رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

تا یک ماه آینده مشکل لاستیک کامیون برطرف می‌شود

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت برای تامین نیاز لاستیک کامیون‌ها اعلام کرد: روند تخصیص ارز برای واردات تایر کامیون سرعت گرفته و هم اکنون مراحل واردات انجام شده است بنابراین حداکثر تا یک ماه و نیم آینده کمبود فعلی برطرف خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۷۷
تا یک ماه آینده مشکل لاستیک کامیون برطرف می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمد‌رضا گنجی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر درباره صنعت تایر کشور گفت: اکنون 9 واحد تولیدی لاستیک فعال داریم که حجم تولید 270 هزار تنی را ثبت کرده‌ و این واحدهای تولیدی 15 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

گنجی در ادامه افزود: براساس توان تولیدی کارخانه‌های یاد شده تمام نیاز باز برای خودروهای سواری تولیدی کشورمان را تامین می‌کنیم و در بخش کامیون‌ها فقط لاستیک‌های سیمی وابستگی 70 درصدی داریم.

این مقام صنفی ضمن اشاره به کیفیت بالا و قدرت رقابت مناسب تایرهای ایرانی تاکید کرد: در بخش لاستیک کامیون دو نوع تایر داریم که یکی نخی و دیگری سیمی است. این درحالی است که تمام تایرهای نخی مورد نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، ولی برای تایرهای سیمی تنها می‌توانیم 30 درصد نیاز را تامین کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به نیاز یک میلیون و دویست هزار حلقه‌ای لاستیک برای سیستم حمل و نقل عمومی در ادامه افزود: دلیل کمبود لاستیک سیمی کامیون این است که طی سه یا چهارماه گذشته واردات به دلیل مشکلات ارزی به موقع انجام نشد و همین امر یکباره کمبود 800 هزار حلقه‌ای را در بازار ایجاد کرد و درپی آن قیمت‌ها افزایش چشمگیری به خود دید.

وی درباره تدابیر دولت برای مدیریت مشکل کمبود لاستیک کامیون‌ها نیز به خبرنگار ما گفت: براساس دستورالعمل‌های اخیر ارز 4200 تومانی برای واردات لاستیک تامین شده است و تعرفه واردات این کالا هم از 26 درصد به 5 درصد تنزل کرده است به صورتی که برآورد کرده‌ایم ماهیانه 100 هزار حلقه لاستیک وارد ایران بشود، بنابراین به محض ورود اولین محموله روند تامین نیاز بازار آغاز خواهد شد.

گنجی تصریح کرد: البته این میزان واردات ماهیانه بسیار بیشتر از حجم مورد نیاز کشور است چون تنها حدود 600 هزار حلقه کمبود داریم، اما مسئولان دولتی برای اینکه هیچ کمبودی در بازار نداشته باشیم چنین برنامه‌ریزی کرده‌اند و حتی قبل از آن آنچه در انبارهای گمرکات مختلف رسوب کرده بود را نیز اجازه ترخیص دادند بنابراین همانطور که قبلا اشاره شد به زودی مشکل کمبود لاستیک برای کامیون‌ها برطرف خواهد شد.

این مقام صنفی تاکید کرد: رانندگان خودروهای سواری که داخل کشورمان تولید می‌شود یا بطور کلی خودروهای معمول نباید هیچ نگرانی برای تامین نیاز خود در این کالا داشته باشند چون مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها نیز تماما تامین شده و روند تولید کاملا عادی با توان کامل درحال اجراست، ولی خودروهای سواری خاص همچنان وابسته به تامین نیازشان از خارج هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر درباره میزان مطالبات کارخانه‌های تولید تایر از خودروسازان نیز به خبرنگار ما گفت: خودروسازان یکی از مهمترین شرکای تایرسازان هستند و همواره با استانداردهایی که برای تامین تایرهای مورد نیازشان بکار می‌گیرند باعث ارتقاء کیفیت تولید تایر ایران شده‌اند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی همچنان بدهی قابل توجهی به تایرسازان دارند و امیدواریم بتوانند سریعتر این بدهی‌ها را به صورت دوره‌ای پرداخت کنند.

وی معتقد است حجم بدهی خودروسازان به هر یک از کارخانه‌های تولید کننده تایر رقمی معادل 100 میلیارد تومان بوده و اگرچه به صورت مرحله‌ای درحال پرداخت است، اما نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش این مهم را یادآوری می‌کند که باید این روند سریعتر صورت پذیرد.

گنجی درباره احتکار و سیستم توزیع تایر در بازار اظهار کرد: دربخش خودروهای سواری تولیدکنندگان از طریق سیستم توزیع محصولاتشان را روانه بازار می‌کنند، اما در بخش تایر کامیون دقیقا براساس سیاست‌ها و تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار عمل می‌شود. به این ترتیب که میزان تولیدی به ستاد اعلام می‌شود و براساس برنامه و جداولی که ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند لاستیک‌ها در سراسر ایران توزیع می‌شود.

وی به خبرنگار ما گفت: هم اکنون صادرات تایر ممنوع است که تصمیم کاملا صحیح و قابل دفاعی است چون تمام واحدهای تولیدی از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند بنابراین اگر قصد صادرات داشته باشند رانت بزرگی ایجاد می‌شود که در راستای منافع ملی کشورمان نیست.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها