رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما دو نیروگاه بزرگ در دست تاسیس داریم و در حال مذاکره برای دسترسی به رآکتورهای کوچک هستیم؛ در این زمینه با چین مذاکراتی داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۷۳
قطعا از سازمان انرژی اتمی هیچ سندی بیرون نرفته‌است/ نتانیاهو خود را مسخره عام و خاص کرد

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر صالحی در گفتگو با روزنامه اعتماد درباره ادعای اخیر نتانیاهو در سازمان ملل درباره یک ساختمان هسته ای در تورقوزآباد گفت: هیچ‌گاه هیچ سوالی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این مکان مورد ادعای نتانیاهو از سازمان انرژی اتمی نشده بود و نشده است.

وی افزود: من سخنرانی او را زنده از تلویزیون نگاه می‌کردم و زمانی که از این مکان نام برد بسیار تعجب کردم. اظهارات وی بسیار عجیب بود. روایت‌های متعددی می‌شنوم مبنی براینکه عده‌ای نتانیاهو را دست انداخته‌اند و آقای عراقچی هم به زیبایی به این نکته اشاره کردند. شاید بهتر این است که اسراییلی‌ها در بین منابع خود جست‌وجو کنند و ببینند که واقعا قضیه از چه قرار بوده است.

نتانیاهو هر روز ادعای تورقوزآبادی کند

صالحی تصریح کرد: این ادعاها بیشتر دستمایه مسخره عام و خاص شده و اتفاقا این ادعاها باید روند صدور گزارش نتیجه‌گیری وسیع‌تر درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تسریع کند. ما دل‌مان می‌خواهد که اگر قرار است نتانیاهو خود را اینگونه دستمایه مسخره همگان کند هر روز ادعاهایی از این دست را در سطح بین المللی مطرح کند.

کارخانه تولید «یو اف 4 از اورانیوم تهی» ساخته می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ساخت یک کارخانه جدید گفت: طراحی و ساخت کارخانه جدیدی برای تولید «یو اف 4 از اورانیوم تهی» شده است که طراحی‌های اولیه و جایابی‌ها برای آن انجام گرفته و دولت هم قول داده که بودجه مورد نیاز برای این پروژه را تامین کند. ما متناسب با بودجه تامینی از طرف دولت، می‌توانیم سرعت کار را تنظیم کنیم. این کارخانه در صورت تاسیس، کارخانه بسیار مهمی خواهد بود.

آغاز ساخت 2 نیروگاه جدید هسته ای از سال 2019

وی با اشاره به اقدام برای تاسیس 2 نیروگاه هسته ای جدید اظهار داشت: ما دو نیروگاه بزرگ در دست تاسیس داریم و در حال مذاکره با کشورهای دیگر برای دسترسی به رآکتورهای کوچک هستیم؛ در این زمینه با چین مذاکراتی داشته‌ایم و با کشورهای دیگری هم به زودی وارد گفت‌وگو خواهیم شد...امیدوار هستیم که در سال آتی میلادی به مرحله بتون‌ریزی برای این دو نیروگاه برسیم.

استفاده از آب سنگین در چاه های نفت ایران

صالحی با بیان اینکه ما در سازمان انرژی اتمی کمک‌های بسیار جدی به وزارت نفت، وزارت بهداشت، بخش کشاورزی و سلامت می‌کنیم، گفت: تجهیزاتی که ما برای وزارت نفت می‌سازیم را طرف خارجی به بهانه تجهیزات با کاربری دوگانه در اختیار ایران قرار نمی‌دهد. در ضمن ما با استفاده از تجربه‌ای که در حوزه ساخت سانتریفیوژ داشته‌ایم توانسته‌ایم سانتریفیوژهایی را برای بخش سلامت بسازیم. همچنین در پروژه‌ای جداگانه قرار است از آب سنگین در چاه‌های نفت استفاده کنیم و این روشی است که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.

اعزام متقابل دانشمندان ایران و فرانسه برای پروژه گداخت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «پروژه گداخت» افزود: قرار شد ما شاخص محصول سه‌گانه گداخت توکامک خود را از 10 به توان 16 فعلی به 10 به توان 21 برسانیم. که این مساله جهش بزرگی در فناوری گداخت است... براساس قراردادی که با فرانسوی‌ها بستیم دانشمندان ایرانی در فرانسه دوره خواهند دید و دانشمندان فرانسوی هم در ایران کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهند کرد.

آغاز غنی سازی ایزوتوپ ها در ایران با کمک روسیه

صالحی با اشاره به کمک روس ها به ایران در زمینه غنی سازی ایزوتوپ ها، تصریح کرد: اکنون غنی‌سازی بر روی ایزوتوپ‌های دیگر را هم آغاز کرده‌ایم. ایزوتوپ‌هایی که هرگرم آنها گاهی چند‌صد دلار و گاهی چند هزار دلار است. با کمک روس‌ها این پروژه را نیز جلو می‌بریم. هرچند اصول غنی‌سازی اورانیوم با غنی‌سازی عنصر دیگر یکی است اما در جزییات فناوری تفاوت‌هایی وجود دارد و ما در سایه برجام به فناوری و تجربه دیگری ورود پیدا کردیم. انصافا هم، از روس‌ها برای همکاری با ما در این پروژه قدردانی می‌کنیم البته هنوز پروژه ادامه دارد اما اولین نمونه‌های غنی‌سازی تلریوم و زینون را گرفتیم که بسیار ارزشمند است. ما برای غنی‌سازی این عناصر باید مواد اولیه آن را هم تامین کنیم که در حال انجام این مساله نیز هستیم.

ساخت دستگاه جدید برای آب سالم

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما گروه جدیدی را در خصوص بحث آب (به معنای عام) به راه انداخته‌ایم. منظور از بحث عام در مساله آب دایره وسیعی از فعالیت‌ها است که می‌تواند از بحث آب‌شیرین‌کن تا گرفتن آب از رطوبت هوا را شامل شود به گونه‌ای که ارزان‌قیمت تمام شود و به کمک مشکلات کمبود آب آشامیدنی در شمال و جنوب کشور بشتابد. تاکنون 5 نمونه از این ماشین ساخته شده و تا چند هفته آینده در اختیار مراجع مختلف قرار خواهد گرفت. این ماشین ثبت اختراع شده و مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و سایر وزارتخانه‌های مربوطه را گرفته است. این ماشین می‌تواند منجر به دردسترس قرار گرفتن تمیزترین آب در منازل شود. این دستگاه شبیه دستگاه‌های آب سرد کن است که به عنوان نمونه هموطن ما در جنوب می‌تواند با قراردادن آن در گوشه‌ای از منزل خود 30 تا 40 لیتر روزانه آب سالم در اختیار داشته باشد.

وی درباره پیشنهاد خود مبنی بر همکاری هسته ای ایران با همسایگان گفت: کسی فعلا از همسایگان ما برای این همکاری پیشقدم نشده است. ما اعلام می‌کنیم و آماده هستیم که با کشورهای همسایه به خصوص حوزه خلیج فارس که به فعالیت‌های هسته‌ای ورود پیدا کرده‌اند، همکاری کنیم. هرچند که از نظر سیاسی ما با برخی از این کشورها مشکل داریم اما از آنجا که مساله ایمنی هسته‌ای حساسیت‌های خاص خود را دارد ما از همکاری با همسایگان خود در این حوزه استقبال می‌کنیم.

صالحی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم که دانشمندان هسته‌ای کشورهای همسایه هم به ایران سفرکنند و از نزدیک در جریان وضعیت ایمنی نیروگاه‌های ما قرار بگیرند. کویت یک بار در این زمینه ابراز نگرانی کرده بود و ما اعلام کردیم که از حضور دانشمندان کویتی در بوشهر خوشحال می‌شویم و دعوت کردیم که مهمان ما باشند. که نیامدند. ما الان هم به کشورهای خلیج فارس اعلام می‌کنیم که دانشمندان شما مهمان ما باشند و از نیروگاه بوشهر بازدید کنند. ما امیدوار هستیم که بتوانیم یک «مجمع منطقه‌ای ایمنی هسته‌ای» با حضور دانشمندان هسته‌ای کشورهای همسایه تشکیل بدهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها