دستمالچیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

قتل خاشقچی می‌تواند پرونده حکومت محمد بن سلمان را ببندد

امانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

حذف فیزیکی خاشقچی، نشان از مشکلات زیاد در حکومت بن سلمان دارد

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر گفت: مشکلات داخلی حکومت محمد بن سلمان موجب شده تا او با حذف رقبا و افراد مزاحمی که حتی مزاحمت آنها رقیق است، بدنبال تثبیت حکومت خودش باشد.
کد خبر: ۱۱۶۹۲۴۴
حذف فیزیکی خاشقچی، نشان از مشکلات زیاد در حکومت بن سلمان دارد

مجتبی امانی مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقچی در ترکیه با اشاره به اینکه خاشقچی به تعبیر صحیح مخالف نظام سعودی نبود، اظهار کرد: نوشته‌ها و ستون‌هایی که جمال خاشقچی می‌نوشت تضادهای آشکاری با سعودی‌ها نداشت. اما از آنجایی که گفته می‌شود وی وابسته با ولید بن طلال بوده به نظر می‌رسد در رقابت‌های درونی خانواده سعودی، او هم مورد نوعی تسویه حساب‌ قرار گرفته است.

امانی با تاکید براینکه این نوع از تسویه حساب‌ها‌ قبلا هم در مورد برخی از شاهزاده‌ها انجام شده، اظهار کرد: بر این اساس محتمل هست که جمال خاشقچی مورد تعرض محمد بن سلمان که به دنبال نوعی پاکسازی در درون خانواده پادشاهی عربستان برای آرام ‌ساختن آنهاست، قرار گرفته باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از سوی دیگر یک احتمال ضعیف هم وجود دارد مبنی براینکه شاید این بازی تبلیغاتی محمد بن سلمان باشد تا به نوعی بتواند با آشکار کردن جمال خاشقچی یک بمب خبری به نفع خودش اصطلاحا منفجر کند. به این شکل مدتی جمال خاشقچی را از انظار عمومی و رسانه‌ها دور کرده باشند تا شایعات پیرامون او قوت بگیرد و بعد خاشقچی بیاید اظهاراتی داشته باشد و به نوعی از محمد بن سلمان یک چهره موجه نشان دهد.

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر با بیان اینکه این اولین بار از ابتدای حکومت محمد بن‌ سلمان نیست که شخصیت‌هایی حذف شده‌اند و اثر و آثاری از آنها باقی نمی‌ماند، اظهار کرد: غیر از ثروتمندانی که در شبه کودتای محمد بن سلمان زندانی یا بازداشت خانگی شدند، چندین نفر هم هستند که خبری از سرنوشت آنها در دست نیست و به نظر می‌رسد که جمال خاشقچی هم یکی از آنها باشد.

وی ادامه داد: با وجود این رفتار محمد بن سلمان موضوعی که موجب شده ناپدید شدن جمال خاشقچی بیشتر مورد توجه باشد ویژگی‌های رسانه‌ای او و ناپدید شدن او در ترکیه است.

امانی با بیان اینکه باید منتظر بود تا دولت ترکیه و شخص اردوغان درباره مفقود شدن او اظهارنظر کنند، خاطرنشان کرد: به هر حال ناپدید شدن خاشقچی در خاک ترکیه اتفاق افتاده و آخرین ردپای او در خاک این کشور است.

وی ادامه داد: اکنون حتی ترک‌ها هم در مظان اتهام همکاری با سعودی‌ها برای حذف یکی از کسانی هستند که محمد بن سلمان ترجیح داده بود از صحنه سیاسی و رسانه‌ای حذف شود.

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر با اشاره به جنایات‌های اخیر سعودی‌ها در یمن و همچنین اعدام و دستگیری برخی از شهروندان و شخصیت‌های سعودی و شیعه در این سال‌ها اظهار کرد: به نظر می‌رسد موضوع خاشقچی هم یکی از این حلقه‌هاست و البته خود این رفتار نشان دهنده مشکلات فروانی است که محمد بن سلمان در حاکمیت خود دارد.

وی تاکید کرد: مشکلات داخلی محمد بن سلمان موجب شده تا او با حذف رقبا و افراد مزاحمی که حتی مزاحمت آنها رقیق است، بدنبال تثبیت حکومت خودش باشد.

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در ادامه با تاکید براینکه ترک‌ها باید اراده خود برای حل مشکل ایجاد شده در مورد خاشقچی را نشان دهند، اظهار کرد: آخرین ظهور خاشقچی در کشور آنها بوده و این به نوعی مسئولیت را متوجه دولت ترکیه می‌کند، آنها باید به هرحال پاسخی در این خصوص داشته باشند.

امانی با اشاره به اینکه شایعاتی در مورد کشتن و انتقال خاشقچی به بیرون از سفارت سعودی در استانبول وجود دارد، اظهار کرد: این مساله چیزی از مسئولیت دولت ترکیه کم نمی‌کند و آنها باید پاسخ قانع کننده‌ای در مورد سرنوشت جمال خاشقچی ارائه کنند.

وی در ادامه در خصوص اقدام کنسولگری عربستان در ترکیه برای نمایش دادن داخل سفارت به خبرنگاران اظهار کرد: این رفتار به معنای تمام شدن مسئولیت کنسولگری سعودی‌ها یا دولت ترکیه نخواهد بود.

مسئول سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در پایان با بیان اینکه واقعیت این است که همه مکان‌های داخل کنسولگری نمی‌تواند مورد بازرسی پلیس ترکیه قرار بگیرد، اظهار کرد: برهمین اساس نمی‌شود به طور یقین گفت که همه جا بازرسی شده ضمن اینکه برخی از شایعات دیگر مبنی بر انتقال زنده یا مرده قاشقچی به بیرون از کنسولگری وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها