مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز کشور در بحث تولید گندم به خوداتکایی کامل دست‌یافته است، به انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری دولت روی گندم پرداخت و گفت: از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تقاضا داریم، سریعاً در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم‌گیری کرده و به ثابت ماندن سه‌ساله قیمت این محصول غذایی حساس پایان بخشد.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۰۶
مجری طرح گندم :چرا دولت به فکر خرید تضمینی گندم نیست؟

اسماعیل اسفندیاری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به مناسبت روز جهانی غذا با وضعیت گندم کشور به‌عنوان یک کالای استراتژیک پرداخت و گفت: در قالب طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزایش ضریب خوداتکایی در تولید را تا پایان برنامه هفتم توسعه تدوین کرده است. در این برنامه مواردی همچون تولید متناسب و مقرون ‌به ‌صرفه با میزان جمعیت، روند رو به رشد آن و نیاز مصرف صنایع غذایی و خبازی ها مورد توجه قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه طرح گندم از سال 9آغاز و همچنان ادامه دارد، افزود: رویکرد ما در این طرح افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد در واحد سطح کشت گندم بوده و تلاش داریم به ‌موازات افزایش وضعیت کمی و کیفی محصولات به تغییرهای مهم تولیدی همچون کمبود منابع آبی و زمان خشک‌سالی و ترسالی کشور توجه ویژه‌ای معطوف کنیم.

این مقام مسئول در صنعت کشاورزی گفت: متوسط سطوح کشت در 3 سال قبل از سال 93 را مورد ارزیابی قراردادیم و بر اساس آن طرح گندم را در یک پرسه 12ساله یعنی تا 1405برنامه‌ریزی کردیم و هرسال هم برای اجرای آن برنامه‌های مختلفی در دست داریم. ازاین‌رو نوع بذر- کود-سموم دفع آفات- کنترل عوامل خسارت زا به محصول (که عدم توجه به آن 30 درصد تولید را از بین می‌برد) و مکانیزه کردن هر چه‌بهتر صنعت کشاورزی در کشور مورد پایش و مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه احتمال می‌رود کشور در سال‌های پیش رو با مشکل کم‌آبی بیشتری روبه‌رو باشد، تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم 45 درصد مزارع گندم دیم ما از بذر اصلاح‌شده(مقاوم در برابر تنش آبی) و 65 درصد هم گندم آبی به زیر کشت رود. همین توجه به نوع کاشت بذور موجب گشته تولید گندم از سال 92 از رقم 290هزار تن به 476هزار تن در سال 97افزایش داشته باشد، یعنی ما با اجرای طرح گندم 64درصد نسبت به سال پایه کاشت در افزایش تولید با توفیق روبه‌رو بوده‌ایم.

اسفندیاری یکی از گام‌هایی که باعث جلوگیری از هدر رفت محصول نهایی می‌شود، مکانیزاسیون ابزارآلات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: برای تأمین ماشین‌آلات گندم کاران ما از سال 92 تا پایان 96یک خط اعتباری تسهیلاتی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان تخصیص دادیم که درنتیجه آن تزریق 2هزار کمباین غلات ،12هزار خطی کار و بیش از70هزار دستگاه تراکتور جدید را به مزارع کشور به همراه داشته است و ما امروز شاهد توسعه مکانیزه شدن صنعت کشاورزی در کشور هستیم.

وی در ادامه افزایش آبیاری قطره‌ای در مزارع زیر کشت را از دیگر برنامه‌های ویژه طرح گندم دانست و ابزار کرد: درنتیجه این اقدام به روش آبیاری قطره‌ای به از هر مترمکعب آب 3کیلوگرم گندم تولید می‌شود که رقم قابل‌توجه ای در حد کفایت بشمار می‌رود. متوسط خوداتکایی کشور در گندم بین سال‌های 90 تا92 ؛ 68 درصد بوده که این میزان امروز به 100درصد افزایش‌یافته است. جالب اینجاست ما در سال 95 حتی از مرز 100 هم عبور کرده و یک افزایش 110درصدی را تجربه کردیم. بنابراین امروز کل نیاز کشور به گندم در داخل تأمین می‌شود.

مجری طرح گندم در خصوص خرید تضمینی گندم هم از کشاورزان گفت: سال 90 تا 92 رقمی بالغ ‌بر 4میلیون و 80هزار تن بوده است و در پنج سال گذشته متوسط خرید 8میلیون 958هزار تن برآورد می‌شود. یعنی با یک رشد 120درصدی همراه شده است.

وی افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در طرح گندم قابل دفاع است. لذا از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انتظار داریم به شکل مطلوب‌تری از این طرح حمایت کند تا ما متناسب با نیاز کشور در تولید گندم به پایداری در خودکفایی دست یابیم. باید توجه داشت، در سال‌های گذشته به دلیل خشک‌سالی 12درصد از مساحت کشت گندم نابود شده است.

اسفندیاری در رابطه با واردات گندم قبل از اجرای طرح گندم یادآور شد: در سال‌های 90 و91 رقمی افزون بر 6میلیون و 771هزار تن گندم وارد کشور شده که برای این منظور دولت 2.6میلیارد دلار ارز هزینه نموده است. اما در سال 96 و امسال به خاطر خودکفایی اصلاً وارد گندم نداشته‌ایم. خوشبختانه امروز تولید 100درصدی گندم، مانع از خروج ارز از کشور شده و منابع مالی ما به‌جای اینکه به جیب کشاورزان خارجی برود صرف توسعه کشاورزی داخلی می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت اعلام نمی‌گردد، گفت: بنده به‌عنوان مجری طرح گندم در شورای اقتصاد، از سازمان مدیریت خواهش می‌کنم سریعاً این نرخ را اعلام کرده و در این خصوص کوتاهی نکنند. کشاورز باید مطلع باشد برای سال آینده چقدر زمین زیر کشت ببرد. باید مطمئن شود کشت محصول و مقرون به ‌صرفه خواهد بود.

اسفندیاری در پایان با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری روی گندم اظهار کرد: در 3سال گذشته قیمت این کالای اساسی تقریباً ثابت مانده است. این مسئله به نفع کشاورز نیست. در سال 95قیمت هر کیلو گندم 1270تومان تعیین شد، این رقم در سال 96 تنها به 1300تومان افزایش یافت و امسال هم هیچ افزایشی در برنداشته است. آیا این حق کشاورز است؟ دولت نباید برای اداره کشور از جیب کشاورزان هزینه کند.

وی افزود: تولید مطلوب گندم به لحاظ کیفی و کمی در هر کشور امنیت غذایی را در بالاترین سطح افزایش می‌دهد و ما در بحث کیفی سازی تلاش می‌کنیم گندم را به طرز قبال توجه ای از عنصر روی غنی‌سازی کنیم. دراین‌بین ما تأکید می‌کنیم متولیان امر و دولت محترم از طرح گندم حمایت بیشتری مبذول داشته باشند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها