یادداشتی در خصوص سفر هیئت ایرانی به سمینار پاریس یونسکو

تمدن غرب در تلاش است الگویی خاص از توسعه را بر جهان تحمیل کند

نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی و دانشیار دانشگاه زنجان در گفت‌و گو با جام‌جم آنلاین؛

زنگ خطر انقطاع ادبی و فاصله فرهنگی برای جوانان نسل امروز

نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: نسل امروز تجربه درستی از اندیشه و فکر بزرگانی چون حافظ ندارند. همچنین در کتاب‌های درسی و دوران تحصیل نیز به نحو شایسته‌ای مطرح نمی‌شود و در این صورت خطر انقطاع ادبی و فاصله فرهنگی پیش می‌آید.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۶۸
زنگ خطر انقطاع ادبی و فاصله فرهنگی برای جوانان نسل امروز

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تا نام ایران زنده و پا برجاست نام وی نیز جاودان خواهد بود.

دکتر مهدی محبتی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره غزلیات و شعرهای حافظ بیان داشت: از ضرورت‌های مهم توجه به روح دعوت حافظ است که پیام مهربانی و مدارا است. حافظ بیش از هر شاعر دیگری مردم ما را به مهربانی دعوت کرده است از این رو می‌توان وی را قهرمان و مرد میدان با دیگران و دشمنان دانست، به همین جهت حافظ الگوی بسیار بزرگی برای جامعه معاصر است.

وی ادامه داد: در گذشته شاعران خود را هدایت کنندة جامعه می دانستند و شعر خود را به قصد تعالی آن می‌سرودند. جامعه هم این نقش را کم وبیش پذیرفته بود. اما امروزه با خطر انقطاع نسل‌ها و ارتباط با شعرخوانی مواجهه هستیم. چراکه با گسترش فن‌آوری‌ و تنوع محصولات‌ آن، در خانواده‌ها کم‌تر به آن پرداخته می‌شود.

این پژوهشگر ادبیات فارسی با بیان اینکه نسل امروز تجربه مستقیم و درستی در ارتباط با شعر و شاعران بزرگ در تاریخ ایران ندارند، تصریح کرد: نسل امروز تجربه درستی از اندیشه و فکر بزرگانی چون حافظ ندارند. همچنین در کتاب‌های درسی و دوران تحصیل نیز به نحو شایسته‌ای مطرح نمی‌شود و در این صورت خطر انقطاع ادبی و فاصله فرهنگی پیش می‌آید.

محبتی تاکید کرد: خانواده باید علاقه شعرخوانی را در فرزند خود تقویت کند و با خواندن شعر در پیش‌روی فرزندان، آنان را به این کار تشویق کنند. چراکه علت اهمیت و پرداختن به حافظ، مشکلاتی است که از آن عصر تا کنون باقی است و حافظ همچنان زبان زنده فرهنگ ما است؛ از مشکلات آن روز تا به حال می‌توان به ریاکاری، نفاق و نان به نرخ روز خوردن اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: با خواندن شعر حافظ می‌توان به زندگی معنا داد. چراکه بی‌معنایی درد بشر امروز و مصیبت جهان معاصر است. حافظ با نوع دعوتی که دارد، معانی تازه‌ای به بشریت می‌دهد.

پژوهشگر ادبیات فارسی با بیان اینکه جاذبه تمدن غرب بسیار است، گفت: این جذابیت‌ها نوعی آزادی غریزه و رفتار به انسان می‌دهد و اگر جذابیت‌های حافظ، مولانا و سعدی و خیام و ... را به درستی عرضه نکنیم، نسل جوان به‌کلی سنت‌ها را از یاد برده و تسلیم فرهنگ پرجاذبه غرب خواهد شد.

محبتی با بیان اینکه در جامعه ما افراد از همه طیف‌ها به حافظ علاقه‌مند هستند و دوستش دارند، افزود: البته این علاقه بیشتر به سمت فال گرفتن رفته است و همواره شاهد هستیم هرچند کتاب‌های متعددی در عرصه حافظ‌شناسی و پژوهش‌های مرتبط با آن منتشر می‌شود، اما هنوز هم مردم بیشتر به خرید و مطالعه فالنامه‌ها تمایل دارند.

وی با بیان اینکه درک حافظ شاید برای جوانان و آدم‌های متوسط مشکل باشد، تصریح کرد: دیوان حافظ کلمات و معانی دشوار فراوانی دارد که هر کدام نقش عمده‌ای در بیان و انتقال پیام‌ها و اندیشه‌های عمیق برعهده دارد به همین علت خواندن حافظ برای این گروه باید همراه با راهنمایی باشد که نسبت به شعر تسلط کافی دارد.

این پژوهشگر ادبیات فارسی در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به عرفان اصیل، جوانان و نسل امروز ما نیاز به شناخت ریشه و پشتوانه های اصلی شعر گذشته دارند به‌خصوص اشعار حافظ که انسان‌ها را به شناخت دعوت می‌کند و شناخت زیبایی در نهایت منجر به عشق می‌شود.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها