افرادی که دارای اختلال بینایی هستند و یا به طور کامل نابینایی را تحمل می کنند برای زندگی کردن کوهی از مشکلات را در برابر خود می بینند چرا که امکانات و شرایط زندگی یک فرد عادی برای آنها فراهم نیست.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۳۰
بهترین کشور برای نابینایان و کم بینایان کجاست؟

به گزارش جام جم آنلاین، یک فرد کم بینا و نابینا به شرایط مناسبی برای تحصیل، کار، تفریح، درمان و سایر موقعیت های اجتماعی نیاز دارد.

در برخی از کشورها ابتدایی ترین حقوق آنها رعایت نمی شود. کافی است که به این موضوع دقت کنید که حتی در معابر و در وسایل حمل و نقل عمومی جایگاه ویژه ای برای سهولت در تردد آنها در نظر گرفته نشده است چه برسد به سایر موقعیت های مناسب اجتماعی همانند شغل و تحصیل.

حقوق این نابینایان و کم بینایان در بسیاری از جوامع نادیده گرفته می شود و خواسته و ناخواسته ظلم بزرگی به حق آنها روا می شود. آنها حتی در صورت اینکه بتوانند شغلی پیدا کنند آن را چندان سطح بالا نمی بینند و بدتر از آنکه درآمد چندان بالایی ندارند. معمولا توانایی های آنها در برابر افراد عادی نادیده گرفته می شود و مسئولیت های ناچیز به آنها سپرده می شود.

موقعیت تحصیلی هم که جای خود دارد. یک نابینا و یا کم بینا بنا به موقعیتی که دارد، نمی تواند در هر دانشگاه و هر شهری مشغول به تحصیل شود.

از سایر مشکلات هم که می گذریم.

اما همه جای دنیا رویه به این شکل نیست. قرار نیست آنها همیشه دست کم و یا به طور کامل نادیده گرفته شوند. در برخی از نقاط جهان بهترین موقعیت های شغلی، تحصیلی و سایر موارد برای آنها وجود دارد. فکر می کنید در میان کشورهایی که به طور کامل حق و حقوق نابینایان و کم بینایان را رعایت می کنند کدام کشور سرآمد است؟ پاسخ به این سوال شاید «اسپانیا» باشد.

این کشور بهترین سطح زندگی را برای این افراد پدید می آورد. شاید اسپانیا ایده آل ترین کشور دنیا نباشد اما حداقل بهترین مکان برای نابیناهاست.

مجهز کردن معابر و خیابان ها برای نابینایان، ایجاد رمپ و عبورگاه های مخصوص آنها، نصب نرم افزارهای مخصوص نابینایان در ایستگاه های قطار و اتوبوس، از جمله این موارد است.

علاوه بر این در اسپانیا مشاغل فراوان و سطح بالایی برای نابینایان به خصوص در بخش تکنولوژی وجود دارد. در واقع آموزش های خاص آزاد برای آنها وجود دارد که باعث می شود تا برای گرفتن شغل های مناسب آماده شوند.

سالیانه بودجه ای چندین میلیون یورویی {در گزارش ذکر نشده دقیقا این بودجه چقدر است} برای نابینایان و کم بینایانی که در اسپانیا زندگی می کنند در نظر گرفته می شود.

نرخ بیکاری برای آنها در اسپانیا زیر 5 درصد است. این در حالی است که میزان نرخ بیکاری در آمریکا برای نابینان 70 درصد را دربر می گیرد.

یک فرد نابینا در اسپانیا دسترسی آسانی را به توان‌بخشی، آموزش، انواع کتاب ها و مجلات بریل، سگ‌های راهنما و... دارد.

در مادرید نیز مراکز تفریحی خاصی برای نابینایان وجود دارد. بسیاری از تسهیلات و امکانات اجتماعی و سایر خدمات برای آنها یا رایگان است یا نصف قیمت.

نابینایان و کم بینایان تحصیل مجانی دارند. در اکثر مراکز آموزشی ، مدارس و دانشگاه ها جایگاه های خاص برای آنها در نظر گرفته شده است.

از سویی آنها هیچ دغدغه ای بابت در اختیار گرفتن محصولات فرهنگی شامل کتاب، مجله ، روزنامه و ... ندارند.

در اسپانیا بیش از 17 مجله و روزنامه مخصوص نابینایان به چاپ می رسد.

محصولات صوتی نیز به طور مرتب در اختیار آنها قرار می گیرد.

بهبود شرایط زندگی نابینایان و کم بینایان در این کشور اروپایی از دهه نود آغاز شد و اکنون به شرایط کنونی رسیده است.

البته کشورهای اروپایی سرآمد اهمیت به بحث نابینایی و کم بینایی هستند که در میان کشورهای اروپایی اسپانیا رتبه شماره یک را در اختیار دارد.

منبع: latimes

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها