یک اقتصاددان در گفتگو با جام جم آنلاین:

رهایی از وابستگی به نفت منوط به تکیه بر نیروهای داخلی است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی در گفتگو با جام جم آنلاین:

سودهای موهوم بلای جان نظام بانکی ایران شده است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سیستم بانکی ایران متناسب با استانداردهای بین‌الملل توسعه‌نیافته است، گفت: ارائه سودهای غیراصولی و تعهدی به سپرده‌های بانکی باعث شده تا مشکلات عمده‌ای به اقتصاد کشورمان تحمیل شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۷۱
سودهای موهوم بلای جان نظام بانکی ایران شده است

پدرام سلطانی در گفتگو با جام جم آنلاین، در این زمینه گفت: عملکرد ضعیف نظارتی بانک مرکزی و همچنین سوء استفاده بانک‌ها باعث شده تا امروز شاهد پدیده‌ای به نام سوداگری سپرده‌های بانکی باشیم، آن‌هم در شرایطی که بانک مرکزی رسماً نرخ سود سپرده‌های بانکی را اعلام کرده است.
سلطانی در ادامه افزود: سیستم نظارتی ضعیف در نهادهای مسئول باعث شده تا بانک‌ها رسماً از قوانین تخلف کرده و برای دستیابی به سپرده‌های بانکی از هر شیوه‌ای مثل دور زدن قانون استفاده کنند تا بتوانند بخشی از مشکلات خودشان را برطرف کنند و جالب اینجاست که همه می‌پرسیم چرا تولید رونق نمی‌گیرد؟
وی تأکید کرد: بانک‌ها از عملکرد قانونی و اصولی خودشان امروز فاصله بسیاری گرفته‌اند و به‌قول‌معروف وارد بنگاه‌داری شده‌اند و همین اتفاق عاملی بوده برافزایش زیان‌های انباشته و البته مطالبات معوق که اگر برای برطرف شدن این معضل برنامه‌ای نداشته باشیم، نه‌تنها سیستم بانکی بلکه تولید کشورمان با چالش جدی روبرو خواهد شد.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: طی دو دهه گذشته اگرچه نظام بانکی ایران مشکلاتی را به خود دیده بود، اما دخالت‌های دولت به ‌واسطه غیر مستقل بودن بانک مرکزی باعث شده بود آتش، زیر خاکستر باقی‌مانده باشد، درحالی‌که امروز مشکلات اقتصادی باعث شده تا این آتش دوباره شعله‌ور شده و همه متوجه انبوهی از مشکلات در ساختار بانکی کشورمان شده باشند.
سلطانی درباره استانداردهای قوانین بانکی معتقد است، بسیاری از بانک‌های ایران فاصله معناداری از استانداردهای بین‌المللی داشته و مشکلات ایران باعث شده رون استفاده از استانداردهای بین‌المللی در سیستم بانکی کشورمان به تعویق افتاده باشد که این فاصله اختلال‌های گسترده‌ای برای اقتصاد ایران به ارمغان آورده است و باید هرچه سریع‌تر این مشکلات را برطرف کنیم.
وی ضمن اشاره به اینکه در مدت‌زمان کوتاه نمی‌توانیم مشکلات فعلی ساختار بانکی کشورمان را برطرف کنیم، اظهار کرد: واقعاً اگر می‌خواهیم برای این مشکل طبق فرمان بالاترین مقام سیاست‌گذار کشورمان کاری انجام دهیم، بهترین گزینه این است که فرصت اجرایی شدن استانداردهای بین‌المللی بانکداری و حذف مدیران غیرمسئول را ایجاد کنیم.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است، مشکلات سیستم بانکداری ایران توانسته تولید واقعی ایران را از پا بیندازد؛ بانک‌ها منابع مالی حیاتی برای تولید کشور را بلعیده و نزد خود بلوکه می‌کنند تا بتوانند ترازنامه‌های صوری ارائه کنند؛ درحالی‌که بارها هشدار داده‌ایم معضل اصلی تولید در ایران جریان نقدینگی است و شاهد مثال این نکته هم گزارش سالانه اتاق بازرگانی از شاخص رقابت‌پذیری جهانی است.
سلطانی یکی از راهکارهای عملی برای برطرف شدن مشکلات سیستم بانکی کشورمان را ادغام بانک‌ها اعلام کرد و گفت: برخی از بانک‌های خصوصی کوچک با توجه به منابع محدودی که در اختیاردارند می‌تواند نقطه نگران‌کننده‌ای برای ساختار بانکی ایران شناخته شوند، ازاین‌رو بهتر است این بانک‌ها در بانک‌های صلاحیت‌دار بزرگ‌تر ادغام شوند.
وی تصریح کرد: البته اجرای استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی یا همان IFRS نیز می‌تواند کارساز باشد. به این دلیل که چنین استانداردهایی به شفافیت‌ فعالیت‌های بانکی تأکید دارد و زمینه هرگونه سوءاستفاده‌ از ضعف نظارتی بانک مرکزی را کاهش خواهد داد و به‌قول‌معروف تخلف را در چرخه بانکی ایران کمرنگ‌تر می‌کند.
به گفته سلطانی اصلی‌ترین دستاورد اجرای چنین استانداردی در سیستم بانکی ایران اینجاست که کاملاً مشخص و واضح مسئولان خواهند دید کدام بانک‌ها با تغییر برخی مؤلفه‌های حسابداری خود سودهای موهوم نشان داده‌اند و با جابجایی منابع خود درواقع تیشه به ریشه اقتصاد ایران زده‌اند.
تجربه چنین شرایطی به گفته نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران برای اقتصاد کشورمان بسیار ضروری است چون وقتی بانک‌های متخلف همچنان در چرخه پولی ایران فعالیت می‌کنند به هر شیوه‌ای که بتوانند جریان اصولی و منطقی نقدینگی را مختل کرده و درنهایت مشکلاتی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهند کرد که هزینه‌اش را دیگران باید بپردازند.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
۰
۰
سود سپرده فعلی متناسب با تورم12درصد بود نه تورم50درصد الان بانك مركزی باید سریعا سودها به روز كند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها