عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظام‌های استکباری همچون آمریکا در طول تاریخ بر ابعاد مختلف رهبران و مسئولان کشورهایی که با سلطه گری آن‌ها در تعارض هستند، به شکلی خنده و آرام نفوذ کرده و چنانچه دولتمردان طبق دستگاه محاسباتی آن‌ها کشور خود را اداره کنند، قطعاً نظیر آنچه در مورد یکی از رهبران شوروی سابق رخ داد، مدیریت ذهنی مردم به دست بیگانگان افتاده و جامعه را به یاس و ناامیدی و درنهایت انحطاط می‌کشاند.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۳۸
چرا واشنگتن باب مذاکره با خروشچف را گشود/شگرد خزنده آمریکا در بدست گرفتن مغز محاسباتی دولت‌ و به انحطاط کشیدن نظام‌ها

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان اینکه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند «نیکیتا خروشچف» قبح دیدار رهبران شوروی با روسای جمهور آمریکا را در دیدار خود با کندی در سال 1961 در وین از بین برد، اظهار کرد: او درباره پیشینان خودش ازجمله استالین انتقادات فراوانی داشت و دست به افشاگری زد. وقتی هم ‌روی کارآمد شعارش این بود که شوروی را ارتقا می‌بخشد. اما در ادامه مشاهده کردیم که در برنامه‌های اقتصادی و کشاورزی ضعیف عمل کرد و کشور را به انحطاط برد. درنتیجه رهبران حزب کمونیست به این نتیجه رسیدند که این فرد کفایت اداره کشور را ندارد و او را کنار گذاشتند.

وی در رابطه بااینکه حضور رهبری سازشگر همچون خروشچف با آمریکا چه تأثیری بر آینده سیاسی شوروی گذاشت، افزود: معمولاً کشورهایی که آرمان و اهداف دارند و این اهداف را از طریق انقلاب به دست آورده‌اند. لذا با دشمنی سرسختانه نظم‌های استکباری روبرو می‌شوند. چون بالاخره نظام استکباری هم برای خود اهدافی ترسیم کرده است که غالبا با استقلال خواهی و مقابله به مثل کشورها در تعارض قرار دارد. حال نظامی که بخواهد با این استکبار مقابله و ناسازگاری کند با دشمنی‌های متعددی روبرو می‌شود. خروشچف یکی از رهبرانی بود که در ابتدا سیاست‌های ضد غربی خود را در محافل بین‌المللی ابزار می‌کرد. اما در ادامه راه، به خاطر فشارهای غرب و کاخ سفید تا اندازه زیادی از مکتب اتحاد جماهیر شوروی عقب نشست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: غربی‌ها در زمان خروشچف از خلأ فردی مقتدر چون استالین بهره جستند (اگرچه دیکتاتور و اسیر کیش شخصیت بود اما از حزب کمونیست در برابر غرب بشدت دفاع می‌کرد) و با شگردی خاص در اذهان مردم شوروی نفوذ پیدا کردند و آن شگرد این بود که نظام و دستگاه‌های خدمت‌رسانی به مردم را ناکارآمد نشان داده و به‌موازات این اقدام رهبران کشور هدف خود را با فشار به سمت تجدیدنظرخواهی هدایت می‌کنند و روی آن تأثیر می گذارند تا هم نظام نتواند به‌درستی خدمت‌رسانی را انجام بدهد و انتظارات وعده داده ‌شده را عملی کند و هم اینکه آرمان‌های یک کشور از داخل رو به انحطاط گذاشته شود. مسلم است که در تقابل رهبران با نظام استکباری از تمام افکار و امکانات استفاده می‌کند و تلاش می‌کند گام‌به‌گام سنگرهای مقاومت را یکی پس از دیگری فتح کند. قدرت گیری خروشچف در مقام دبیر اولی حزب کمونیست و رهبری این حزب از سال 1953 تا 1964 بستر لازم را برای این تحولات فراهم آورد.

نقوی حسینی با نگاهی به سیاست خارجی امروز ایالات‌متحده در قبال دیگر کشورها، ادامه داد: یکی از ابعادی که نظام استکباری روی آن کار می‌کند رهبران، مسئولان و مدیران ارشد کشور مورد نظر است. بالاخره آن‌ها تصمیم گیر، نقش‌آفرین و تأثیرگذار هستند. درواقع جامعه خود را به منزلگاه می‌رسانند و این اهداف را مدیریت می‌کنند. استکبار روی این رهبران و مدیران متمرکز شود و از سویی اعتقاد به تغییر نسل دارد و در این تغییر نسل بسیار فعال هستند.کما اینکه به گواه تاریخ تا قبل از روی کار آمدن خروشچف شوروی از حکومتی مقتدر برخوردار بود. اما تضعیف مسکو ازآنجایی آغاز شد که کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا به رهبر اتحاد جماهیر شوروی القاء کرد که باید در نگرش خود تغییر ایجاد کنید.

وی در همین ارتباط افزود: ایالات‌متحده هم‌زمان با فشار و تهدید تلاش کرد مشروعیت دستگاه حاکمه در شوروی را نزد مردم زیر سؤال ببرد. البته این به آن معنا نبود که اداره کشور خالی از اشکال نبود، بلکه آن‌ها به‌جای نزدیکی به غرب باید ابتدا تغییر را سیاست‌های غلط داخلی خود آغاز می‌کردند. به‌هرحال واشنگتن از سال‌ها قبل‌تر از فروپاشی شوروی روش خیلی زیرکانه و آرام را در مشروعیت زدایی دولت مرکزی در پیش گرفت و این امر خزنده و آرام صورت گرفت. امروز هم امپریالیسم آمریکا برای رخنه در کشورها از همین روش بهره می‌برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز داشت: استکبار جهانی وجود فساد سیستماتیک در کشورها را آن‌چنان تبلیغ و بر ضرورت مبارزه با آن تأکید می‌کند که این احساس نزد مردم به وجود می‌آید یک طراحی در حوزه فساد از سوی نظام صورت گرفته است. به‌این‌ترتیب نمودار ناکارآمدی از یک‌سو و از سوی دیگر نمودار فساد را بالا نشان می‌دهند و این جامعه را به اوج ناامیدی می‌رساند. افراد جامعه حالا اعتقاد دارند مدیران و تصمیم‌گیرندگان کار نمی‌کنند و تمام تلاش‌ها آن‌ها در حوزه دزدی و اختلاس است. این شگرد آمریکا را در شوروی سابق به‌ویژه در دوره خروشچف می‌توان به‌وضوح لمس کرد. به این صورت که دولت ناکارآمد نشان داده شد و به لحاظ توسعه اقتصادی و کشاورزی رو به تضعیف رفت. کاخ سفید در ادامه اجرای برنامه خود مدینه فاضله غرب را به مردم شوروی نشان داد و غیرمستقیم گفتند: اگر با این نظام ادامه بدهید وضعیت شما بدتر از این می‌شود؟!

نماینده مردم ورامین در مجلس در یک جمع‌بندی کلی از عبرت‌های تاریخی و سیاست‌هایی که آمریکا باهدف فروپاشی کشورها انجام می‌دهد، تأکید کرد: استکبار روی مسئولان هر کشوری به شکل‌های مختلف مانور می‌کند. مقام معظم رهبری چند سال پیش اشاره فرمودند و گفتند «استکبار قصد دارد دستگاه محاسباتی کشورها را دست‌کاری کند. این دست‌کاری کردن طوری است که دولتمردان طوری محاسبات کشور خود را انجام بدهند که بر طبق برنامه استکبار باشد. درواقع آن‌ها می‌خواهند شما همان‌طوری فکر کنید که می‌خواهند».

نقوی حسینی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات فرد وجهه انقلابی هم دارد، اما دشمنان دستگاه محاسباتی وی را طوری هدایت می‌کنند که بر طبق نظر و هدف آن‌ها برای اداره کشور برنامه‌ریزی کند. از این ‌رو با واسطه، نشست و ملاقاتی ترتیب داده می‌شود در این نشست‌ها تفکرات تحمیلی منتقل و القا می‌شود. با کمک دستیاران، مشاوران اطراف آن فرد مسئول آرام‌آرام را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یعنی آنچه در زمان خروشچف اتفاق افتاد این بود که پس از سال‌ها فعالیت غربی‌ها در جامعه شوروی و تأثیرگذاری روی مدیران ارشد و تصمیم‌گیرنده‌ها، همه‌چیز القا شد و کار را به‌جایی رساند که او جاده را برای ورود آمریکایی‌ها صاف کرد و قبح بسیاری از آرمان‌های ملت را شکست. همین زمینه باعث شد که غربی‌ها خیلی راحت وارد شوروی شوند و سرنوشت آن‌هم چیزی شد که همه ما دیدیم.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها