عاشورا واقعه‌ای است که 1379 سال از وقوع آن می‌گذرد؛ اما هنوز جاذبه آن، نه‌تنها مسلمانان، بلکه تمامی آزادگان را به‌سوی خویش جلب می‌کند. در طول تاریخ بشریت، اتفاقات زیادی افتاده است که خیلی از آن‌ها به فراموشی سپرده‌شده و به تاریخ پیوسته‌اند؛ اما واقعه عاشورا تنها واقعه تاریخی است که از آغاز شکل‌گیری تا به امروز، ذره‌ای کمرنگ نشده است.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۳۰
نهضت امام حسین (ع) شفاف ترین نهضت تاریخ بشری است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی واعظ جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: واقعه عاشورا رخدادی است که نه‌تنها تاریخ اسلام بلکه تاریخ بشریت مانندی برای آن سراغ ندارد. باید در ارتباط با نهضت و قیام جهانی سالار شهیدان بحث و گفت‌وگوهای بسیاری صورت گیرد تا ضمن تبیین و بیان مواضع ایشان و چنانچه شبهات و مباهاتی در نظرات حضرت وجود داشته باشد، پاسخ لازم را در پیرامون این نهضت بیان شود.

وی نهضت امام حسین (ع) را شفاف‌ترین نهضت تاریخ بشری اعلام کرد و گفت: سیدالشهدا (ع) هنگامی‌که نهضت عظیم خود را آغاز نمود، پیش از هر چیز ماهیت انقلاب خویش را به نحو روشن‌بیان فرمود و تصریح کرد که با مظهر ظلم و تباهی مبارزه می‌کند و قصد دارد اسلام را احیا و مردم را از شر حکومت فاسد نجات دهد؛ بنابراین در نهضت کربلا هیچ‌چیز مبهمی وجود نداشت، تاکسی در آینده بر امام (ع) خرده گیرد یا در ادامه راه او دچار سردرگمی شود. قطع به‌یقین می‌توان گفت هیچ نهضت و قیامی روشنی و شفافیت این حرکت حسین (ع) را ندارد.

به گفته جوادی، سالار شهیدان حسین بن علی (ع) از تمام مواضع و جهات قیام واقف بود و همه افرادی را که در این نهضت وجود داشتند هدایت و راهنمایی می‌کردند. ناگفته نماند، این قیام و نهضت از سطح بسیار مهمی برخوردار بود زیرا هدف ایشان والا و ارزشمند، و روش ایشان خالص و منزه بود. امام حسین علیه‌السلام در این خصوص می‌فرماید: «بار خدایا! تو می‌دانی که آنچه از ما اظهارشده برای رقابت در قدرت و دستیابی به کالای دنیا نیست، بلکه هدف ما این است که نشانه‌های دینت را به‌جای خود برگردانیم؛ و بلادت را اصلاح نماییم تا ستمدیدگان از بندگانت امنیت یابند و به واجبات و سنت‌ها و دستورهای دینت عمل شود.»

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا خاطرنشان کرد: شفافیت نهضت از ابتدای مدینه تا کربلا کاملاً آشکار بود، برای مثال در شب عاشورا که اوج اتفاقات دردناک بود حضرت چراغ‌ها و شمع‌ها را خاموش کردند و به یاران خود گفتند هرکس می‌خواهد از ما فاصله بگیرد از تاریکی شب استفاده کند و برود...» این سخن حسین بن علی (ع) سرشار از عزت، حریت و شایستگی موجود در یک نهضت واقعی است. لذا هرکس نهضت سالار شهیدان را در تاریخ اسلام مطالعه کند، بی‌شک هیچ ابهام و سؤالی برایش به وجود نمی‌آید اما ممکن است در این میان افرادی جاهل و بدون آشنایی با حضرت و قیامشان شبهاتی را در میان مردم رواج دهند که رفع مباهات و شبهات این موضوع بر عهده مبلغان و بیان‌کننده این نهضت است.

به گفته جوادی، بنابراین در پاسخ بدین پرسش که آیا در رابطه با این نهضت و قیام بزرگ شبهه‌ای وجود دارد یا خیر باید صریح و قاطع گفت خیر؛ زیرا شفافیت در متن این نهضت و هدف والای حضرت به‌وضوح آشکار است.

وی اظهار داشت: نهضت سیدالشهدا یک قیام جاودانه و متمایز با سایر نهضت‌ها در طول تاریخ بشری است. چراکه امام و رهبر این قیام بزرگ یک انسان آسمانی و معصوم است و هدف و غایت ایشان به‌شدت روشن و آشکاراست. شیوه و روشی که حضرت برای این نهضت بیان داشته کاملاً واضح بوده و درعین‌حال در تمامی این رخدادها در کمال مظلومیت و غربت ایشان و خاندان عصمت و طهارت بنی‌هاشم به وقوع پیوسته است لذا یک ذات الهی در جاودانگی این نهضت عظیم وجود دارد.

به گفته جوادی، انجام فعالیت‏ها بر اساس اخلاص و جلب رضایت خدا مهم‏ترین عامل قداست و بقاست. پیوند عمل با مقدس‌ترین و جاودانه‌ترین حقیقت که حقیقت وجود الهی است، عمل را ماندگار و جاودانه می‌سازد امام حسین حرکت و قیام خود را برای خدا و رضای او به انجام رسانید و با خداوند پیوند برقرار کرد؛ پس او و قیام و حماسه‌اش، مقدس و جاودان است. هنگامی‌که عمل رنگ خدایی یافت، جاودانه‌ترین رنگ‌ها را خواهد داشت و از بین رفتنی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها