نقش زنان موضوعی است که اکثراً در طول تاریخ و در حماسه‌آفرینی‌ها نادیده گرفته می‌شود، درصورتی‌که زنان در تاریخ اسلام از سهم بسزایی برخوردار هستند. به‌عنوان‌مثال، واقعه عاشورا نیز برهه‏ای از همین تاریخ سراسر صبر و ایثار و مقاومت و ازخودگذشتگی است. زنان حتی در هنگام رخ دادن این واقعه نیز حضور داشتند که در رأس آن‌ها به حضرت زینب (س) می‌توان اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۱۴
نقش زنان در واقعه عاشورا

در ادامه، جام جم آنلاین با سیده کبری قاسمی، معاون پژوهش حوزه علمیه امام خمینی(ره) در خصوص واقعه عاشورا و نقش زنان در این رابطه گفت‌وگویی انجام داده است.

اصلی‌ترین پیام عاشورا چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم حماسه عاشورا فقط یک رویداد تاریخی نیست ، بلکه حماسه‌ای جاودان است که تا ابدالدهر تابلویی از آزادگی، دیانت، کرامت و عزت انسانی را به نمایش خواهد گذارد . حماسه عاشورا علاوه بر ماندگاری درس‌ها و پیام‌های جاودان بسیاری دارد و هر پیام خود به‌تنهایی می‌تواند اصلی‌ترین پیام عاشورا باشد، از آن جمله می‌توان به حفظ دین در هر شرایط، آزادگی، ایثار، ازخودگذشتگی، صبر ، تلاش صادقانه درراه حق، دفاع از دین و ولایت در مجلس و ....اشاره نمود که هریک از این پیام‌ها می‌تواند درسی بزرگ برای رهروان حسینی برای ادامه مسیر باشد.

آیا امام حسین(ع) به‌یک‌باره تصمیم به قیام گرفت؟

خیر ، انگیزه‌های متعددی باعث قیام امام حسین علیه‌السلام شد ، یکی از آن‌ها بیعت خواهی یزید بود ، وقتی یزید پس از مرگ معاویه به حکومت رسید دستور بیعت گرفتن از امام و گردن زدن ایشان در صورت بیعت نکردن را صادر کرد. امام هم ‌نظرشان این بود که اگر امت اسلامی چنین پیشوایی داشته باشد باید فاتحه اسلام را خواند. دلیل دیگر قیام، دعوت مردم کوفه از امام و اقامه حجت بر امام بود. از آنجا که وظیفه امام این است که در صورت آماده بودن زمینه برای برپایی جامعه اسلامی باید حکومت اسلامی را تشکیل دهد و برحسب ظاهر چنین زمینه‌ای آماده بود چون مردم کوفه با ارسال نزدیک 12 هزار نامه از امام دعوت نمودند که اگر امام اجابت نمی‌کردند چه‌بسا در برابر خدا و امت اسلامی و تاریخ مسئول بوده و مواخذه می‌شدند. دلیل سوم اصلاح امت و مبارزه با فساد بود چنانکه خود امام فرمود: «انگیزه‌ام از قیام اصلاح امت جدم رسول خدا وزنده کردن ارزش‌های اسلامی است». بنابراین قیام حضرت به‌یک‌باره و بدون برنامه‌ریزی نبوده است.

آیا زنان در واقعه عاشورا نقشی داشتند؟

بله، در قیام عاشورا نمی‌توان نقش زنان را نادیده گرفت. زنانی که در عاشورا فقط مادر و همسر نبودند، بلکه می‌توان از آن‌ها به‌عنوان سربازانی یادکرد که به هر طریقی در تلاش بودند از ولی زمان خود دفاع کنند. بعد از حماسه عاشورا نیز در مسیر اسارت و در مجلس اعدا این زنان بودند که در بزم درباریان یزید و شام، با صبوری، استقامت، حفظ حجاب و کرامت یک بانوی مسلمان ، با بینشی ژرف، در کنار حضرت زینب سلام‌الله علیها و امام سجاد علیه‌السلام همواره وقایع عاشورا و حقایق قیام امام حسین علیه‌السلام را برای مردم بازگو می‌کردند .

بیتا نوروزی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها