حسن هانی‌زاده در گفتگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

حمله به کنسولگری ایران باهدف تأثیر برنشست تهران صورت گرفت

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه هدف از حمله به کنسولگری ایران در بصره، تحت تأثیر قرار دادن نشست تهران بود گفت: آمریکا، عربستان و رژیم‌صهیونیستی از مدت‌ها پیش خود را آماده کرده بودند تا با انجام برخی از حرکت‌ها موجب ایجاد اختلاف در میان عراقی‌ها شوند و همچنین از شکل‌گیری راهپیمایی پرشور اربعین جلوگیری کنند.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۴۲
حمله به کنسولگری ایران باهدف تأثیر برنشست تهران  صورت گرفت

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در ارتباط با نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران با موضوع مبارزه با تروریست‌های ادلب بابیان اینکه هر یک از این سه کشور نگرانی‌هایی را پیرامون وضعیت سوریه دارند خاطرنشان کرد: در شرایطی که ایران و روسیه اعتقاددارند تا زمانی که گروهک‌های تروریستی در خاک سوریه هستند امکان برقراری آتش‌بس در شهرهای این کشور وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد ترکیه با توجه به اینکه بخش‌هایی از ادلب را در اختیار گرفته‌ است در خصوص بازگشت گروهک‌های تروریستی از ادلب به اراضی ترکیه نگران است.

هانی‌زاده بابیان اینکه ترکیه نگران نفوذ نیروهای خلق کرد از مرزهای مشترک ترکیه با سوریه به خاک این کشور است اظهار کرد: همین مسئله موجب شده در جریان بیانیه پایانی تهران برخی از اختلاف‌نظرها بروز کند اما سرانجام ایران، روسیه و ترکیه موافقت خود برای آزادسازی ادلب را اعلام کردند، هرچند رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برخی از ملاحظات را داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حدود 2.5 میلیون نفر در ادلب حضور دارند اظهار داشت: 50 هزار عنصر تروریستی در گروه‌های مختلفی در میان جمعیت این شهر متمرکز هستند که در گروه‌های تروریستی القاعده، داعش، جبهه‌النصره و فیلق الرحمان پراکنده‌شده‌اند و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند ادلب را از دست بدهند.

وی با اشاره به حمله روزهای گذشته هواپیماهای روسیه و سوریه به مواضع گروهک‌های تروریستی در ادلب خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت سوریه علی‌رغم تهدیدها و فشارهای بین‌المللی مترصد است تا ظرف روزهای آینده شهر ادلب را آزاد کند و همین مسئله موجب شد تا هم‌زمان با تشکیل نشست تهران، حامیان تروریست‌ها انجام برخی اتفاقاتی را در جنوب عراق و به‌طور مشخص در بصره برنامه‌ریزی کنند.

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه هدف از حمله به کنسولگری ایران در بصره تحت تأثیر قرار دادن نشست تهران بود اظهار کرد: در موضوع حوادث بصره چند عامل داخلی و خارجی دخالت داشت که اصلی‌ترین آن برنامه‌ریزی کشورهایی مانند آمریکا، عربستان و رژیم‌صهیونیستی است که از مدت‌ها پیش خود را آماده کرده بودند تا با انجام برخی از حرکت‌ها موجب ایجاد اختلاف در میان عراقی‌ها شده و همچنین از شکل‌گیری راهپیمایی پرشور اربعین جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه عربستان از مدت‌ها پیش با افتتاح سفارت خود در بغداد به‌صورت زیرپوستی و خزنده در مناطق جنوبی عراق و به‌ویژه بصره نفوذ کرده است خاطرنشان کرد: سعودی‌ها سعی کرده‌اند از طریق چینش مهره‌های وابسته به حزب بعث عراق به‌نوعی جنگ شیعه- شیعه در این کشور ایجاد کنند و البته برخی از جریانات سیاسی عراق در همین راستا از عربستان دستور می‌گیرند و همین جریانات در خشونت‌های اخیر بصره هم نقش داشتند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه شرایط عراق، وضعیت کاملاً پیچیده‌ای است که در آن احتمال بروز جنگ شیعه -شیعه هم وجود دارد گفت: احتمال گسترش این خشونت‌ها به شهرهای مذهبی عراق هم وجود دارد و عربستان بشدت به دنبال ایجاد شکاف در جریانات شیعه هست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اختلاف‌نظرها در دیدگاه‌های شیعی موجب شده تا تشکیل یک دولت وحدت ملی و تعیین نخست‌وزیر در این کشور به تعویق افتد اظهار داشت: این مسئله بشدت به ضرر ملت عراق تمام‌شده و اکنون یک نوع خلأ سیاسی و امنیتی در عراق اکنون حاکم است.

هانی‌زاده در ادامه در خصوص جنگ سوریه با اشاره به اینکه دولت این کشور اصرار دارد سریعاً و تا قبل از آغاز زمستان در منطقه برف‌گیر ادلب، این شهر را آزاد کند اظهار داشت: الآن بیش از دو هزار نفر از نیروهای تفنگدار دریایی آمریکا موسوم به نیروهای مارینز در شرق فرات حضور دارند و هدف آن‌ها هم این است که گروهک‌های تروریستی موجود در ادلب را سازمان‌دهی کرده، به سمت قنیطره یعنی دامنه‌های ارتفاعات جولان تا درعا در جنوب سوریه منتقل کنند تا از آن‌ها به‌عنوان کمربند امنیت رژیم صهیونیستی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه طرح آمریکا، ایجاد و سازمان‌دهی مجموعه‌ای حدوداً 10 هزارنفری از تروریست‌ها است تا امنیت رژیم‌صهیونیستی را پس از آزادسازی ادلب حفظ کنند اظهار کرد: به همین دلیل آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با تأخیر در عملیات ادلب زمان لازم برای آموزش این گروه‌ها را ایجاد کرده تا بتوانند آن‌ها را در جولان منتقل کنند، همین مسئله هم آمریکایی‌ها را بر آن داشته تا تهدید کنند در صورت حمله سوریه به تروریست‌ها به مواضع ارتش سوریه حمله خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه اکنون سناریویی پیچیده برای تأمین امنیت پایدار رژیم‌صهیونیستی در مقابل محور مقاومت در حال انجام است خاطرنشان کرد: دولت سوریه که متوجه شده یک سری تحرکات از سوی آمریکا برای انتقال این گروه‌های تروریستی به سمت قنیطره تا درعا وجود دارد، اصرار دارد هرچه زودتر ادلب را آزاد کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون اختلاف‌نظر شدیدی بین ترکیه، ایران و روسیه با آمریکا وجود دارد اظهار داشت: اکنون هر سه کشور زیر فشار تحریم‌های آمریکا قرار دارند و همین مسئله موجب شده مواضع ترکیه به سمت ایران و روسیه متمایل شود.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه اکنون محور ایران، ترکیه و روسیه هم در حوزه سیاسی، نظامی و امنیتی و هم در حوزه اقتصادی در منطقه شکل‌گرفته است اظهار داشت: رویکرد هر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به این سمت است که به‌جای استفاده از دلار از ارز جایگزین دیگری استفاده کنند و این نشان دهند یک بلوک‌بندی جدیدی بین شرق و غرب است، هر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه دنبال این هستند که از طریق تعامل منطقه‌ای به‌نوعی فشارها و تحریم‌های آمریکا را کاهش دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با تأکید بر اینکه نشست تهران قطعاً خروجی تأثیرگذاری بر امنیت سوریه و منطقه خواهد داشت اظهار داشت: همچنین این نشست در بعد اقتصادی هم می‌تواند موجب شکل‌گیری یک بلوک اقتصادی جدید باشد که به انزوای آمریکا کمک کند و دلار را از چرخه تعاملات منطقه‌ای خارج کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها