تفسیر صحیح بیانات رهبری، راهگشای وضعیت فعلی کشور

اقتصاد مقاومتی یعنی شکست تحریمها

درحالی مقام معظم رهبری طی فرمایشات امروز خود تاکید فرموده‌اند: «تحریم‌ها شکننده هستند». نباید فراموش کنیم ایشان با درنظر گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که قبلا ابلاغ فرموده‌ بودند این نکته را دوباره نه تنها به مردم بلکه مشخصا به مسئولان و مدیران تاکید فرموده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۹۷
اقتصاد مقاومتی یعنی شکست تحریمها

این درحالی است که از همان ابتدا که ایشان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرموده‌اند، متاسفانه مسئولان و تصمیم‌گیرندگان دولتی هنوز نتوانسته‌اند تعبیر دقیقی از این مهم داشته باشند و تنها با برگزاری جلسات، کارگروه‌ها و همایش‌ها زمان را از دست داده‌اند.
از سوی دیگر اگر بخواهیم اصول اقتصاد مقاومتی را آنطور که منظور نظر مقام معظم رهبری بوده در کشورمان پیاده کنیم باید در نظر داشته باشیم که عالی‌ترین مقام کشور منظورشان از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی کارآمد با کمترین نقطه ضعف و ضربه‌ پذیری پایین است.
در این زمینه بد نیست مسئولان توجه داشته باشند، اتکاء اقتصاد و تولید کشور به منابع و توانمندی‌های داخلی قطعا منجر به تولید بالاتر و با کیفیت باشد؛ درحالی که به هیچ عنوان این تولید در دایره تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت، چون علاوه براینکه بازار مصرف نزدیک به 80 میلیون نفری داخل مرزهایمان را در اختیار داریم، با اغلب کشورهای همسایه روابط قابل توجهی داریم که خریدار کالای با کیفیت ایران خواهند بود.
پس با در نظر گرفتن فرمایشات مقام معظم رهبری درباره شکننده بودن تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان لازم است مسئولان دولتی به جای ارایه بسته‌های اقتصادی کم اثر که اغلب منابع مختلف کشورمان را از بین می‌برد؛ به دنبال اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند تا هرچه بیشتر اقتصاد کشورمان مقاوم با کمترین ضربه‌پذیری مدیریت کنیم.
برای این منظور می‌توان به ترتیب اینگونه عمل کرد
1. بررسی و شناسایی دقیق توانمندی‌ها و نقاط ضعف صنایع و تولید کشور متناسب با منابع و آمایش سرزمین
2. استفاده هرچه بیشتر از نیروهای جوان و متخصص به جای مدیران فرسوده
3. ایجاد زمینه مناسب برای رونق صنایع کوچک و متوسط.
4. شفافیت هرچه تمام در اقتصاد برای جلوگیری از هرگونه رانت و فساد
5. استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی هرچه بیشتر امتیازات کالای با کیفیت ایرانی
با استفاده از این نکات قطعاً اقتصاد ایران نه‌تنها در برابر هرگونه کارشکنی غرب مقاوم خواهد شد بلکه زمینه رشد و توسعه را نیز در پیش خواهد گرفت، درست همان‌طور که مقام معظم رهبری امروز تأکید فرموده‌اند.

دکتر جمشید پژویان، اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها