عضو اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین

پیوندهای تجاری میان عراقی‌ها و مرزنشینان ایران بسیار گسترده است

عضو اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به برنامه‌ریزی بلندمدت ایران در زمینه توسعه بازارچه‌های مرزی و همچنین مناطق آزاد مرزی با کشورهای همسایه گفت: این سیاست منطقی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور اکنون در استان خوزستان به ثمر نشسته و باید از این شرایط استفاده بهینه داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۶۳۶۹۱
پیوندهای تجاری میان عراقی‌ها و مرزنشینان ایران بسیار گسترده است

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف باپیری، در این زمینه افزود: طی چند سال اخیر همواره مسئولان دولتی و محلی تلاش کردند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که ایجاد و شکل‌گیری بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد در حاشیه شهرهای مرزی تقویت شود. این در حالی است که موفقیت اروند در جذب گردشگران عراقی دستاوردی بسیار مثبت در این زمینه است و باید آن را در سایر نقاط کشور نیز بکار گیریم.
باپیری تأکید کرد: دستاوردهای فعلی اروند با توجه به استقبال گسترده عراقی‌ها برای ورود و خرید از منطقه یادشده لازم است به‌عنوان الگویی کارآمد در سایر شهرهای مرزی میان ایران و کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و افغانستان که بازارهای هدفی برای کالاهای ایران هستند بکار گرفته شود تا با استفاده از این شیوه روند رشد صادرات غیرنفتی کشور را تسریع کنیم.
وی معتقد است مناطق مرزی استان خوزستان، مثل مهران با توجه به اهمیت بازار عراق برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایران می‌توانند در صورت برنامه‌ریزی اصولی یک‌به‌یک شرایط اروند را ازنظر رونق اقتصادی تجربه کرده و علاوه بر اشتغال‌زایی باثبات پیوندهای محکم‌تری ازنظر اقتصادی با این بازار صادراتی ایجاد کند و هرگونه کارشکنی دشمنان را به حداقل خود برساند.
باپیری معتقد است اگرچه صادرات واقعی کمتر از برآوردهای انجام‌شده است اما درمجموع روند مثبتی را تجربه کرده‌ایم و شاهد مثال آن‌هم صادرات 3 میلیارد و 750 میلیون دلاری کالاهای ایرانی 5 ماهه ابتدای سال به این کشور است که نسبت به مدت مشابه رشد فراوانی داشته است.
وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌های اخیر دولت و اتاق مشترک ایران و عراق به‌گونه‌ای بوده تا با کاهش این حساسیت شرایطی فراهم شود که جریان صادرات کالاهای ایرانی منقطع نبوده و روندی دائمی داشته باشد. به‌این‌ترتیب که تلاش می‌کنیم بتوانیم تراز تجاری میان دو کشور را به 30 درصد عراق و 70 درصد ایران مدیریت کنیم.
عضو اتاق مشترک ایران و عراق درباره جایگاه منطقه آزاد اروند برای رسیدن به هدف تعیین‌شده اظهار کرد: اصولاً برنامه‌ریزی برای این منطقه به‌گونه‌ای بوده که اروند جذابیت مناسبی برای گردشگران ایرانی و سایر کشورها داشته باشد. پس می‌توانیم برخی کالاهای موجود در بازار عراق و بصره را در منطقه آزاد اروند به گردشگران عرضه کنیم تا تراز تجاری موردنظرمان تأمین شود.
به گفته وی امتیاز دیگری که می‌توانیم از ارتباط مستقیم با بازار عراق داشته باشیم؛ جایگزینی قطر و امارات برای تأمین نیازهای داخلی کشورمان است که از طریق رشد مبادلات اقتصادی میان ایران و عراق محقق خواهد شد و می‌توانیم آن را به‌گونه‌ای دنبال کنیم که دور از سیاست‌های خصمانه دشمنان ایران مثل آمریکا قرار داشته باشد.
باپیری به جام جم آنلاین گفت: البته اینکه بگوییم عراق گزینه مناسبی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه اقتصادمان است، شاید با توجه به اظهارنظر دولت مستقر عراق منطقی نباشد؛ اما نباید فراموش کنیم پیوندهای تجاری میان عراقی‌ها و مرزنشینان ایران بسیار گسترده است و همین نکته عاملی برای استفاده بهینه ایران از شرایط خواهد بود.


عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها