تاریخی‌ترین تکیه‌های عزاداری سیدالشهدا در ایران

تکیه‌گاه‌هایی برای عشق

کارشناس و مبلغ مذهبی با تبیین جایگاه جلسات و هیئت‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، به واکاوی ابعاد مختلف قیام عاشورا پرداخت و به برخی انتقادها مبنی بر هزینه مراسم سوگواری و خیرات و مبرات مردم در این رابطه با بیان مصادیقی شاخص پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۰۰
چرا کسی از پول قلاده‌های سگ و لوازم‌آرایش برای نیازمندان مطالبه نمی‌کند / نذورات مردم در مسیر درست قرار دارد

حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)، نهضت سیدالشهدا(ع) را ماندگارترین نهضت در تمام قیام‌ها و حرکت‌های سیاسی بشر دانست و گفت: رمز این ماندگاری آموزه‌ها و عبرت‌هایی است که برای زندگی کل بشریت از خود برجای گذاشته است. درواقع، کربلا محدود و محصور به سرزمین عراق نمی‌شود چراکه وسعت هدف سیدالشهدا(ع) همه انسان‌های آزاده را دربرمی گیرد. ازاین‌رو بهترین مکانی که می‌توان به نیکی این آموزه‌ها را آموخت جلسات عزاداری سالار شهیدان به‌ویژه در دهه ایام محرم است.

وی با اشاره بر ضرورت و اهمیت برپا کردن هیئت‌های عزاداری به سابقه سوگواری امام سوم شیعیان جهان در این امکان پرداخت و افزود: اقامه عزای امام حسین از ابتدای خلقت دایر بوده و به فرموده امام صادق (ع) هیچ پیغمبری مبعوث نگردیده مگر برای این امام همام مجلس عزا برپا کرده باشد. به‌نحوی‌که اولین روضه امام حسین مربوط به هبوط حضرت آدم و حوا به زمین است و قرآن در این خصوص می‌فرماید: فتلقی آدم من ربه کلمات؛ یعنی به آدم یاد دادند خدا را به 5 نام گوناگون قسم دهد. وقتی آدم سلام‌الله جمله معروف یا حمید بحق محمد یا عالی بحق علی یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن یا قدیم الاحسان بحق الحسین قرائت می کند آن آگاه که به نام حسین می‌رسد تمام وجودش را حزن و اندوه فرامی‌گیرد و اشک می‌ریزد و عرضه می‌دارد، نمی‌دانم چه سری در نام حسین وجود دارد.

واعظ در تکمیل این مطلب تصریح کرد: در پرسش آدم، خدا برای اولین بار از کربلا سخن می‌گوید و می‌فرماید: آدم این حسین(ع) را امت بی‌وفایش در بین دو نهر آب غریب و بی‌کس رها می‌کنند و سر از تنش جدا می‌کنند. در همین خصوص امام صادق می‌فرمایند: و ما من نبی الا و قد زار کربلاء یعنی هیچ پیغمبری نیست مگر به زیارت کربلا رفته باشد. این مسائل نشان‌دهنده عظمت واقعه کربلا و اهمیت تجلیل از این حرکت بزرگ را نشان می‌دهد چون قیام امام حسین در کربلا نتیجه زحمات تمام انبیاء و اولیای الهی محسوب می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه نهضت عاشورا به وسعت تمام عالم است با ذکر فرازی از زیارت اربعین خاطرنشان کرد: لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَک مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَةِ یعنی قیام امام حسین بر محور عقلانیت و با هدف نجات بشریت از جهل و هدایت او از تاریکی ها به سمت عقلانیت و حق است. از طرفی دایره نهضت امام حسین(ع) نه شیعیان است و نه مسلمین و نه مردم سال 61 هجری، بلکه تمام بندگان خدا تا پایان دنیا را دربرمی گیرد. به همین خاطر امروز شاهد هستیم کسانی که شیعه نیستند، حتی مسلمان هم نیستند، اما از اقصی نقاط جهان برای شهادت امام سوم شیعیان اقامه عزا می‌کنند. چون از او درس آزادگی و عزتمندی فراگرفتند؛ بنابراین در واکاوی بیشتر این مسئله باید گفت کربلا برای هر انسانی با هر فرهنگ و طرز فکری درس دارد.

این کارشناس مذهبی در ادامه به فلسفه حضور عزاداران در مجالس سوگواری امام شهیدان پرداخت و تصریح کرد: این جلسات با مرور اهداف و ابعاد قیام عاشورا و تبیین درس‌ها و عبرت‌های آن بنا دارد مسلمین را از هیئتی بودن به حسینی بودن ارتقاء بخشد. طبیعتاً در این رهگذر ما به ابزارهای بیشتری باوجود هجمه‌های رسانه‌ای نیاز داریم. ازاین‌رو هیئت‌ها باید به موازات مدرن شدن رسانه‌های جمعی به‌روز شوند تا در رقابت در دیگر حوزه‌ها عقب نمانند. درعین‌حال ما باید به آسیب‌ها و انحرافاتی که برخی سعی دارند به آیین عزاداری محرم وارد آوردند، توجه داشته باشیم.

واعظ، انتقال پیام عاشورا به جوانان و نسل چهارم انقلاب را نیازمند مسلح شدن به ابزار روز دنیا دانست و عنوان کرد: نباید این اتفاق با عبور از سنت‌ها و آئین‌های عزاداری صورت گیرد، بلکه با حفظ ارزش‌ها به نیاز روز جوانان و جامعه بپردازیم. شایان توجه است که بدانیم مسئله امام حسین موجب اتحاد همه مسلمانان ایران و جهان می‌شود و لذا تمام دسیسه‌ها و فتنه‌هایی را که برای از بردن حق و عدالت وجود دارد، می‌زداید و به همین خاطر دشمن تلاش زیادی می‌کند تا در قیام کربلا یک خط انحرافی ایجاد کند. ازاین‌جهت ضرورت دارد در سبک عزاداری‌های خود معیار را توصیه‌های اهل‌بیت (ع) قرار دهیم و با امتزاج آن در ابزارهای روز سمعی بصری به مردم ارائه دهیم.

سخنران مسائل دینی دراین‌باره افزود: اگر ما در عزاداری برای امام حسین و خاندان او گریه می‌کنیم. این عملی است که از اهل بیت (ع) آموخته‌ایم و مشخصاً این موضوع به فرمایش و سفارش امام رضا (ع) در طول سال‌های متمادی رخ‌داده است. اگر در مراسم اباعبدالل (ع)ه به سینه می‌زنیم به این دلیل است که روز عاشورا سینه حضرت به زیر سم اسب یزیدیان رفت و فلسفه دیگر سینه‌زنی شب‌های محرم این است که زینب کبرا (س) پس از شهادت برادرش به سر و سینه کوبیده و عزاداری کرده است؛ بنابراین اگر شاخص عزاداری‌های ما اهل‌بیت (ع) باشند از همه آسیب‌ها و انحرافات تا اندازه زیادی مصون می‌مانیم.

حجت‌الاسلام واعظ در بخش دیگری از مصاحبه در خصوص اینکه برخی در جامعه اعتقاد دارند نذورات در ایام محرم باید صرف امور مهم‌تری هزینه گردد، گفت: جمع‌آوری خیرات و مبرات و نذری دادن از سوی مردم هیچ منافاتی با امور خیریه ندارد. چرا باید با تعطیل کردن یک فریضه مهم عبادی سیاسی دنبال احیای موضوع دیگری باشیم؟ طی سالیان متمادی، نیازمندان بسیاری سر سفره امام حسین نشسته‌اند و از همین اجتماعات یتیم‌نوازی‌ها و برطرف کردن مایحتاج بسیاری از بیماران توسط عزاداران حسینی انجام‌گرفته است. از طرفی غالب اقدامات خیریه در هیئت‌های امام حسین (ع) پایه‌گذاری شده است.

وی در همین راستا تأکید کرد: کسانی که در این مسئله اشکال وارد می‌دانند در جریان باشند هیچ‌گاه ما برای تأمین داروی یک بیمار صعب‌العلاج بودجه دانشگاه علوم پزشکی را قطع نکرده‌ایم. فلسفه مخارج برای دستگاه اباعبدالله (ع) با این هدف توسط خود مردم تأمین می‌گردد، چون بنا داریم کشور را، جوانان را و جامعه خود را از گزند دشمنان مصون نگه‌داریم. ما برای امام حسین اشک می‌ریزیم. اما در مقابل از او رحمت و بخشش را هم می‌آموزیم. مگر امام محتاج گریه ماست، اما همین حزن و اندوه به سوگواران حسینی راه دستگیری و مدد به نیازمندان جامعه را آن‌هم در این شرایط بد اقتصادی به‌خوبی نشان می‌دهد.

واعظ با انتقاد از طرز تفکر برخی مبنی بر اینکه نذر و خیرات ضرورتی ندارد و باید درجاهای دیگری آن را صرف کرد، اظهار کرد: ایران بالاترین آمار ورود لوازم‌آرایش را در بین کشورهای خاورمیانه دارد- در تهران یک قلاده سگ چند میلیون تومان به فروش می‌رسد؟ و... هزینه‌هایی از این قبیل سبک زندگی خیلی‌ها را غربی کرده است و کمک به هم نوع را به فراموشی سپرده‌ایم. آیا نباید به این موضوعات پرداخت؟ حیوانات- گیاهان – زمین و آسمان همه در خدمت بشر است و این سبک زندگی غربی که به‌عنوان روشنفکری در جریان است ما را از زندگی حقیقی و اصیل ایرانی اسلامی دور می‌کند و لذا شاهد پدیده وارونگی ارزش‌ها در جامعه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در کربلا به همین مسئله وارونگی ارزش‌ها اشاره داشتند و فرمودند: أَدْبَرَ مَعْرُوفُهَا یعنی چون ارزش ها وارونه شده من دست به قیام زدم تا مردم حق و باطل را از هم تمیز دهند؛ بنابراین ما در عزای امام حسین (ع) در پی ترویج همین‌گونه مطالب هستیم تا مردم در این شرایط بد اقتصادی خوبی‌ها و بدی‌ها را تشخیص داده و همچون امام شهیدشان دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشند. چه‌بسا در طول محرم و صفر ما یک وعده ‌غذای گرم و با کیفیت در اختیار افرادی می‌گذاریم که شاید در ماه امکان تهیه گوشت و مرغ را نداشته باشند، اما سر سفره امام حسین بی‌منت می‌نشینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها