تارنمای «واشنگتن فری بیکن» از هراس افکنی آمریکا علیه بانک ها و شرکت های بین المللی خبر داده و نوشت، واشنگتن آنها را تهدید کرده است که از همکاری با ایران دست بردارند اما اروپایی ها همچنان به تلاش برای حفظ روابط تجاری با ایران و برجام ادامه می دهند.
کد خبر: ۱۱۶۵۱۱۷
اروپا تلاش های آمریکا علیه ایران را تضعیف کرده است

به گزارش ترامپ از ایرنا، این تارنما نوشت: دیپلمات های آمریکایی سلسله جلساتی با شرکت های بزرگ بین المللی و مقام های بانکی برگزار کرده اند تا برنامه تحریم های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران را برای آنها تشریح کنند.

چندین منبع آگاه به محتوای این جلسات به این تارنمای آمریکایی گفتند، دولت ترامپ اعلام کرده است هر شرکتی که در جانب ایران قرار بگیرد، شدیدترین تحریم ها علیه آنها وضع خواهد شد. این در حالی است که کشورهای اروپایی قصد دارند به همکاری با ایران ادامه دهند.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، این جلسات در حالی برگزار شده که مقام های دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا و متحدان آن سلسله جلسات دیگری برگزار کرده اند تا به کشورهای اروپایی و شرکت های بزرگ برای کنار زدن تحریم های آمریکا کمک کنند.

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان از جمله دیپلمات هایی است که با شرکت ها و بانک های اروپایی جلساتی برگزار و آنها را تهدید کرده است تا از همکاری با ایران دست بردارند.

اما این تلاش های دیپلماتیک آمریکا به دلیل فعالیت های رهبران آلمان و سایر کشورهای اروپایی تضعیف شده است. اروپایی ها امیدوار هستند برنامه ای برای کنار زدن تحریم های آمریکا علیه ایران ایجاد کنند.

مقام های ارشد آلمان و سایر کشورهای اروپا همچنان به طراحی تکنیک های عبور از تحریم ها ادامه داده و خواهان ایجاد آلترناتیوی برای «سوئیفت» هستند. سوئیفت یک سیستم پولی بین المللی است که تراکنش های مالی فرامرزی از طریق آن انجام می شود.

واشنگتن فری بیکن گزارش داد، در حالی که موعد چهارم نوامبر (13 آبان) برای اجرای دور بعدی تحریم ها نزدیک می شود، متحدان و مقام های سابق دولت اروپا به برگزاری جلسه با دیپلمات های اروپایی به منظور تضعیف سیاست آمریکا در قبال ایران ادامه می دهند.

این تارنمای آمریکایی نوشت: تنش ها از اکتبر سال گذشته ایجاد شد، یعنی هنگامی که گروهی از سفرای اروپایی با دموکرات های سنا و مقام های ارشد دولت سابق آمریکا جلسه ای پشت درهای بسته برگزار کردند. محتوای این جلسه بر تضعیف سیاست ترامپ در قبال ایران و حفظ توافق هسته ای متمرکز بود.

یک مشاور کهنه کار حوزه سیاست خارجی که به کاخ سفید نزدیک است و از محتوای این جلسه مطلع شده است، اظهار داشت: مقام های ارشد دولت اوباما که در زمینه تحریم ها فعالیت می کردند جلسات گزارش دهی برای بانکدارها و دیپلمات های اروپایی برگزار کردند تا به آنها آموزش دهند که چگونه تحریم های آمریکا را کنار زده و جریان انتقال پول به ایران را حفظ کرده و برجام را زنده نگه دارند.

یک منبع آگاه گفت: این ایده اتحادیه اروپا که از بانک های مرکزی اروپایی برای انجام پرداخت های یکباره از طریق سوئیفت استفاده کند و اینکه وزارت خزانه داری آمریکا جرات تحریم بانک های مرکزی اعضای سوئیفت را ندارد، ایده ای است که کاملا به تیم اوباما تعلق دارد.

ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم هایی که در چارچوب توافق هسته ای برداشته شده بود، دوباره اعمال می شود. واشنگتن فری بیکن چندی پیش گزارش داده بود که حتی بانک های آمریکایی نیز از اقدام ترامپ استقبال نکرده و سعی دارند در حفظ روابط مالی با ایران نقش داشته باشند.

این تارنما خبر داد، دو بانک بزرگ آمریکایی «جی.پی مورگان» و «سیتی بانک» برای «قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی متعهد نخواهند بود.»

اروپایی ها نیز مدتهاست که می گویند روی یک سیستم پرداخت مالی برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران کار می کنند.

«برونو لو مر» وزیر دارایی فرانسه چندی پیش اظهار داشت: من می خواهم که اروپا یک قاره مستقل باشد، نه رعیت دیگران. منظور این است که باید ابزارهای تامین مالی کاملا مستقل داشته باشیم؛ چیزی که امروز وجود ندارد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا از روابط اقتصادی خود با ایران حمایت کرده و کانال های پرداخت مالی را باز نگه دارد.

گفت وگوهای هسته ای میان ایران و اعضای گروه 1+5 (شامل روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان) با روی کار آمدن دولت یازدهم و از نشست نیویورک در اوایل مهرماه 1392 کلید خورد. با تصویب «طرح اقدام مشترک» در نشست ژنو3 نخستین گام رو به جلو در این عرصه برداشته شد. این گفت گوها اما سرانجام در سال 94 به نتیجه مورد انتظار انجامید و برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام تصویب شد و سپس به اجرا درآمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها