یک جامعه شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

احتکار کالا در سایه بی اعتمادی مردم به دولت روحانی

بحث هجوم مردم به بازارها، خرید بیش از نیاز و احتکار کالا این روزها سوژه داغ تمام رسانه ها شده است. جامعه شناسان معتقدند تنها بی اعتمادی مردم به مسئولین کشور است که تبعاتی همچون احتکار را با خود به همراه دارند. همچنین باید به عوامل منجر به احتکار پرداخته شود چرا که قشر ضعیف جامعه که کم هم نیستند آسیب شدیدی را متحمل می شود. در این خصوص با یک جامعه شناس به گفت و گو پرداخته ایم.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۶۸
احتکار کالا در سایه بی اعتمادی مردم به دولت روحانی

محمد حیدرپور، جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که پدیده احتکار در جامعه ما یک مسئله ریشه دار است به جام جم آنلاین گفت: امروزه مردم وقتی از گرانی کالایی مطلع می شوند برای خرید آن به بازار هجوم برده و با تصور اینکه دیگر این کالا نایاب شده، هرچه می توانند خریداری و احتکار می کنند.

وی ادامه داد: به عبارتی جامعه ای که تولید ثروت ندارد مسلما دچار کمبود منابع است. متاسفانه در کشور ثروت ملی و یا کالایی برای صادرات تولید نمی شود و تنها درآمد کشور با نفت است. اکنون کشور در آستانه تحریم های نفتی بوده و حتی تمام کالاهایی که به داخل کشور وارد می شد دیگر متوقف می گردد. بنابراین مردم با دانستن این موضوعات نگران تامین نیازهایشان هستند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد : در کشورهای اغلب توسعه یافته مردم صرفا مصرف کننده نیستند، متاسفانه اتکا به نفت به عنوان یک درآمد و یک سرمایه جامعه ما را به این شکل درآورده است. همچنین مردم دیگر در برابر هم حس مسئولیت ندارند با آنکه می دانند احتکار خانگی به زیان بسیاری از جمله اقشار محروم جامعه است، اما با این حال دست از آن نمی کشند.

به گفته این استاد دانشگاه، هر روز شاهد افزایش انواع کالا ها در کشور هستیم به عبارتی گرانی های اخیر واقعیتی است که مردم را تنگ آورده و بدین تربیت نوعی عدم احساس مسئولیت در برابر دیگری را ایجاد نموده است.

حیدرپور افزود: جامعه دچار انواع چالش های اجتماعی است که پدیده احتکار یکی از آنهاست؛ واکنش مردم در برابر این دسته از مضوعات طبیعی است چرا که آنان نگران آینده خود و فرزندانشان هستند. چرا هرچه مسئولان و بزرگان اعلام می کنند کشور برای تامین انواع نیاز های مردم مشکلی ندارد اما باز هم مردم دست از احتکار و ولع خرید برنمی دارند؟ پاسخ به این پرسش بسیار ساده است، چرا که دیگر مردم اعتمادی به دولت ندارند که به آن تکیه کنند.

وی اشاره کرد: وقتی کالایی در بازار تا سه برابر افزایش قیمت پیدا می کند این بی اعتمادی در مردم ایجاد می شود و بر اساس همین موضوع می پندارند که دیگر این روند بهبود پیدا نکرده، بنابراین اجناس را تهیه و احتکار می کنند. لذا بی اعتمادی مردم به دولت تنها دلیل پیدایش پدیده هایی همچون احتکار است. ناگفته نماند، مدیریت ناکارآمد و فاسد برخی از مسئولین ضربات بزرگی را به سرمایه اجتماعی کشور وارد کرده است و مردم با دیدن اختلاس های کلان فسادهای متعدد اقتصادی بیش از پیش اعتماد خود را از دست داده، لذا پدیده احتکار که یکی از تبعات بی اعتماد مردم به جامعه است، رخ می دهد.

این جامعه شناس در پایان گفت: اگر مردم مکانیزم درستی را از طرف مسئولین ببینند قاعدتا شرایط لازم در فرهنگ مردم نیز نقش خود را پیدا می کند. به عبارتی ساده تر هنگامی که مردم حس کنند مسئولان در حال تامل و ارتباط با کشور های دیگر در جهت بهبود مشکلات اقتصادی هستند قطع به یقین اعتماد به مردم بازخواهد گشت و فرهنگ غلط احتکار که در مردم جا افتاده به تدریج تضعیف می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها