زمانی که جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های شش‌گانه شورای امنیت و آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شد و سال‌ها مذاکره کردیم، استدلال غرب این بود که اگر برجام را بپذیرید و توافق بین‌المللی صورت بگیرد و شورای امنیت، آن را بپذیرد دیگر نظام بانکی بین‌المللی مشکلی در همکاری با ایران ندارد. در همین چارچوب، برجام از طرف ایران پذیرفته و اجرایی شد اما مشکل پولی و بانکی حل نشد و هیچ کشوری با ما کار نکرد و پولی از جمهوری اسلامی ایران نقل و انتقال پیدا نکرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۸۶
حامیان سی‌اف‌تی باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند

پیگیری ایران در این زمینه منجر به این پاسخ شد که مانع فعلی، افایتیاف است و شما باید توصیههای این گروه مالی را بپذیرید تا مشکل حل شود؛ این در حالی است که طبق برجام باید با ما همکاری پولی و بانکی میکردند اما عهدشکنی کردند. وزیر اقتصاد ما سال 94، توصیههای 41 گانه را پذیرفت و با آن امضا، ایران از لیست سیاه افایتیاف تعلیق شد ولی باز هم نظام پولی و بانکی غرب با ما کار نکرد و گفت باید لوایح چهارگانه تصویب شود. مجلس تا الان سه لایحه از لوایح چهارگانه را تصویب کرده اما باز هم آنها کار پولی و بانکی با ما نکردند. حالا میگویند اگر عضو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم شوید مشکل حل میشود. الان سوال این است که چه تضمینی وجود دارد بعد از عضویت در سیافتی نگویند مشکل موشکی را هم حل کنید و بعد بگویند مشکل حقوق بشری و.....

این بهانهها یک زنجیره ادامهدار است و نظام آنها با ما همکاری پولی و بانکی نخواهد کرد مضافا اینکه آمریکا از برجام خارج شده و در حال اعمال تحریمهای ثانویه است. این تحریمها فوق افایتیاف است.

برای فهم موضوع خرید نفت را مثال میزنم. خرید نفت در گرو افایتیاف نیست اما شاهدیم که روسیه، چین، هند و کشورهایی که ادعای دوستی با ایران را دارند هم از ایران نفت نمیخرند. کار پولی و بانکی به افایتیاف مرتبط است اما خرید نفت که ربطی به افایتیاف ندارد. خرید نفت به تحریمهای ثانویه آمریکا ربط دارد و نظام پولی و بانکی هم متاثر از این تحریمهاست بنابراین اگر عضو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هم بشویم هیچ دستاوردی برای حوزه پولی و بانکی کشور نخواهد داشت زیرا تحریمهای ثانویه آمریکا فوق افایتیاف است و بانکها به خاطر آن تحریمها جرات همکاری با ایران را ندارند.

بنابراین عضویت در این کنوانسیون نهتنها مشکلی از ما حل نمیکند بلکه تعهداتی برای ما ایجاد میکند که دست و پای ما را میبندد و عاقل چنین کاری نمی‌‌کند. در برجام متاسفانه همین اتفاق افتاده است و در حالی که تعهداتمان را انجام دادهایم نمیتوانیم دیگران را مجبور به انجام تعهداتشان کنیم.

با وجود همه این واقعیتها عدهای در داخل کشورمان اصرار به پیوستن ایران به کنوانسیون سیافتی دارند. اینها همانهایی هستند که در زمان تصویب برجام به مردم قول میدادند اگر برجام تصویب شود مشکل اشتغال حل میشود، مشکل تولید حل میشود و مشکل آب و محیطزیست حل میشود و همه چیز را به برجام ربط میدادند. آن افراد الان درباره بحران اقتصادی هیچ پاسخی ندارند و در صورت تصویب سیافتی و بینتیجه بودن آن هم قطعا هیچ پاسخی ندارند.

اما اینبار قطعا مردم از کسانی که به عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم رای مثبت میدهند پاسخ خواهند خواست و اگر در آینده و در صورت تصویب سیافتی، باز هم نظام مالی و بانکی غربی با ایران کار نکرد حامیان آن باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.

سید حسین نقویحسینی

سخنگوی فراکسیون ولایت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها