رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه تبلیغات غلط موجب شده تصور مردم نسبت به مصرف تخم مرغ همچون دهه های گذشته اشتباه باشد، این ماده غذایی را از غنی ترین و در عین حال در دسترس ترین خوراکی ها خواند و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ در ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان بسیار پایین است و این برای رشد کودکان مفید نیست.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۹۲
تصور مردم از تخم مرغ کاملا غلط است/گرانی‌ها امگا3 و ویتامین را از سفره خانوار حذف کرده

به گزارش جام جم آنلاین، تخم‌مرغ یکی از کامل‌ترین، ارزان‌ترین و فراوان‌ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه اقشار جامعه می‌تواند به خود اختصاص دهد. ولی به دلایل غیرعلمی و باورهای اشتباه از مصرف مناسب این فرآورده مغذی خودداری می‌شود.

شاید خیلی‌ها خبر نداشته باشند، اما یک روز در سال(17مهرماه) به نام روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری شده است. نظر به اینکه این محصول پروتئینی جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی مردم دارد، به بهانه روز جهانی غذا گفت‌وگویی با رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان تهران ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانیم.

دکتر دام‌پزشک ناصر نبی پور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص فلسفه نام‌گذاری روز جهانی تخم‌مرغ اظهار کرد: تخم‌مرغ جزء وعده‌های غذایی پرمصرف است و علاوه بر دسترسی آسان به آن و ارزان بودن(علی‌رغم اینکه طی ماه‌های اخیر با رشد قیمت روبه‌رو بوده)، غنی‌ترین ماده برای تأمین پروتئین بدن انسان در دنیا محسوب می‌شود. به همین خاطر برای معرفی بهتر این ماده غذایی باارزش در سمینارها- نمایشگاه‌ها و جلسات یک روز را بنام روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: امگا 3موجود در تخم‌مرغ یکی از مهم‌ترین اسیدهای چربی است که برای بیماری‌های قلبی و تقویت قلب مناسب است. امروز سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور بین 9.5 تا 10کیلو در سال برآورد می‌شود. اما باید این نرخ افزایش پیدا کند و حداقل به رقم 12 کیلو در سال افزایش یابد تا ما نسبت به استانداردهای جهانی وضعیت بهتری پیدا کنیم. در حال حاضر سرانه مصرف بسیاری از کشورهای دنیا سالیانه 15 کیلو گزارش‌شده است اما متأسفانه در کشور ما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کم‌تر شده، بیم آن می‌رود تخم‌مرغ سهم کمتری در سبد خانوارها به خود اختصاص دهد.

رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد در 9 سال گذشته ما شاهد بهبود میزان مصرف این محصول غذایی مغزی در میان مردم بودیم. اما با توجه به تورم موجود این رشد فعلاً متوقف‌شده است.
نبی پور در ادامه در خصوص وضعیت تولید تخم‌مرغ در کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها میزان تولید ما در سال 94 چیزی در حدود 935هزار تن در سال بود. اما این رقم در سال 95-96به دلیل اینکه صنعت مرغداری کشور درگیر بیماری آنفولانزا شد، به 850هزار تن کاهش یافت. اما پیش‌بینی‌ها بر این است که میزان تولید را در صورت عدم شیوع بیماری‌ها بازهم به 900هزار تن افزایش دهیم تا نیاز داخل تأمین گردد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش صادرات به دلیل اینکه تشکل‌ها توانستند به بازارهای خوبی دست پیدا کنند، ما در سال 94بالغ‌بر 95هزار تن از محصولات خود را صادر کردیم. اما همان‌طور که اشاره شد به دلیل شیوع آنفولانزا این رقم به 40هزار تن در سال‌های بعدی با کاهش مواجه شد. در سال 96هم معادل 13هزار تن از تولیدات را به صادرات تخصیص دادیم. اما امسال به دلیل اینکه 25میلیون مرغ به خاطر آنفولانزا معدوم شد ما هیچ‌گونه صادراتی نداشتیم. در حال حاضر هم که قدری تولید جان دوباره گرفته دولت محترم صدور تخم‌مرغ به خارج از کشور را منع کرده است.

رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان تهران در خاتمه با نگاهی به خواص تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و فواید آن برای سلامتی کودکان در حال رشد، یادآور شد: بسیاری از کودکان و زنان دچار کمبود آهن هستند. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن، انرژی‌زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن ایفا می‌کند. لذا آهن موجود در زرده‌ تخم‌مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل‌ هضم‌ترین نوع آهن به‌حساب می‌آید و برای تقویت قوه بینایی بسیار مفید است. از طرفی مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ باعث شده است تا به یک عامل ارزشمند در رژیم سلامتی تبدیل شود. چراکه ویتامین‌های A، E و B12 موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

وی افزود: متأسفانه حتی در بین اقشار تحصیل‌کرده ما و پزشکان رایج شده که افراد را به دلیل کلسترول بالا به پرهیز از مصرف این ماده باارزش غذایی توصیه می‌کنند. این در حالی است طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا کلسترول موجود در تخم‌مرغ از نوع خوب است و ضرری برای سلامت انسان ندارد. بااین‌وجود شاهد هستیم در مملکت ما ذهنیت 50سال پیش در مورد مصرف آن وجود دارد.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها