزد بازی در اولیور توئیست شبی 30 میلیون تومان؟

یکی از نکات بامزه برنامه شنبه‌شب «شب‌های تئاتر» وقتی بود که پارسایی رو به دیگر مهمان حاضر در استودیو کرده و از عملکرد شفاف خود دفاع می‌کند و در ادامه به پیام‌خانِ شاعرپیشه تئاتری برنامه می‌گوید به من حق بدهید با اتفاقاتی که برایم افتاده است در این یک قلم خیلی شفاف نباشم.

البته جناب پارسایی برخلاف ادعایش در مورد نمایش پرسروصدای قبلی و میلیاردی اولیور توئیست هم چندان شفاف عمل نکرده‌اند.

نمایشی که فقط در مورد یک قلمش گفته می‌شد که مهناز افشار بابت بازی در آن هر شب 30 میلیون تومان حق‌الزحمه دریافت کرده است. جناب پارسایی درباره سرمایه محل تامین سرمایه این نمایش اعلام کرده بود که سرمایه اولیور توئیست توسط موسسه‌ای به نام «حریر شرق» تامین شده است.

این موسسه که نام کامل آن «حریر هنر شرق» است در شهریورماه 1391 ثبت شده است. آقایان منصور پارسایی معروف به حسین پارسایی و محمدرضا کوهستانی و خانم شهلا کوهستانی از اعضای هیات مدیره این موسسه محسوب می‌شوند. شهلا کوهستانی همسر حسین پارسایی است.

برگزاری همایش‌هایی مانند سمپوزیم مغز و اعصاب، اختتامیه جایزه بزرگ مصطفی(ص)، ساخت تماشاخانه سرو و جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» از جمله رویدادهایی است که در کارنامه این موسسه به چشم می‌خورد. حال این‌که چنین موسسه‌ای چگونه از پس تامین هزینه میلیاردی نمایشی مانند اولیور توئیست برآمده هم سوالی است که کاش پاسخی برای آن پیدا شود.

سرمایهگذار مورد نظر در دسترس نمیباشد

راستش را بخواهید ما سراغ جناب محمدصادق رنجکشان که رئیس هیات مدیره و موسس شرکت دلتابان محسوب میشود هم رفتیم تا حداکثر سعیمان را کرده باشیم که صحبتهای سرمایهگذاری میلیاردی نمایش بینوایان را هم شنیده باشیم و بگذاریم توی همین صفحه. خروجی تلاش ما اما هیچ بود. با وجود تماسهایی که با دفتر جناب رنجکشان داشتیم در نهایت موفق به صحبت با ایشان نشدیم هرچند خانم منشی خوشاخلاق دفتر آقای رئیس، این را به ما گفت که تقاضای شما را به گوش جناب رنجکشان رساندهایم، اما ایشان فعلا وقت ندارند. با این حساب فعلا همین گزارش نصفه و نیمه ما را از سرمایهگذار محترم این پروژه داشته باشید تا ببینیم بعد چه پیش خواهد آمد. شاید آقای سرمایهگذار در روزهای آینده در دسترستر باشند.

بیلبوردبازی در پایتخت

یکی از موضوعاتی که بدجور باعث داغ شدن هشتگ بینوایان شده است، تبلیغات عجیب و غریب بیلبوردی در سطح بزرگراهها و خیابانهای پایتخت است؛ بیلبوردهایی که برای در اختیار گرفتن هر کدام از آنها باید میلیونی هزینه کرد. کمپین تبلیغاتی بینوایان بهطور انحصاری در اختیار یک شرکت تبلیغاتی به نام «آینه تهران ویژن» است. یک شرکت تبلیغاتی با 17 سال سابقه که تعدادی از بیلبوردهای تهران و حومه را انحصاری در اختیار دارد. مرور اجمالی بیلبوردهای در اختیار این شرکت کافی است تا نشان دهد که خدمات تبلیغاتی و سطح اقتصادیاش در چه سطحی است: هفت بیلبورد در شمشک، ده بیلبورد در لواسانات و 61بیلبورد در تهران (پاسداران، الهیه، مدرس، حکیم، چمران، سعادتآباد، نیایش، رسالت، فرمانیه، فرشته، نیاوران، طالقانی، بهشتی، آزادگان، ولنجک، شریعتی و اتوبان تهران - کرج و...) اگر به ذهنتان اندکی فشار بیاورید احتمالا تایید میفرمایید که در بسیاری از این مناطق، بیلبورد تبلیغاتی بینوایان را دیدهاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها