یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

انتصاب سیف به عنوان مشاور رئیس جمهور غیرمنطقی بود!

فلسفه انتخاب مشاوران در سطوح عالی مدیریت کشور براساس عملکرد مثبت و قابل دفاع مدیران با تجربه است. این درحالی است که ظاهرا مدتی است در کشورمان این امکان در اختیار گروهی قرار گرفته که در واقع حاشیه امنی برای عدم پاسخگویی مدیران سابق باشد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۴۹
انتصاب سیف به عنوان مشاور رئیس جمهور غیرمنطقی بود!

به گزارش جام‌جم آنلاین، دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این زمینه گفت: در کشور ما مرسوم شده وقتی مدیری دوره مدیریتی را تمام می‌کند، به عنوان مشاور در بخشی از بدنه دولت دوباره مشغول به کار می‌شود؛ اما نکته اینجاست که کارنامه و عملکرد قبلی آنها برای انتصاب در این سمت مدنظر قرار نمی‌گیرد.

شقاقی‌شهری افزود: در مورد انتصاب آقای سیف به عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز چنین شرایطی صادق است درحالی که لازم بود قبل از این انتصاب رئیس کل سابق بانک مرکزی پاسخگوی سیاست‌های غلط بانک مرکزی بخصوص در یک سال گذشته باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: واقعا سیاست‌های یک سال اخیر بانک مرکزی به ویژه سیاست‌های ارزی بعد از کنترل نقدینگی به گفته بسیاری از کارشناسان واقعا اشتباه بود که امروز درگیر نوسان‌های گسترده اقتصادی شده‌ایم، پس سئوال اصلی‌اینجاست چطور این مدیر می‌تواند مشاوره‌های صحیح در آینده به رئیس قوه مجریه کشورمان بدهد؟

وی معتقد است حضور اقای سیف به عنوان مشاور عملا این نکته را القاء می‌کند که تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های ایشان دقیقا منطبق و مورد تایید رئیس دولت دوازدهم بوده است، از این رو دوباره برای ارایه مشورت‌های مشابه از ایشان استفاده خواهد شد. درحالی که واقعیت امر چیز دیگری است.

شقاقی تصریح کرد: عملکرد ایشان به عنوان رئیس بانک مرکزی یعنی نهادی که سیستم و جریان پولی کشورمان را قرار است مدیریت کند حداقل طی دو سال گذشته مورد سئوال بسیاری از نمایندگان و کارشناسان بوده و هرگز پاسخ و دلیل قانع کننده‌ای برای عملکرد ایشان اعلام نشده است.

این اقتصاددان در ادامه افزود: عملکرد مدیریتی ایشان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی زمانی مورد سئوال قرار گرفت که دیگر مسئول افزایش نقدینگی و پایه پولی بانک تحت مدیریت ایشان نبود بلکه بانک‌های تحت نظر بانک مرکزی اینبار مشکلات عمده‌ای را به اقتصاد کشور تحمیل کردند و هیچ پیگیری خاصی از سوی بانک مرکزی در این زمینه صورت نگرفت.

وی ضمن اشاره به حجم نقدینگی 1600 هزار میلیارد تومانی کشور به خبرنگار ما گفت: وقتی آقای سیف ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفت حجم نقدینگی کشور براساس آمارهای منتشر شده 492 هزار میلیارد تومان بود، اما چه اتفاقی افتاد که وقتی ایشان صندلی مدیریتش را به آقای همتی تحویل داد شاهد رشد بیش از 3 برابر نقدینگی کشورمان بوده‌ایم؟

شقاقی شهری، تصریح کرد: در همان اوایل کار ایشان اقتصادان‌ها نسبت به عملکرد و سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی هشدار داده‌بودند چون خلق نقدینگی از سوی بانک‌ها با درنظر گرفتن ترازنامه‌های غیرواقعی شدت گرفته بود و رئیس بانک مرکزی نسبت به این هشدار بی‌تفاوت بود و هیچ برخورد جدی با متخلفان صورت نگرفت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پاسخگوی این بی‌قانونی یعنی رشد 27 درصدی نقدینگی کیست؟ غیر از این است که باید از آقای سیف توضیح بخواهیم؟ ولی امروز ایشان در سمتی منصوب شده‌اند که به نوعی از پاسخگویی به سادگی شانه خالی خواهند کرد و مسئولیت سیاست‌های اشتباه خود را نخواهند پذیرفت.

وی معتقد است انتصاب ایشان به عنوان مشاور رئیس جمهور به نوعی پاداش به عملکرد گذشته و تایید قاطعانه تمام فعالیت‌هایشان است. درحالی که حتی برخی از افراد در بدنه دولت دوازدهم رسما سیاست‌های گذشته آقای سیف را مورد انتقاد قرار داده‌اند و در رسانه‌ها اعلام می‌کنند برخی از مشکلات فعلی حاصل از چنین سیاست‌هایی است.

شقاقی‌شهری به خبرنگار ما گفت: تصمیم‌گیری اخیر رئیس جمهور با توجه به عملکرد ضعیف آقای سیف در دوران ریاست بانک مرکزی قطعا باعث افزایش انتقادهای کارشناسان اقتصادی در آینده نزدیک خواهد شد که می‌تواند مشکلات عمده‌تر و پرهزینه‌تری به اقتصاد کشورمان تحمیل کند.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای که شاید زیاد به آن توجه نشده است پیام‌های انتصاب ایشان به اقتصاد کشورمان است و نباید به این نکته بی‌تفاوت باشیم چون در نهاییت ممکن است واکنش‌های هیجانی دوباره در بازار ایجاد شده و کنترل و مدیریت کار سخت‌تر از گذشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: بهترین گزینه این است که آقای سیف درمقابل تمام سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های گذشته خود پاسخ رسمی و روشنی به افکار عمومی ارایه کنند تا حداقل در آینده افکار عمومی نسبت تصمیم‌گیری‌های بعدی و انتصاب‌های بعدی اعتماد بیشتری داشته باشند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها