سخنان شب گذشته رییس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل حساب‌شده و دقیق بود، به خصوص اینکه ساعاتی قبل از سخنرانی آقای روحانی سخنان ترامپ به گونه ای بود که موجب خنده حضار در جلسه شد. در مقابل سخنان بی منطق و پرخاشگرانه ترامپ، سخنرانی منطقی رییس جمهور کشورمان جلوه و نمود بیشتری داشت.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۲۶
استراتژی مقابله به مثل

ترامپ در سخنرانی خود نه تنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران بلکه نسبت به کل جامعه جهانی حتی عربستان که رعیت آمریکا محسوب می شود رفتارپرخاشگرانه ای داشت. در عین حال تصور
می کنم شخص ترامپ بسیار کمک کننده است چرا که به شکل طبیعی با چنین رویکرد و سخنانی آمریکا را تخریب می کند. در عین حال سخنرانی آقای روحانی جامعه جهانی را به وحدت در برابر یاغی گری آمریکا دعوت کرد و استدلال های خوبی در مورد برجام، تروریسم و مبارزه ایران با طالبان، القاعده و صدام مطرح کرد. رییس جمهور، استراتژی کشورمان را در برابر آمریکایی‌ها مقابله به‌مثل دانسته‌اند که امری درست است. آقای روحانی بر تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض تاکید داشت، در واقع ایشان با تاکیدات خود درصدد یادآوری این بود که اگر برجام برای جمهوری اسلامی ایران منفعت و سودی نداشته باشد ماندن در آن مفهومی نخواهد داشت حتی در صورت باقی ماندن کشورهای دیگر برجام به خصوص اروپاییان.

سخنان روحانی تاکیدی بر این بود که اگر اروپا وظایف و تعهدات خود را رعایت کند ما به ماندن در برجام رضایت خواهیم داد. در غیراین‌صورت توافق هسته ای منفعت خود را از دست می دهد و دیگر دلیلی برای ماندن و حفظ برجام نخواهیم داشت. در صورتی که اروپا حاضر نبوده یا اراده لازم را برای برآورده کردن انتظارات ما نداشته باشد نقض برجام مشهود است و آن زمان ایران چاره ای جز خارج شدن از برجام نخواهد داشت و امکان دارد کشورمان در برخی حوزه ها شروع به نقض برجام کند.

آقای روحانی در سخنرانی خود تاکیدی بر بیانات چندی پیش رهبری داشتند مبنی بر اینکه می توانستیم از برجام خارج شویم اما به اروپا فرصت دادیم تا میزان پایبندی آنها به برجام و عملی شدن تعهداتشان را بسنجیم.

اینگونه سخنان نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران نه تنها متعهد بلکه به دنبال صلح و ثبات نیزهست.

دکتر محمد مرندی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها