15 تبعه عربستان سعودی، دو اماراتی، یک لبنانی و یک مصری. این 19 تروریست فاجعه 11 سپتامبر را رقم زدند؛ اما چه کسی آن‌ها را هدایت کرد؟
کد خبر: ۱۱۶۳۶۳۰
مغز متفکر حملات 11 سپتامبر چه کسی بود؟

به گزارش جام جم آنلاین، خبرنگار یو اس ای تودی» می‌نویسد: خالد شیخ محمد چهره رقت‌انگیز و رعب‌آوری دارد. نفس‌های عمیق می‌کشد و بو می‌دهد. واضح به نظر می‌رسد خالد ازآنچه پشت سر گذاشته ذره‌ای واهمه ندارد. در عین اینکه قساوت وحشتناکی در وجودش موج می‌زند اما به همان اندازه ترسو است.»

این‌یکی از توصیفاتی است که به مغز متفکر حملات 11 سپتامبر مربوط می‌شود. خالد شیخ محمد در سال ۱۹۶۴ در کویت از پدر و مادری پاکستانی متولد شد. تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه کارولینای شمالی در سال ۱۹۸۶ به اتمام رساند. خالد شیخ محمد در سال ۱۹۹۰ برای جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان سفرکرده بود.

خبرگزاری شینهوا وقتی نخستین بار شیخ محمد در دادگاه نظامی آمریکا محکوم شد نوشت: «او مغز متفکر حملات 11 سپتامبر است که به همراه چهار مظنون دیگر این پرونده در یک دادگاه نظامی آمریکایی در پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو رسماً متهم شناخته شد.»

بر اساس گزارش منابع مختلف محاکمه این تروریست سه ساعت طول کشید. او به همکاری با اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده برای انجام این حمله و آموزش لازم به هواپیماربایان اعتراف کرده بود.

پنتاگون اعلام کرد که اعضای قربانیان حادثه 11 سپتامبر در دادگاه محاکمه مظنونین حضورداشته‌اند.

نکته بسیار مهم در رابطه با خالد شیخ محمد این است که او به بدترین شکل ممکن شکنجه شد. او که یکی از عوامل اصلی کشتار هزاران نفر در صبح یازدهم سپتامبر است با روش غرق مصنوعی بارها شکنجه شد.

وی در سه سال 183 بار با روش غرق مصنوعی تحت شکنجه قرار گرفت تا بازجویان به این نکته پی ببرند که آیا القاعده درصدد انجام حملات مشابهی همچون 11 سپتامبر هست یا خیر.

به نوشته دیلی تلگراف نیز در سال 1998 و یا اوایل 1999 بن‌لادن طرح حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک را تائید کرد و خالد شیخ مسئول انتخاب افراد برای انجام این حملات شد و در امر ربایش هواپیماهایی که خود را در تاریخ 11 سپتامبر 2001 به برج‌ها کوبیدند کمک شایانی کرده بود.

علاوه بر این، خالد به انجام حملات در انگلیس، تلاش برای انفجار یک هواپیما در مسیر پاریس به میامی و همچنین پاکستان و بالی نیز متهم است. وی در مارس 2002 به یک ساکن سابق شهر بالتیمور دستور داده بود تا با پوشیدن جلیقه‌ای انتحاری پرویز مشرف رئیس‌جمهوری سابق پاکستان را ترور کند.

خالد شیخ دریکی از وحشتناک‌ترین اقدامات خود اقرار کرده که سر دانیل پیرل» یک روزنامه‌نگار آمریکایی را که در کراچی و توسط القاعده ربوده‌شده بود، از تن جدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها