وزیر خارجه اتریش در مجمع عمومی سازمان ملل:

خروج آمریکا از برجام اعتماد متقابل را تضعیف کرد

وزیر امور خارجه چین گفت: برجام توافقی چندجانبه با اتفاق آراست که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۵۷
تاکید چین بر اجرای برجام / مسئله فلسطین نباید به حاشیه رانده شود

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امور خارجه چین در اظهارتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر لزوم اجرای برجام تاکید کرد.

وانگ یی گفت: اکنون زمان مهمی برای ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است. برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق چندجانبه است که با اتفاق آرا بدست آمده و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده است. این توافق به منافع مشترک همه طرف های مربوطه و فراتر از آن به جامعه بین المللی کمک می کند.

وی افزود: اگر این توافق اجرا نشود، رژیم منع تکثیر بین المللی تضعیف خواهد شد، اقتدار و نقش شورای امنیت به چالش کشیده خواهد شد و صلح و ثبات هم در این منطقه و فراتر از آن در جهان به خطر خواهد افتاد. این سناریویی است که هیچ کس از آن چیزی بدست نخواهد آورد.

وزیر خارجه چین افزود: چین از طرف های مربوطه می خواهد تا به احترام و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهند. بر این اساس، احتمال یافتن سکوی گفتگو که جامع و شفاف باشد و موجب تسهیل حل مناسب نگرانی های هریک از طرف ها از طریق گفتگو و رایزنی گردد،وجود خواهد داشت.

وزیر امور خارجه چین در باره فلسطین نیز گفت: مسئله فلسطین نباید به حاشیه رانده شود. بیش از هفت دهه، صلح و عدالت در این منطقه از جهان رخت بسته است.در این زمینه، آنچه که جامعه بین المللی به آن بیش از همه نیاز دارد پیشنهاد یا طرح نیست بلکه عزم و عمل است.

وانگ یی گفت: مسئله ایالت راخین میانمار نمی تواند طی یک شب حل شود و نیاز است پیشرفت تدریجی از طریق یک روند سه مرحله ای شامل توقف خشونت، بازگشت آوارگان و تحول اقتصادی انجام شود. میانمار و بنگلادش همسایگان جداناپذیر هستند و می توانند شرکای جدا ناپذیر باشند. من دیروز در نشست با همکارانمان در میانمار و بنگلادش و همچنین در حضور گوترش دبیر کل سازمان ملل شاهد توافقی بین میانمار و بنگلادش درباره تسریع در بازگشت نخستین گروه آوارگان بودم. ما معتقدیم میانمار و بنگلادش توانایی حل مناسب این موضوع را از طریق گفتگوهای دوستانه دارند.

وی افزود: چین از نظام بین المللی حمایت و چندجانبه گرایی را دنبال می کند. چین هرگز از اعتقاد خود برای چندجانبه گرایی و اهداف مورد نظر در منشور سازمان ملل متحد دست نکشیده است. چین به تعهد خود در روند مذاکره برای بازگشت به موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت و سازمان تجارت جهانی پایبند بود، مذاکراتی که پانزده سال به طول انجامید و با پرداختن بهای خاصی به نتیجه رسید. چین به وعده خود عمل کرد و با سیستم اقتصادی جهانی یکی شد. بعد از بروز بحران مالی بین المللی،چین تصمیم گرفت بیکار ننشیند بلکه با دیگر کشورها برای عبور از برهه های سخت همکاری کند. چین در سالهای گذشته، بیش از سی درصد به رشد جهانی کمک و سهم خود را در کمک به بازگرداندن بهبود جهانی ایفاء کرد.

وزیر امور خارجه چین گفت: تروریسم که تهدیدی برای همه جامعه جهانی است نباید با هیچ راهی توجیه شود. قطعنامه های شورای امنیت باید به صورت صادقانه برای مقابله با تروریسم سایبری، حمایت مالی از تروریست و گسترش افکار افراطی اجرا شوند، طوری که زمینه پرورش تروریسم از بین برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها