درحالی که افکار عمومی به دنبال دریافت پاسخ دقیق و صحیح درباره سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی طی چند سال اخیر است؛ انتشار خبر انتصاب رئیس کل سابق بانک مرکزی به عنوان مشاور رئیس دولت باعث نگرانی عمده در میان کارشناسان و همچنین جامعه شد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۴۸
با انتصاب سیف؛ کج فهمی معناداری در اقتصاد را تجربه می‌کنیم/ هیچ اقتصادی در جهان به اندازه ایران رها نیست

به گزارش جام جم آنلاین، حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در این زمینه گفت: اصلی‌ترین پیام انتصاب ولی‌الله سیف به عنوان مشاور رئیس جمهور این است که هرکاری ایشان در دوره مدیریتش انجام داده کاملا هماهنگ با رئیس دولت بوده است.

صمصامی تاکید کرد: اگر چنین هماهنگی میان رئیس دولت و رئیس کل بانک مرکزی وجود نداشت قطعا ایشان اکنون از کانون تصمیم‌گیری دور شده بود درحالی که می‌بینیم دوباره به شکلی مدیریت آقای سیف بر سیاست‌های اقتصادی دیده خواهد شد.

به گفته وی البته نباید فراموش کنیم که در ایران بانک مرکزی و مدیریتش اگرچه از لحاظ قانونی استقلال کامل دارند ولی در عمل هیچ استقلالی در کار نیست و در نهایت هرآنچه اجرایی می‌شود مصوبه هیات دولت را به همراه دارد و دستورالعمل‌های دولتی عامل آن بوده مدیریت بانک مرکزی در آن دخیل نیست.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد معتقد است حتی اطلاعیه شماره یک بانک مرکزی درباره سیاست‌های ارزی امسال نیز حاصل تدبیر و ابتکار عمل یا مدیریت بانک مرکزی نبوده بلکه دولت سیاستی را درنظر داشته و به بانک مرکزی دستور داده چنین دستورالعملی صادر کند.

صمصامی به خبرنگار ما گفت: اگرچه برخی از سیاست‌های بانک مرکزی روی کاغذ منطقی بوده اما به دلیل ضعف اجرایی خود دولت به حاشیه رانده شده و نتایج عکس برای اقتصاد کشورمان به ارمغان آورده است ولی در افکار عمومی این بانک مرکزی است که باعث بروز چالش شده و ریاستش نیز باید پاسخگو باشد. درحالی که کسی نمی‌پرسد پاسخگوی چه کاری؟

این اقتصاددان معتقد است براساس سیاست‌های اخیر ارزی دولت که مجری آن بانک مرکزی بود تنها اتفاقی که افتاد رانت ایجاد شده از واردکنندگان گرفته و در اختیار صادر کنندگان قرار داده شد که شاهد مثال دقیقی از ضعف اجرایی سیاست‌های بانک مرکزی توسط دولت بود، در واقع از چاله درآمدیم به چاه افتادیم.

به گفته وی، وقتی انتقادها نسبت به این سیاست هم بالا گرفت رئیس دولت برای اینکه کمی فضای جامعه را تلطیف کند به بهانه اتمام دوره ماموریت آقای سیف ایشان را کنار گذاشت و فرد دیگری جایگزین کرد تا بازهم همان مسیر ادامه داشته باشد. بنابراین رئیس کل اسبق بانک مرکزی را چون مجری دقیق سیاست‌های دولتی بود در مقام فعلی منصوب کرد.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد معتقد است بلحاظ اجرایی در مقام رئیس کل بانک مرکزی آقای سیف همان تقصیر را دارد که آقای همتی امروز دارند، بنابراین رئیس دولت، اگر آقای سیف را با سمت جدیدشان به بدنه دولت برگردانند، در واقع اعلام می‌کنند ایشان بی‌تقصیر است و من این کارها را انجام دادم و نتایج بر عهده دولت و معاونین من بوده است
این اقتصاددان درباره تخصص گرایی در کشور نیز به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلاتی که در ادامه امور اقتصادی داریم عدم توجه به تخصص افراد بوده به این ترتیب که اگر در فضای مجازی دقت کنیم، می‌بینیم چقدر درباره سیاست‌های ارزی صحبت می‌شود و چه افرادی در این زمینه اظهار نظر می‌کنند؟ درحالی که اغلب افراد هیچ تخصصی در زمینه سیاست‌های ارزی ندارند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال گروهی صحبت از اقتصاد آزاد می‌کنند درحالی که هیچ اطلاعاتی درباره نیازها و پیش‌نیازهای بازار آزاد اقتصادی ندارند و درک دقیقی از واکنش‌های جامعه در این شرایط ندارند و بهتر است بگوییم واقعا نمی‌دانند درباره چه چیزی سخن می‌گویند.

به گفته این اقتصاددان اصولا پیدایش علم اقتصاد کلان مدرن همراه بود با این موضوع که بازار آزاد نمی‌تواند اقتصاد را به شرایط اشتغال کامل برساند و دولت باید دخالت کند و نمونه‌های بسیار زیادی حتی در اقتصاد‌های پیشرفته جهان داریم که آمریکا یکی از آنهاست.

صمصامی تاکید کرد: براساس آنچه امروز در اقتصاد کشورمان تجربه می‌کنیم دور از واقعیت نیست اگر بگوییم در دنیای واقعی هیچ اقتصادی نیست که به اندازه اقتصاد ایران رها شده باشد. حالا چه از لحاظ نظارتی و چه از نظر شفافیت درحالی که همه درحال سخنرانی هستیم و به دنبال اجرای سیاست‌های مختلف می‌رویم.

وی در پایان به خبرنگار ما گفت: متاسفانه با یک کج‌فهمی قابل توجهی در اقتصاد کشور مواجه هستیم که همواره مسئولان به دنبال سیاست‌های مقطعی رفته و در تلاش هستند روزمرگی کنند نه اینکه سیاست‌های اصولی و پایداری را برای کشور و در راستای منافع ملی ایران تدوین و به اجرا بگذارند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها