وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه انتظار دارند همه کشورها خرید نفت از ایران را به صفر برسانند، تهدید کرد که غیر این صورت با تحریم‌های سختی از سوی ایالات متحده مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۰۵
همه کشورها باید خرید نفت از ایران را قطع کنند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، مایک پمپئو امروز (پنجشنبه) در هشدار مجدد به کشورهای واردکننده نفت از ایران، گفت که در صورت عدم قطع خرید نفت از این کشور، همه آنها تحریم خواهند شد.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز» پمپئو که اکنون در هند به سر می‌برد، گفت: «ایالات متحده از همه کشورها انتظار دارد که واردات نفت خام از ایران را متوقف کرده و به صفر برسانند یا با تحریم‌های (سخت) مواجه شوند».

وی با بیان برخی استثناءها برای برخی کشورها، توضیح داد: «کشورهایی هستند که توقف کامل خرید نفت از ایران برای آنها مدتی زمان‌بر است، به همین دلیل ما نیز معافیت‌هایی را برای آنها در نظر می‌گیریم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «در زمان‌هایی هم که نیاز ببینیم، برای خریداران نفت ایران برخی استثناءها را قائل می‌شویم».

پمپئو برای ترغیب هرچه بیشتر هند به قطع خرید نفت از ایران، مدعی شد: «خوشحال می‌شویم که با (اعطای) محصولات آمریکایی (به هند)، عدم خرید نفت از ایران را جبران کنیم. می‌خواهیم کسری تجاری با هند را کاهش دهیم».

وی پیشتر به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات مفصلی را با مقامات هندی برای مجاب کردن آنها به قطع خرید نفت از ایران انجام داده و ابراز امیدواری کرد که دهلی‌نو به این درخواست واشنگتن پاسخ مثبت دهد.

با وجود تلاش‌های دولت آمریکا،‌ هند که سومین وارد کننده نفت جهان و دومین وارد کننده نفت ایران بعد از چین است، درخواست ادامه روابط تجاری بویژه در زمینه نفت با ایران را داشته است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از این سفر از تصمیم آمریکا برای اعمال موردی تحریم نفتی خود در هند خبر داد که این یعنی یعنی هند برای خرید هر محموله نفت ایرانی، از آمریکا مجوز بگیرد. هندی‌ها پیش از این گفته بودند که در صورت پیدا کردن جایگزینی مطمئن برای خرید نفت، از خرید نفت ایرانی صرف‌نظر می‌کنند.

خرید نفت ایران از ۱۳ آبان در فهرست تحریم‌های آمریکا وارد می‌شود و کسانی که بخواهند خرید نفت ایران را ادامه بدهند، احتمالاً هدف تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها