سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی بابیان اینکه عربستان سعودی مجرم شماره یک حوادث 11 سپتامبر در جهان است به دلایل مماشات دولت آمریکا در برخورد با مقامات سعودی دراین‌باره پرداخت و تبعات منطقه‌ای این حادثه را مورد تحلیل قرارداد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۴۱
آنچه حکایت از رابطه مستقیم ریاض و واشنگتن در ماجرای 11 سپتامبر دارد/ بررسی مماشات ترامپ با عناصر دخیل در انفجار برج‌های نیویورک

سید صباح زنگنه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به سالروز حملات تروریستی 11 سپتامبر به ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: عامل اصلی این حملات بارها توسط پژوهشگران و مراکز مطالعاتی آمریکا مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. شواهد و قراین حاصله از این بحث‌ها نشان می‌دهد عناصر سعودی در برخورد هواپیماهای ربوده‌شده به برج‌های تجارت جهانی نقش داشتند و از مدت‌ها قبل در آمریکا حضورداشته و این عملیات پیچیده را سازمان‌دهی نموده‌اند.

وی در خصوص اینکه با توجه به ساختار امنیتی ایالات‌متحده، گروه‌های تروریستی با چه روشی، عملیاتی در سطح ربودن چندین هواپیما آن‌هم در خاک آمریکا را با موفقیت انجام داده‌اند، افزود: عبور عناصر تروریست از فیلترهای متعدد امنیتی دولت آمریکا نشان می‌دهد اتباع تروریست عربستان سعودی به‌گونه‌ای ابزاردست برخی از عوامل پشت‌صحنه در خود آمریکا شده‌اند.

این کارشناس سیاسی دراین‌باره به بیانی دیگر تصریح کرد: در اصل در خود آمریکا سناریویی از قبل طراحی‌شده بود و از تمایل سعودی‌های وابسته به گروه تروریستی القاعده بهره جسته و این عملیات را با موفقیت به انجام رساندند؛ بنابراین می‌توان گفت طراحی و تسهیل امکانات برای نفوذ هر چه بیشتر تروریست‌ها در خاک آمریکا توسط دستگاه‌های اطلاعاتی دولت این کشور صورت گرفت و این تنها تحلیل درست و واقعی از حوادث 11 سپتامبر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

صباح زنگنه در خصوص تخلیه کارمندان و اتباع اسراییلی و به مرخصی رفتن آن‌ها یک روز قبل از واقعه کاملاً بحث‌برانگیز است خاطرنشان کرد: عدم حضور تعداد زیادی از یهودیان در روز حادثه که دارای دفاتر مختلفی در ساختمان‌های تجارت جهانی بودند، یکی از موضوعاتی است که به‌نوبه خود قابل‌توجه است. افزون بر این مسئله، طبق اسناد و مدارک تحقیق و تفحص مراکز مطالعاتی ما شاهد هستیم قبل از رخداد 11 سپتامبر برج‌ها تحت پوشش بیمه‌ای خاص قرار می‌گیرند و بلافاصله معادل آن بیمه به مالکان برج‌های دوقلو که اتفاقاً یهودی هم بودند تعلق می‌گیرد. همه این موضوعات نشان‌دهنده یک توطئه از پیش طراحی‌شده است.

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به مصوبه قانون اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم موسوم به «‌جاستا» توسط کنگره آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر اظهار کرد: طبق این قانون در عمل عربستان محکوم شماره یک شناخته و در این رابطه به پرداخت مبالغ هنگفتی به بازماندگان قربانیان این حادثه مجازات شد؛ اما نکته قابل‌توجه در زمان جلسه کنگره برای بررسی ماجرا این بود که گزارش کمیته تحقیق و تفحص در کنگره قرائت و به استماع نمایندگان آمریکا رسید، لیکن 28 صفحه گزارش فوق هیچ‌گاه در صحن کنگره خوانده نشد. همین مسئله ناظر بر این حقیقت است که عملیات 11 سپتامبر با دستگاه‌های دولتی آمریکا و مقامات سعودی کاملاً در ارتباط قرار دارد.

زنگنه قانون «جاستا» را ابزاری سیاسی در دست دولتمردان آمریکایی بشمار آورد و گفت:‌ بدون تردید آمریکایی‌ها در زمان مناسب و بنا به مقتضیات زمان به سراغ سعودی‌ها خواهد رفت ورقمی در حدود 800 میلیارد دلار جریمه خواهند کرد؛ اما به نظر می‌رسد فعلاً ترامپ در یک توافقی ماورای قانون، با بن سلمان ولیعهد سعودی به توافق رسیده باشد. به این معنا که عربستان به دولت آمریکا قول که فعلاً دارایی کلان خود را از بانک‌های آمریکا خارج نگرداند و در عوض هم رقمی معادل 500 میلیارد دلار به‌عنوان خرید اقلام و سرمایه‌گذاری به آمریکا بپردازد و تا ایالات‌متحده فعلاً اجرایی قانون «جاستا» را مسکوت نگه دارد. ازاین‌رو مسلماً حوادث 11 سپتامبر همچنان به‌عنوان یک بهانه و اهرم فشار روی ریاض همچنان تا سال‌های متمادی از سوی مقامات کاخ سفید بکار گرفته می‌شود.

وی در خاتمه به پیامدهای داخلی و خارجی حملات 11 سپتامبر اشاره کرد و افزود: لشکرکشی آمریکا و نیروهای ائتلاف به بانه مبارزه با تروریسم به افغانستان و عراق بعدازاین رویداد حکایت از فصل جدید سیاست خارجی آمریکا در قبال منطقه محسوب می‌شود که تا به امروز هم در قالب‌های جدیدتری دنبال می‌شود. به‌عبارت‌دیگر آمریکا از قبل، در پی راهی برای نفوذ در منطقه غرب آسیا و اعلام حضور مجدد در این نقطه راهبردی بود.

زنگنه مهم‌ترین پیامد جدی حملات 11 سپتامبر را ناامنی و بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه دانست و گفت: متأسفانه امروز تمام تلفات انسانی، مادی و معنوی مردم خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم به وقوع می‌پیوندد و آمریکایی‌ها به‌واسطه مقابله با گروه‌های تروریستی پایگاه‌های متعددی در منطقه احداث کرده‌اند و جالب اینکه نه‌تنها تاکنون تروریسم ریشه‌کن نشده بلکه شاخه‌های متنوعی از آن در منطقه رشد کرده‌اند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها