سه آتش نشان نیویورکی که در واقعه تروریستی 17 سال پیش 11 سپتامبر در محل برج های دوقلو حضور داشتند و به افراد گرفتار شده در میان حریق و آوار کمک می کردند پس از سال ها بالاخره به حرف آمدند و با ABC نیوز گفت و گویی انجام دادند.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۹۹
خاطرات آتش نشانانی که در واقعه تروریستی 11 سپتامبر حضور داشتند

به گزارش جام جم آنلاین ، «ما آنجا ایستاده بودیم و همه چیز را دیدیم» این را ویلیام بیلی آیزنگرین آتش نشانی می گوید که 17 سال پیش شاهد همه چیز بود، اما سعی کرد چندان دراین باره صحبت نکند. آیزنگرین و دو آتش نشان دیگر زمانی که مشغول امدادرسانی و کمک به قربانیان و گرفتاران واقعه عظیم تروریستی 11 سپتامبر بودند، اصلا متوجه نشدند که عکس هایی از آنها در هنگام انجام وظیفه ثبت شده است. لحظاتی که این سه آتش نشان در حال انجام وظیفه بودند می تواند نمادی از فداکاری و استقامت باشد.

توماس فرانکلین دیگر آتش نشان فداکاری که در محل واقعه تروریستی 11 سپتامبر حضور داشت، می گوید: «آنجا مرگ و زندگی با هم آمیخته شده بود. آن روز نیویورک هوایی صاف و آفتابی داشت و آسمان آبی بود. اما حوادث بدی در راه بود. وقتی من و همکارانم از ایستگاه آتش نشانی به راه افتادیم و به طرف برج های دوقلو رفتیم اصلا نمی دانستیم وقتی بر می گردیم که چند نفری همراهمان نیستند... من بیش از 100 نفر از همکاران آتش نشانم را در این حادثه از دست دادم.»

آیزنگرین ادامه می دهد: «زمانی که خبر برخورد نخستین هواپیما را شنیدم در خانه نامزدم بودم و تلویزیون می دیدم. با موتور خودم را به بروکلین رساندم. اینجور مواقع موتور بهترین وسیله است. هواپیمای دوم را به چشم خودم دیدم. حالا وقت آن بود که همه آتش نشان های شهر دست به کار بشوند. من ساعت 10:45 صبح به آنجا رسیدم. مرگ همه جا پخش شده بود. تا زمانی که ساختمان ها فروریخت من آنجا بودم.»

آیزنگرین و آن دو آتش نشان دیگر یعنی فرانکلین و جورج جانسون در حال برافراشته کردن پرچم آمریکا بودند که عکس هایشان ثبت شد.

چه دلیلی وجود داشت وقتی هزاران نفر مرده اند این سه بخواهند پرچمی را برافراشته کنند؟ آیزنگرین می گوید: «کشور مورد حمله تروریستی واقع شده بود، همه چیز در محدوده ما معنایی جز مرگ و ویرانی نداشت، هزاران نفر مرده بودند. پس دلمان می خواست کاری انجام دهیم که کمی خوب باشد. چند روز بعد عکس ما مورد توجه رسانه های متعددی در جهان قرار گرفته بود. هزاران تماس تلفنی و ایمیل دریافت کردیم و عکس ما همه جا چاپ شد. سال ها گذشت و این عکس همچنان مورد توجه بود.»

عکس این سه آتش نشان بر روی همه چیز چاپ شد، از تمبر و پوستر گرفته تا صفحه نخست مجلات و کارت کریسمس.

دلیل این شهرت فراگیر عکس سه آتش نشان یاد شده همان چیزی بود که آیزنگرین به آن اشاره کرد. وقتی همه چیز به شدت در فضای منفی ، سیاهی و مرگ فرو رفته کوچک ترین حرکت خلاف آن می تواند در ابعاد بسیار گسترده ای مورد توجه قرار بگیرد. این سه آتش نشان فداکار نیز در شرایطی که اطراف آنها پر از دود، مرگ و جنازه بود کار خاصی انجام دادند.

البته به غیر از این سه آتش نشانان دیگری در صحنه جنایت عظیم 11 سپتامبر حضور داشتند. یکی از آنها شان نلسون است که کمتر درباره آن اتفاق صحبت می کند. او می گوید هنوز هم صحبت کردن درباره آن روز جهنمی بسیار سخت و وحشتناک است.

آتش نشانانی که نام بردیم در آن روز هیچ آسیبی ندیدند. اما زخم های عمیق روحی در پی دیدن تصاویر دلخراش مرگ دیگران برای همیشه در ذهن آنها باقی ماند.

گروهی از آتش نشانان حاضر در عرصه 11 سپتامبر مدتی بعد از این حادثه تروریستی اقدام به راه اندازی یک صندوق خیریه برای افراد بی بضاعت کردند که فقط آتش نشانان مدیر این صندوق بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها