رئیس سابق ستاد فرماندهی آتش‌نشانی شهر تهران تاکید کرد:

کلید طلایی آموزش در دست پیشکسوتان آتش‌نشانی

مدیرسابق عملیات مناطق دو و سه عملیات آتش‌نشانی تهران گفت: چرا کودکان نباید درباره ایمنی بدانند درحالیکه وقتی از آنان درباره فصل بهار پرسیده می شود قادر به توضیح آن هستند و این موضوع ضعف بسیار بزرگی است.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۴۶
کلید طلایی آموزش در دست پیشکسوتان آتش‌نشانی

محمود شادکی از پیشکسوتان در عرصه آتش‌نشانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین، آتش‌نشان را فردی دانست که انواع مهارت های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد و از افراد و اموال آنها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند همچنین درباره مسایل ایمنی نیز به مردم آموزش و مشاوره می دهد.

وی حرفه آتش‌نشانی را شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات دانست و ادامه داد: در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش‌ها در مناطق مختلف پرداخته می‌شود و در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و ... را نجات می دهند.

این پیشکسوت در سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به فعالیت در این عرصه یادآور شد: افرادی که در آتش نشانی استخدام می‌شوند، در ابتدا مامور آتش نشان و با گذشت زمان به سمت های بالاتر مانند راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه ها می‌رسند و با داشتن مدرک تحصیلی بالاتر می‌توانند افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی شوند.

شادکی درباره دشواری‌های حرفه آتش‌نشانی گفت: این طور نیست که این شغل، سخت‌ترین شغل باشد اما افرادی که مایل به خدمت در این حرفه باشند، باید به این کار علاقه‌مند بوده و در این صورت در این کار موفق خواهند بود.

وی با با اشاره به بازنشسته شدن مدیران ارشد و باتجربه آتش‌نشانی، تاکید کرد: طی سال‌های 94 و 95، بیش از 80 درصد پیشکسوتان سازمان آتش نشانی بازنشسته شدند و جای خالی این افراد با تجربه در سازمان احساس می‌شود به‌خصوص در قسمت آموزش که از مهمترین قسمت ها در این حرفه است.

این پیشکسوت در سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: امروز اکثر افرادی که به‌عنوان استاد کارآموزی فعالیت دارند 10 تا 12 سال خدمت هستند و متاسفانه در عملیات آتش‌نشانی سابقه چشمگیری ندارند در حالی که بخش آموزش به کارآموزان ‌آتش‌نشانی بسیار اهمیت دارد و باید توسط افراد با تجربه صورت گیرد.

شادکی با بیان اینکه باید از پیشکسوتان در این حرفه برای آموزش استفاده شود، افزود: با توجه به تجربه افراد با سابقه در این حرفه، می‌توان از پیشکسوتان برای آموزش مهارت‌های علمی و تخصصی برای برگزاری دوره های تخصصی در سازمان آتش نشانی بهره برد.

وی گفت: متاسفانه افرادی در آتش‌نشانی داریم که پس از به صدا در آمدرن زنگ حادثه هنوز نمی دانند باید چه کاری انجام دهند در حالی که آموزش افراد مهم‌ترین بخش در این حرفه است.

رئیس سابق ستاد فرماندهی آتش‌نشانی شهر تهران تاکید کرد: هرگز نمی‌توان حوادث را در کشوری به صفر رساند اما پیشگیری، مهم‌ترین کاری است که می‌توان در این خصوص انجام داد. به طور کلی طی روز200 تا 250 بار زنگ عملیات آتش‌نشانی به صدا درمی‌آید و می‌توان از راه آموزش به افراد از مقطع آمادگی و پیش‌دبستانی از تعداد حوادث ناگوار پیشگیری کنیم.

شادکی با اشاره به ناآگاهی اکثر افراد جامعه با سیستم آتش‌نشانی ابراز داشت: چرا کودکان نباید درباره ایمنی بدانند درحالیکه وقتی از آنان درباره فصل بهار پرسیده می شود قادر به توضیح آن هستند و این موضوع ضعف بسیار بزرگی است. در هر خانواده حداقل یک نفر باید با عملکرد اولیه کپسول های آتش‌نشانی و .. آشنا باشد.

وی گفت: اکثر ادارات دولتی بخش آموزش دارند اما بخش ایمنی ندارند و در این بخش ضعف بسیار بزرگی داریم. به‌عنوان یک آتش‌نشان دوست دارم به مردم کشورم یاد دهم که اگر اتفاق ناگواری حادثه آفرید افتاد چه‌کاری باید انجام‌ شود.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها