روایت جام‌جم از یک هفته زد و خورد مجازی حمید فرخ‌نژاد و علی علیزاده

حاشیه‌های دنباله‌دار آقای «ف»!

احتمالا دیگر برای خیلی‌هایمان این حرف تکراری شده باشد که فضای مجازی و بخصوص صفحات اینستاگرام به خودی خود حواشی بسیاری را برای چهره‌ها یا همان به قول امروزی‌ها سلبریتی‌ها به وجود می‌آورد، با این حال باز هم نظرات غیرتخصصی یک سلبریتی برای او هزینه‌های زیادی درست کرده و احتمالا آخرین بار هم نیست. این روزها حتی اگر کسی مخاطب جدی و فعال اینستاگرام هم نباشد، حتما از ماجرا و حواشی‌های بسیار حمید فرخ‌نژاد مطلع است و اظهارنظرهای بسیاری هم در این باره دارد! اما مسؤول واقعی این همه بد و بیراه نثار شده در این ماجرا کیست؛ مردم، کارشناس سیاسی خارج از کشور یا حمید فرخ‌نژاد؟ مساله این است.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۷۲
حاشیه‌های دنباله‌دار آقای «ف»!

حواشی سیاسی

چند ماه پیش حمید فرخنژاد بازیگری که تقریبا همه ما حداقل یک فیلم از او دیدهایم و از کاربران فعال اینستاگرام هم است و 1/5 میلیون دنبالکننده یا همان فالوئرهم دارد ، در صفحه شخصی خود از مردم گلایه کرد که «چرا برخی چهرهها را «بیسواد» میخوانند» چون به عقیده او «بیسوادی ملاک تشخیص حق از باطل نیست.» اعتراض فرخنژاد به بیسواد خوانده شدن سلبریتیها زیاد دیده نشد تا پستهای بعدی او که باز هم در حیطه شغلش نبود، دردسرسازتر شود. او اینبار نسبت به خرجها در اماکن مذهبی انتقاد کرده بود که با واکنشهای زیادی مواجه شد.

اما حمید فرخنژاد این بار درگیر حاشیهای خیلی جدیتر از قبلیها شده است. فرخنژاد پستی در اینستاگرام منتشر کرد و با کنایه به مسؤولان، نسبت به بالا رفتن قیمت دلار و نابسامانی اقتصادی واکنش نشان داد. خوانده شدن این توییت در شبکه «من و تو» باعث شد علی علیزاده، فعال سیاسی ساکن لندن که این روزها با کمپین «شفافیت مالی من و تو» حسابی به این شبکه حساس شده به فرخنژاد بتازد. او خطاب به بازیگر اینستاگرامباز ایرانی نوشت: « از شما دعوت میکنم چند بار به این ویدئو نگاه کنید. مطلب خودتان است. با صدای مجری منوتو. صدایی که هدفش چزاندن و خراشیدن روح مخاطب ایرانی است. صدایی که لحن و حالتش برای القا و تزریق احساس بدبختی و فلاکت و بیچارگی در جامعه ایران طراحی شده. اما چه کسی مواد خام و محتوا را در اختیار این خانم مجری قرار داده؟ شما جناب آقای فرخ نژاد!» علیزاده که در فضای مجازی به علیز معروف است در متن انتقادی خود ادامه داده: «جناب آقای فرخنژاد! تلویزیون منوتو دوست مردم ایران نیست. از شما صمیمانه دعوت میکنم به کمپین مطالبه شفافیت مالی تلویزیون منوتو بپیوندید و همینطور به شما التماس میکنم با نوشتههایتان نادانسته، سوخت ماشین جنگی تلویزیون منوتو را تامین نکنید.»

فرخنژاد اما در برابر علیزاده آرام ننشست و در اینستاگرام خود «ضمن تشکر از نصایح مادرانه علیزاده» نوشت: «40 ساله در مملکت ما عدهای خودشیرین و مال مردم خور با تکنیک جنابعالی که آب به آسیاب دشمن نریزید، مطبوعات را به سکوت واداشتهاند و حجم رانت و فساد اقتصادی در این کشور ریشه در نگاه جنابعالی دارد».

اما بحث به اینجا ختم نشد و این بازیگر کشورمان با نوشتن کلماتی مانند «رانت و فساد» باعث شد که بحث رفاقت او با یکی از تهیهکنندگان سینما هم به میان بیاید و این بار پای تهیهکننده شهرزاد وسط دعوا باز شود؛ سیدمحمد امامی!

علیزاده به فرخنژاد مجددا پاسخ داد و نوشت: «مگر خود شما گرین کارت آمریکا ندارید و ریالهای بسیاری از مردم ایران را در آمریکا سرمایهگذاری نکردهاید؟ شما با محمد امامی در آمریکا رفت و آمد دارید. چرا نمیگویید محمد امامی تهیهکننده سریال شهرزاد کسی است که میگویند 13 هزار میلیارد تومن از صندوق بازنشستگی فرهنگیان دزدیده است. به همین راحتی. آقای فرخنژاد. 13 هزار میلیارد تومن میدانید یعنی چه؟ آن هم وقتی دلار 3000 تومن بود؟»

فاز جدید مجادله

به میان آمدن نام محمد امامی باعث شد مردم هم در قالب کامنت به حمید فرخنژاد تاختند و سوالات بسیاری را درباره گرفتن دلار و خرج زندگی آمریکا از او پرسیدند؛ فرخنژاد هم ناچار به پاسخگویی در این موارد شد اما هر پاسخ او باعث ایجاد ابهام دیگری برای مردم میشد و تعداد سوالات هرآن بالاتر میرفت.

فرخنژاد در پستی دیگر اعلام کرد که «چه افتخاری بالاتر از اینکه مورد غضب مزدورهای مجازی قرار بگیری، شما که نه دین دارید و نه اخلاق، صحبت کردن درباره حرفهایی پایه و اساستان هیچ فایدهای ندارد.» و در پست بعدیاش توضیح داد که مسؤولیت کامنتها با اوست و به همین منظور کامنتها را میبندد. در این بین اما بازهم سهم فحشها و بد و بیراهها به او و خانوادهاش هم کم نبود. در نهایت پس از این حواشی و ایجاد حواشی دیگری مبنی بر مسدود شدن حسابهای بانکی چند چهره مشهور و احضار آنها به دادگاه، این بازیگر برآن شد تا در مصاحبهای اینترنتی پاسخگوی افکار عمومی باشد.

پسا مصاحبه...

حمید فرخنژاد در مصاحبهاش با تیویپلاس اعلام کرد که بهره او از چیزی به نام مستغلات در دنیا، یک آپارتمان است. او در این مصاحبه با تایید دوتابعیتی بودنش گفت: همسر و فرزند او در آمریکا زندگی میکنند، فرید (پسرش) با وجود رفتن به یکی از مدارس گران قیمت تهران، علاقهای به مدرسه نداشت و اکنون که به آمریکا رفته به درس علاقهمند شده است! او همچنین درباره سفرهای متعددش به آمریکا گفت: هر شش ماه یک بار باید به محل اقامت همسر و فرزندم بروم تا گرینکارتم باطل نشود.

اما صحبتهای فرخنژاد در این مصاحبه بیش از آنکه به نفعش باشد، باعث شد تا توپخانه کاربران شبکههای اجتماعی شدیدتر به سوی او آتش کند. آقای بازیگر گفته بود: «من زیر بار ده هزار دلاری که ماهانه برای همسر و فرزندم میفرستم، زاییدهام!» این جمله یعنی که او ماهانه حداقل 150 میلیون تومان را به آمریکا میفرستد و این مساله از نظر مردم خلاف آن فرخنژادی است که همیشه با مردم در سختی معیشت همراه بود. پستهای مکرر او در این باره شاهد این مدعاست؛ مردم اعتقاد داشتند شاید معیشت ما و شما باهم فرق دارد!

بخش دیگری از مصاحبه هم باعث ایجاد جنجالی دیگر شد. او گفت: «80 میلیون ایرانی برای من مهم نیستند، اگر خم به ابروی پسرم بیاید.» همین یک جمله جنجالی را به پا کرده که هنوز فرخنژاد کامنتهای صفحهاش را بسته نگه داشته! هرچند او بعد از دیدن واکنشها گفت تقطیع مصاحبه باعث شد این جمله این طور به نظر بیاید و اصل حرف من چیز دیگری بوده. او البته در بخش دیگری از مصاحبهاش هم اعلام کرد من برای پول درآوردن میتوانستم در صفحه اینستاگرام - که بیش از یک میلیون فالوئر دارد - تبلیغ کنم نه اینکه از درد مردم بگویم.

واکنشها

طرفین دعوا هم هوادارانی داشتند. چهرههای مشهور و همکاران فرخنژاد مانند امیرمهدی ژوله به حمایت از او رفتند. ژوله نوشت: «واقعا به حمید فرخنژاد برای کاری که نکرده و منظوری که نداشته فحش میدهید؟ منظور او این بود که اگر 80 میلیون فالوئر هم داشتم ارزش این را نداشت که پسرم به خاطر آن فحش بخورد. کاش در دشمنی کردن هم مرد باشیم.» نادر سلیمانی دیگر بازیگر سینما و تلویزیون هم در صفحه شخصیاش با نوشتن جمله «تو ثابت شدهای» از فرخنژاد دفاع کرد. حبیب احمدزاده، نویسنده داستانهای جنگ کشورمان هم دیگر کسی بود که از این بازیگر دفاع کرد.

از سوی مقابل اما مردم عادی حاضردر فضای مجازی هستند که محترمانه یا غیرمحترمانه همچنان به فرخنژاد میتازند و او را مورد نقد قرار میدهند. افرادی که فرخنژاد را آنفالو کردند هم کم نیستند.

سلبریتی محترم! خواهشا کوتاه بیا

بد و بیراههایی که هنوز نثار فرخنژاد میشود تلخ است و هیچ کسی دوست ندارد هموطنش یا هر انسان دیگری مورد توهین قرار بگیرد، اما نه فقط این بازیگر، بلکه همه چهره های مشهورهم باید به خاطر بیاورند که برخی حرفهای غیرتخصصیشان، همیشه سوت و کف به دنبال ندارد و نمیتوان به این امید بود که مردم همیشه بیتفاوت باشند.

زاویه نزدیک

علی علیزاده با استفاده از مصاحبه فرخ‌نژاد با یک تلویزیون اینترنتی، ضربه‌ای دیگر به این بازیگر زد:

«دیروز در مصاحبه‌ای دو ساعت و نیمه، فرخ‌نژاد داشتن گرین‌کارت، ندادن مالیات، ارتباط با محمد امامی و دستمزدهای میلیاردی‌اش را تایید کرد. اما چیزی گفت که حتی در ذهن من هم نمی‌گنجید. با بغض گفت من هنوز تو ده هزار دلاری که ماهیانه باید برای خانواده‌ام بفرستم زاییدم تو این وضعیت یعنی متنی که نوشته بود و باعث افزایش ناامنی روانی در ذهن میلیون‌ها ایرانی شده بود دلیلی شخصی و کاملا خودخواهانه داشت. او باید ماهی ده هزار دلار برای فرزندانش به آمریکا بفرستد. به قیمت روزی که متن را نوشته ماهی 180 میلیون تومان. در کشوری که حقوق پایه کارگر ماهی 900 هزار تومن است فرخ‌نژاد ماهانه حقوق 160 خانواده کارگری را فقط برای آقازاده‌هایش به آمریکا می‌فرستد. مثل رابین هودی معکوس از شکم مردم فقیر ایران که توسط تحریم فقیرتر شده‌اند ماهی 120 تا 180 میلیون تومن برمی‌دارد و به جیب کشور تحریم‌کننده این مردم یعنی آمریکا می‌فرستد. و تلخ تلخ این‌که آن 200 کارگر برای 900 هزار تومانشان مالیات می‌دهند و فرخ‌نژاد یک ریال هم مالیات نمی‌دهد.»

یگانه عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها