نماینده مردم آبادان در مجلس با تاکید بر اینکه فرمان تاریخی حضرت امام(ره) اصلی ترین انگیزه شکست حصر آبادان توسط رزمندگان بود، عملیات ثامن الائمه را شاه کلید عملیات های بزرگ بعدی دفاع مقدس دانست و به تشریح مختصات و تاثیر آن در روند جنگ تحمیلی پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۳۱
خطای راهبردی عراق در محاصره آبادان / فرمانی که شاه کلید پاتک های بزرگ علیه صدام شد

غلامرضا شرفی در گفت وگو با جام جم آنلاین بعنوان بومی منطقه و از رزمندگان بسیجی عملیات شکست حصر آبادان اظهار کرد: در حالی که صدام دیکتاتور مخلوع عراق بر سر قرار داد 1975 الجزایر(اختلافات مرزی ایران و عراق بر سر مالکیت اروند رود) با رژیم سابق ایران به توافق رسیده بود، اما در مقابل اصحاب رسانه و دوربین های تلویزیونی این معاهده بین المللی را پاره کرد و به بهانه بازپس گیری رودخانه اروند به مرزهای قانونی ایران حمله نظامی کرد.
وی با بیام اینکه اختلاف بر سر مالکیت اروند رود بهانه ای بیش برای تجاوز به ایران نبود، افزود: ارتش بعث عراق با حمایت همه جانبه بیش از 40 کشور شرقی و غربی 1200کیلومتر مربع از مرزهای ما را به عنوان یک تک جبهه ای به تصور خود درآورد و این مسئله نشان داد دغدغه صدام تنها یک رودخانه و به زعم خود باز پس گیری استان خوزستان بعنوان منطقه مورد ادعای او نیست و هدفش دست اندازی به کلیت ایران است.
این نماینده خاطر نشان کرد: براندازی انقلاب اسلامی نوپای مردم ایران یکی دیگر از اهداف صدام بود و با پشتیبانی همه جانبه آمریکا و غرب قرار بود یک هفته ای فاتح تهران باشد. از این رو ارتش عراق برای تحقق نیت شوم خود آبادان را بهترین و استراتژیک ترین نقطه ای که می توانست مسیر را برای تصرف کامل ایران کوتاه کند، انتخاب کرد. چون با این اقدام کشورمان از شمال دریای خلیج فارس جدا و وسعت تسلط نیروهای نظامی صدام به آب های گرم و آزاد زیاد می شد در نتیجه تصرف آبادان زمینه ای برای اشغال کامل خرمشهر محسوب می گشت.
شرفی در تشریح بهتر اهمیت نظامی و عملیاتی اشغال آبادان برای عراق چه بود، عنوان کرد: طبق قواعد نظامی وقتی مانعی بر تک عملیات عمود می گردد، احتمال شکست آن عملیات بسیار زیاد است. به همین دلیل و به علت وجود مانع بزرگی چون اروند رود با سرعت 60 کیلومتر جزر و مد پیش روی ارتش عراق تصمیم گرفت آن را دور زده و از مرز خاکی به پیشروی ادامه دهد. در مراحل بعدی از راه جاده آبادان و اهواز و بهمن شیر وارد منطقه شرقی کارون و در نتیجه اشراف خود به خرمشهر را افزایش داد.
وی در رابطه با اینکه چرا شهر آبادان علی رغم اینکه خرمشهر در مهر ماه 59 مورد تصرف عراق درآمد، هیچگاه بطور کامل سقوط نکرد، گفت: دو دلیل داشت یکی اینکه مردم بومی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع با وجود نبود امکانات و تجهیزات کافی نظامی مقاومت جانانه ای از خود نشان دادند و هرگز عراق نتوانست با خیالی راحت به حصر منطقه ادامه دهد. از طرفی ارتش بعث در حمله به آبادان دچار یک اشتباه محاسباتی شد و آن این بود که ساز و کار عملیاتی خود را به تناسب وسعت سرزمینی آبادان تجهیز نکرده بود و لذا پراکندگی تسلیحاتی و نفری بعثی ها موجب شد ارتش و نیروهای سپاه و مردم در کوی ذوالفقاری و فیاضیه بعثی ها را زمین گیر کرده و ما در عملیات مهندسی شده ذوالفقاری با عقب راندن دشمن بیش از 1500 کشته و اسیر را به متجاوزان تحمیل کردیم. عملیات ذوالفقاری اولین شکست مکانیزه عراق در جنگ با ایران بشمار آمده و برای اولین بار هیمنه ارتش تا بن دندان مسلح عراق شکسته شد و منجر به آزادسازی نزدیک به 200کیلومتر از اراضی اشغالی شد.
شرفی در ادامه در تبیین نحوه شکل گیری عملیات ثامن الائمه با هدف شکست حصر آبادان ابراز داشت: با توجه به اشرافی که حضرت امام( ره) نسبت به منطقه فوق استراتژیک آبادان داشتند، به نیروهای نظامی دستور اکید دادند که صحر آبادان باید هر چه زودتر شکسته شود. به همین خاطر این فرمان چنان عزم معنوی را در دل و جان رزمندگان ما انداخت که علی رغم قدرت نامتوازن ایران و عراق در آن مقطع از تاریخ پنجم تا هفتم مهرماه سال 60 از سه محور دارخوین- فیاضیه و جاده آبادان به ماهشهر به دشمن حمله ور شدیم و محاصره آبادان را در پاسخ به فرمان تاریخی امام خمینی در هم شکستیم.
وی خاطر نشان کرد: علمیات آزادسازی آبادان شاه کلید عملیات های بزرگ آفندی ما علیه دشمن شد. بنده بعنوان رزمنده حاضر در عملیات ثامن الائمه عرض می کنم این عملیات ترس و وحشت خیره کننده ای از سوی نیروهای نظامی ما در دل بعثی ها انداخت و بعد از عقب رانده شدن عراق از آبادان هرگز نیروهای صدام روحیه روزهای آغازین جنگ را باز نیافتند و ترس از رزمندگان ایرانی تا پایان جنگ به کابوس سربازان عراقی تبدیل شد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها