واکنش ترامپ به خنده رهبران جهان در سازمان ملل

خوش گذشت!

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه از خود ترامپ خیلی انتظاری در خصوص فهمیدن تناقضات در سخنرانیش نیست گفت: اما اینکه اطرافیان او متوجه نشده‌اند نباید در یک سخنرانی این مقدار تناقض‌ باشد جای تعجب است.
کد خبر: ۱۱۶۶۵۳۵
تناقضات سخنرانی ترامپ تعجب برانگیز بود/ ترامپ در ضایع کردن خود و آمریکا تبحر دارد

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تهدید سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی در جریان سخنرانی ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید براینکه ترامپ و اطرافیان او اصلا جایگاه مهمی برای سازمان ملل قائل نیستند خاطرنشان کرد: جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ چند وقت پیش گفته بود اگر یک طبقه سازمان ملل را هم منفجر کنید هیچ اتفاق مهمی در دنیا نمی‌‌افتد.

ایزدی با بیان اینکه بی‌اهمیت دانستن سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی فقط مختص ترامپ نیست خاطرنشان کرد: همه دولت‌های آمریکا خودشان را ابرقدرت جهان می‌دانستند و تنها زمانی به نهادهای بین‌المللی توجه می‌کردند که ابزاری برای رسیدن آنها به اهدافشان باشد البته روسای جمهور قبلی مقداری آداب معاشرت بلد بودند ولی چون ترامپ هوچی‌گری بیشتری دارد این موضوع را بهتر بیان می‌کند.

وی در ادامه در خصوص اظهارات شب گذشته ترامپ در مورد خاورمیانه با بیان اینکه یکی از تناقضات اظهارات شب گذشته ترامپ در موضوع خاورمیانه بود گفت: او در بخشی از سخنان خود از ایجاد یک تشکل امنیتی با حضور کشورهای خیلج فارس (که فارس آن را هم نگفت) به همراه اردن و مصر خبر داده بود و چند دقیقه بعد همین کشورها را که عضو اپک هم هستند متهم کرد قیمت‌ نفت را بی‌خودی بالا برده‌اند و برای تامین امنیتشان به اندازه کافی به آمریکا پول نمی‌دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: اگر این دو جمله بالا را کنار هم بگذارید نتیجه منطقی آن این است که آمریکا می‌خواهد یک تشکل منطقه‌ای برای دوشیدن این کشورها ایجاد کند و بگوید شما باید هزینه آن را تامین کنید که این ادبیات به هیچ وجه برای آمریکا خوب نیست و من تعجب می‌کنم که با وجود اینکه متن سخنرانی ترامپ مکتوب بود این حرف‌ها گفته شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متن سخنرانی ترامپ در صفحه‌هایی (تله کانتر) که روبروی او هست نمایش داده می‌شود و او از روی این صفحه‌ها سخنرانی می‌کرد خاطرنشان کرد: باوجود اینکه ترامپ از روی متنی مکتوب می‌خواند که قبلا برای او نوشته شده بود مشخص نیست این تناقض چگونه ایجاد شده است.

ایزدی با بیان اینکه از خود ترامپ خیلی انتظاری در خصوص فهمیدن تناقضات در سخنرانیش نیست خاطرنشان کرد: اما اینکه اطرافیان او متوجه نشده‌اند که نباید در یک سخنرانی این مقدار تناقض‌ دیده شود جای تعجب است، از یک طرف بحث ایجاد ساختار امنیتی را مطرح می‌کند و از طرف دیگر همین کشورهایی که قرار است در ساختار امنیتی باشند را متهم به گران فروشی نفت می‌کند و همچنین می‌گوید به اندازه کافی پول برای امنیت خود نداده‌اید.

بددهنی ترامپ برضد ایران لزوما بد نیست

وی در ادامه در خصوص اظهارات ترامپ در مورد ایران گفت: اگر فردی مثل ترامپ یا دولتی مثل آمریکا نسبت به ایران بددهنی کند نه تنها لزوما بد نیست بلکه می‌تواند برای کشور مفید هم باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برخورد رهبران دنیا نسبت به حرف‌های ترامپ خاطرنشان کرد: شاهد بودید که ترامپ از آلمان تا چین همه را مورد نقد قرار داد و به همین دلیل خیلی از کشورهای دنیا با آمریکا مشکل دارند، منتهی به دلیل وابستگی‌هایی که وجود دارد مقداری محتاط‌تر هستند اما در این میان ایران بدلیل اینکه با آمریکا رودربایستی‌ ندارد می‌توانند حرف دل این کشورها را راحت‌تر بزند و این مساله می‌تواند برای کشور مثبت باشد.

وی ادامه داد: صراحت ایران در برابر آمریکا نه تنها از نظر تبلیغی و دیپلماسی عمومی جایگاه کشور را به عنوان یک کشور مستقل در دنیا بالا می‌برد بلکه این بحث‌ها از نظر فشار اقتصادی هم قطعا می‌تواند برای کشور خوب باشد به این معنا که شرکت‌های بزرگ و افرادی که در حوزه اقتصادی در دنیا حضور دارند مانند دیگر افراد از حضور ترامپ ناراحت هستند و چون این افراد در بخش‌های خصوصی و دولتی قدرت دارند می‌تواند به بالا رفتن جایگاه ایران کمک کنند.

ایزدی با تاکید براینکه محبوبیت پیدا کردن در میان نخبگان دنیا به عنوان یک کشور مقاوم مساله کم ارزشی نیست خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این آدم‌ها نهایتا در بحث‌های اقتصادی تصمیم‌گیر هستند این مساله از نظر اقتصادی هم می‌تواند برای کشور مفید باشد و ادبیات نقد آمریکا می‌تواند در کنار تاثیرگذاری فرهنگی در ارتقاء جایگاه انقلابی کشور در حوزه‌های اقتصادی هم مفید باشد.

وی در ادامه در خصوص تهدید ترامپ برای قطع کمک‌های آمریکا به سازمان ملل خاطرنشان کرد: آمریکا چون استفاده ابزاری از سازمان ملل می‌کند قرار نیست کمک‌های خودش به این سازمان را قطع کند و حتی اگر کمک به دیگر نهادها کاهش پیدا کند چون سازمان ملل در برخی از جاها به درد آمریکا می‌خورد این کمک‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تهدید ترامپ در خصوص حمایت شورای حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه این سازمان نقدهایی را به اسرائیل داشته است اظهار داشت: آمریکایی‌ها به طور سنتی تحت نفوذ لابی اسرائیل هستند و به دلیل فشار اسرائیل از این سازمان خارج شدند.

وی یادآور شد: نهایتا ممکن است آمریکایی‌ها از سازمان‌های کوچکتر خارج شوند و از پرداخت هزینه آن خودداری کنند ولی کشورهای دیگر باید در پرداخت هزینه‌ها جایگزین شوند چون نهادهای بین‌المللی خرج دارند و کشورهای دیگر باید کمک کنند.

ایزدی در ادامه در خصوص بازخورد جهانی سخنرانی ترامپ در سازمان ملل اظهار کرد: بازخورد این سخنرانی در همان ابتدای آن با تمسخر حضار مشخص شد؛ این در حالی است که آدم‌های آنجا روسای دولت‌ها، دیپلمات و عده‌ای دیگر هستند که بشدت مواظب رفتار خود هستند و به این راحتی نمی‌خندند و اینکه شما این افراد را به خنده بیندازید موضوع کمی نیست.

وی با بیان اینکه ترامپ در ضایع کردن خود و آمریکا تبحر دارد خاطرنشان کرد: اکثریت مردم و دولت‌های دنیا به ترامپ و آمریکا که او رئیس‌جمهورش هست نگاه منفی دارند البته ما در داخل کشور افرادی را هم داریم که از همه دنیا عقب هستند و در حالی که اکثر دنیا در حال دور کردن خود از غرب هستند عده‌ای می‌خواهند خودشان را به آنها نزدیک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها