اسماعیلی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دخالت دولت، اصلی ترین مشکل اقتصاد کشور است

عابدینی در گفتگو با جام جم آنلاین:

رسانه، ابزار جنگ نوین در عصر حاضر است

((رسانه به مثابه ی سلاح)) یکی از محورهای سخنرانی عمومی مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان عاشورایی در ورزشگاه آزادی بوده است. تعبیری تازه از مفهومی اجتماعی که حوزه ی اثرگذاری آن را هم طراز توان نظامی کشور در برابر هجمه های گسترده از سوی نظام استکبار جهانی معرفی می کند.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۹۰
رسانه، ابزار جنگ نوین در عصر حاضر است

پیرامون چگونگی و میزان این نقش آفرینی با دکتر حسن عابدینی، کارشناس رسانه گفتگویی انجام شده که به شرح زیر است:

جایگاه و توان اثرگذاری رسانه های نوین در عصر اطلاعاتی حاضر را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دهه دوم قرن بیست و یکم جنگِ ابزار به جنگ رسانه ها تبدیل شده است و رسانه ها نقش محوری پیدا کرده اند؛ رسانه هایی که پیش از این فقط کارکرد های سنتی داشته اند، کارکردهای خود را تغییر داده اند یعنی علاوه بر اطلاع رسانی، سرگرمی و آموزش، کارکردهای دیگری هم برای آنها متصور است به گونه ای که حتی می توانیم حرکت آنها برای نقش آفرینی در حل مسائل دیپلماتیک دلالی یا واسطه گری بین کشورها را نیز از جمله کارکردهای جدید برای آنها در عصر حاضر تلقی کنیم. بعد از جنگ جهانی دوم نظام بین الملل توسط کشورهای پیروز بر اساس نظامی گری مبتنی بر بمب اتم، اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و فرهنگ لیبرال دموکراسی پی ریزی شد. همزمان با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 57 محورهای دیگری مانند دیانت مبتنی بر انسان محوری در برابر خدا محوری، توسعه ی مبتنی بر جهانی سازی و ارتباطات مبتنی بر رسانه های فراگیر هم وارد مناسبات بین المللی شدند. منظور از رسانه های فراگیر رسانه های نوینی هستند که به صورت گسترده حتی در خصوصی ترین ساحت های زندگی انسان ها ورود پیدا کرده اند. در این عصر است که قدرت واقعی دیگر محدود به قدرت نظامی و سخت نبوده بلکه تلفیق آن با قدرت نرم در قالب قدرت هوشمند و همراهی آن با رسانه های اجتماعی جدید منجر به شکل گیری قدرت هنرمندانه می شود. در حال حاضر رسانه های نوین یکی از ابزارهای دیپلماسی عمومی در چارچوب قدرت هنرمندانه هستند.

به نظر شما بایسته های تقویت رسانه های داخلی در عرصه ی بین المللی علیه هژمونی رسانه های استکباری چیست؟

الگوی همیشگی جمهوری اسلامی در مواجه با نظام استکباری استفاده از نبرد نامتقارن است. دلیل این امر نابرابری سخت افزاری و جمعیتی است. این روش ابداعی توسط نظام اسلامی همواره پیروزی هایی را رقم زده است مانند موفقیت حزب الله لبنان در جنگ علیه اسرائیل یا انصارالله یمن علیه جبهه متحد عربی – غربی. بنابراین ما در حوزه ی رسانه هم می بایست از همین الگو استفاده کنیم. رسانه های داخلی با آموزش مستمر و به روز مطابق با دانش های ارتباطی جدید، تقویت زیرساخت های فنی در حوزه های مختلف و سرمایه گذاری بیشتر در بحث پیشبرد پروژه آغاز شده به منظور فرستادن ماهواره های خبری مستقل یا استفاده مشترک از ماهواره کشورهای همسو است که می توانند با نظام هژمونیک رسانه ای غرب مقابله کنند تا مسیر برای ایجاد مانع در برابر روند انتقال پیام رسانه های نظام اسلامی به افکار عمومی جهان هموار نباشد.

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار مردمی در ورزشگاه آزادی درمورد خطر رسانه های نوپدید در ایجاد مانع برای فهم درست واقعیت ها هشدار داده اند. به نظر شما با چه روش هایی می توان فعالان رسانه ای را به گونه ای تجهیز کرد که موجب تنویر افکار عمومی شوند؟

تصویرسازی به عنوان یکی از شگردهای رسانه ای نوین در قبال کشورهای هدف، از ابزارهای رسانه های نظام سلطه برای پیشبرد هژمون خود محسوب می شود. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر تحت شدیدترین، پیچیده ترین و حرفه ای ترین عملیات روانی تاریخ قرار دارد. تصویرسازی جاری علیه جمهوری اسلامی از سوی حدود 260 رسانه ی معاند در سه وجه پیگیری می شود: 1.ارائه تصویر دروغین ((آرمانی)) و ((رویایی)) از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی در کشورهای غربی 2.ارائه تصویر دروغین از وضعیت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور در قالب معرفی آن به صورت کشوری عقب افتاده، غیر پیشرفته، فقیر و درگیر با جنگ قدرت در صورتی که هر نوع مواجه واقعی افراد خارج از ایران با حقیقت این کشور تمامی شنیده های پیشین آنها را نقض می کند. 3.ارائه تصویر دروغین از ایران برای ایرانیان توسط رسانه های انگلیسی و آمریکایی که کوشش می کنند تا رویدادهای داخلی ایران را در چارچوب منافع قدرت های بزرگ به افکار عمومی منتقل کنند. برای مقابله با این سه موضوع، مهم ترین هدف که می بایست توسط رسانه های ایران پیگیری شود تصویرسازی واقعی و شفاف برای داخل کشور به دور از شایعه سازی، انتشار خبرهای بدون منبع و اجتناب از تحقیر ملی است و در بُعد فراملی انعکاس پیروزی های سیاسی، فرهنگی و علمی ایران است. و به عنوان اقدامی مکمل نیز افشای پشت پرده این رسانه ها مبنی بر وابستگی آنها به نظام سلطه می تواند جمهوری اسلامی ایران را از این موقعیت حساس تاریخی به سلامت عبور دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها