کارگردان مستند زندگی حمید سبزواری از رفتار او بعد از وقایع 88 می‌گوید

رفت و برگشت « آقای حمید »

حسین آقاممتحنی مشهور به حمید سبزواری (زاده ۱۳۰۴ در سبزوار، درگذشته ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در تهران) شاعر معاصر ایران بود که در سال ۱۳۹۳ به وی نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد.
کد خبر: ۱۱۶۵۱۵۹
مروری بر نود سال حیات حمید سبزواری، شاعر سرشناس انقلابی

به گزارش جام جم آنلاین، روز شعر و ادب فارسی فرصت مناسبی برای مرور بر آثار زنده‌یاد حمید سبزواری، شاعر سرشناس انقلابی است. شاعری که به‌جرئت می‌توان گفت اکثر سرودهای خاطره‌انگیز دوران انقلاب را سروده است.

وی از سن 14 سالگی شروع به سرودن شعر کرد و اشعارش را در دفتری بانام «فریاد نام» می‌نوشت. بیشتر اشعارش اجتماعی بود چراکه آن زمان ایران درگیر جریان‌های سال 1320 و ورود متفقین به کشور و مشکلات اقتصادی و معیشتی بود.

سرود درد، نخستین دفتر شعر حمید سبزواری است که سروده‌های سال‌ها 36 تا 57 را دربرمی گیرد، دوران بیست‌ویک‌ساله‌ای که مشحون از وقایع سیاسی و رنج و دردمندی شاعر است. اشعار آزاد و کلاسیک حمید در این دفتر خبر از وجدان بیدار و آگاهی اجتماعی وی در شرایط دشوار می‌دهد.

سرود مشهوری که حمید سبزواری در آن دخیل بوده است، سرود «الله‌اکبر خمینی رهبر» بود که حمید شاهنگیان آهنگسازی آن را بر عهده داشت و به‌صورت کر اجرا شد. البته بعد از پیروزی انقلاب نیز این سرود اجرا شد.

سرودهایی چون خمینی‌ای ‌امام، برخیزید، این پیروزی خجسته باد، ای مجاهد و دریغا. سرودهایی که در آغاز خیلی‌ها سراینده آن را نمی‌شناختند اما به‌سرعت جای خود را در جامعه باز کرد و به خاطره‌های شنیداری انقلاب تبدیل شد.

زمانی که حضرت امام در بهمن‌57 قصد عزیمت به ایران را کردند، گروهی ازجمله آقایان حمید سبزواری و حمید شاهنگیان و حسین شمسیان تصمیم گرفتند سرودی در استقبال از ایشان تدارک ببینند. سراینده این سرود حمید سبزواری بود ولی آن موقع شرایط ایجاب می‌کرد نام سراینده مخفی بماند تا بعد از پیروزی انقلاب: سرود «خمینی‌ای امام» را من قبل از پیروزی انقلاب سرودم؛ یعنی وقتی‌که حضرت امام از نجف به پاریس رفتند.

دیگر سرود مشهوری که حمید سبزواری در آن دخیل بوده است، سرود «الله‌اکبر خمینی رهبر» بود که بازهم حمید شاهنگیان آهنگسازی آن را برعهده داشت و به‌صورت کر اجرا شد.

در سال 58 استاد شهید مرتضی مطهری به دست گروهک فرقان به شهادت رسید. حمید سبزواری در سالگرد آن واقعه شعری سرود که بازهم با صدای محمد گلریز در خاطره جمعی ایرانیان ثبت شد.

حمید سبزواری در آخرین سال‌های عمرش کمتر در محافل ادبی حضور پیدا می‌کرد اما همچنان شعرهایش متأثر از احوالات روز کشور در آن موضع‌گیری‌های مهم است. او در آخرین حضورش در دیدارهای سالیانه رهبر انقلاب در نیمه رمضان شعری خواند که با تحسین رهبر انقلاب مواجه شد.

شعر حمید سبزواری با این مطلع شروع می‌شد:
خوش‌نشینان ساحل بدانند
موج این بحر را رامشی نیست
دل به امید رامش نبندند
بحر را ذوق آسایشی نیست

استاد حمید سبزواری در خردادماه ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها