نماینده سابق مجلس گفت: مدیران بازنشسته باید بروند خانه و خاطرات خود را بنویسند و جوانان هم می‌توانند از این تجربیات استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۶۲۹۹۱
مدیران بازنشسته باید به خانه هایشان رفته و تجربیات خود را بنویسند

عماد افروغ نماینده سابق مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با تاکید بر اینکه تصویب چنین قانونی امیدوارانه است اظهار داشت: این قانون ما را به این نتیجه می‌رساند که پشت قضیه حکمت قرار دارد و حکمت آن هم این است که یک پوست‌اندازی مدیریتی انجام شود تا نسل جدید این فرصت را پیدا کند که خود را نشان داده، شکوفا شود.

این کارشناس سیاسی در خصوص دلیل تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان خاطرنشان کرد: شاید قانون‌گذران ما دیده‌اند هرچقدر توصیه و نظارت می‌کنند، اتفاقی نمی‌افتد و برای همین آمدند یک چنین قانونی را تصویب کرده‌اند، این قانون به شرط اینکه این مقدار تبصره نخورد، خیلی هم خوب و قابل دفاع است.

وی با تاکید براینکه قرار نیست با این قانون از تجربه بازنشسته‌ها استفاده نشود، گفت: بحث این است که بازنشسته‌ها متصدی امر نباشند، چون وقتی متصدی امر می‌شوند یعنی باید تصمیم بگیرند و اجرا ‌کنند، اجرا و عمل هم انرژی و تکاپو می‌خواهد، عمل سفر کردن می‌خواهد؛ هرچند عمل ساحتی مرتبط با تصمیم دارد اما برخی از جاها متفاوت است و بیشتر با انرژی گره خورده است البته انرژی هم باید همراه با تصمیم حکیمانه باشد.

افروغ با تاکید براینکه برای جامعه ما ضرورت دارد بازنشسته‌ها متصدی امور نباشند، اظهار داشت: جوانانی که دهه شصت عهده‌دار مسئولیت شدند. کماکان عهده‌دار مسئولیت هستند و باید اکنون به آنها گفت دیگر کافی است؛ زمانی که در دهه شصت جوانان متصدی امور بودند اوج شکوفایی، موفقیت و عمل ما بود.
وی با اشاره به اینکه ما اکنون معضل عمل داریم اظهار داشت: بخشی از این معضل عمل به دلیل این است که مدیران ما دیگر آن جوانان سابق نیستند و الان پیر شده‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای آنکه به دستاوردهای بزرگ خود برسیم باید از تجربه‌ سالخورده‌ها و بازنشستگانمان استفاده کنیم اما زمام‌ کار را به جوانان بدهیم و این جوانگرایی به شرط اینکه تبصره نخورد کار بسیار مبارکی است، من فکر می‌کنم اگر جوانگرایی قید و تبصره بخورد از فلسفه وجودی خود خارج شده است.
وی در پاسخ به ضرورتی که درباره استثناء شدن برخی از مسئولیت‌ها مانند وزرا و استانداران و معاونین آنها از قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته‌ها مطرح می‌شود اظهار کرد: ما خودمان را در مخمصه‌ای می‌اندازیم و بعد می‌گوئیم چگونه می‌شود از این مخمصه خارج شد، چرا خود را در این مخصمه بیندازیم؟ من با شناختی که دارم معتقد هستم اگر طبق یک نقشه علمی عمل کنیم که کار اجرایی را بدست جوانان بدهیم هیچ اتفاق سوئی نمی‌افتد.
افروغ با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکلی جوان است گفت: به لحاظ محتوایی جوان است چون می‌خواهد طرحی‌نو در اندازد و به لحاظ شکلی هم جوان است چون جوانان با انرژی دارد، ضمن اینکه با عصری سروکار داریم که تغییرات روزافزون است و علت اصلی ماندن کارها در برخی از جاهای این است که با تغییرات زمانی و مکانی بیگانه هستیم اما جوانان ما چون بیشتر در معرض این تغییرات هستند و با آنها زندگی می‌کنند، بیشتر این تغییرات را درک می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جوانان چون بیشتر به عرصه علیت تعلق دارند تا عرصه دلیل، بهتر می‌تواند بفهمند که در عرصه اجتماعی و فرهنگی چه می‌گذرد اما کسی که این دوران را پشت‌سر گذاشته و بیشتر با زبان منطقی در حال زندگی است نمی‌‌تواند بفهمد که در عرصه انتزاعی چه می‌گذرد، او بیشتر در ذهنیات خودش است و بیشتر بدنبال این است که بایدها و نبایدها و درست‌ها و نادرست‌ها یک سندی را بنویسد، ما باید دیالکتیکی بین عرصه انتزاعی و انضمامی (ملموس) برقرار می‌کردیم که نکردیم و در این بین بیشتر عرصه انضمامی آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه به واسطه جابه‌جایی نیروها و متصدیان امر دیالکتیک ولو بصورت غیرمستقیم برقرار می‌شود گفت: برهمین اساس از اینکه جوانان متصدی امر شوند دفاع می‌کنم اما باید سیاست‌های تعریف شده‌ای باشد که آنها هم ذیل این سیاست‌ها انجام وظیفه کنند و در این بین از مشورت افراد مجرب و بازنشسته هم استفاده کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه شیوه مدیریتی دنیا در حال عوض شدن است اظهار داشت: رئیس جمهور فرانسه یا کرواسی را نگاه کنید، همه در حال جوان شدن هستند؛ هرچند ممکن است برخی جاهای هنوز به این ضرورت نرسیده‌ باشند ولی تجربه کشور ما هم نشان می‌دهد مدیریت جوان کشور موفق‌تر از مدیریت پیر است، شما نمی‌توانید در نگاه به جلو از همان مدیران گذشته استفاده کنید.

وی با بیان اینکه متاسفانه مدیریت جامعه ما هنوز مدیریت دهه شصت است خاطرنشان کرد: هم الگوی مدیریت، مدیریت دهه شصت است و هم متصدیان آن متعلق به دهه شصت هستند، در چنین شرایطی مشخص است که کشور هم بلحاظ فکری و هم به لحاظ سنی قفل می‌کند.

افروغ خاطرنشان کرد: نباید یادمان برود که ما جنگ را با جوان‌ها اداره کردیم، ما سخت‌ترین دوران را به وسیله اعتماد به جوانان پشت‌سر گذاشتیم، اکنون هم نمی‌خواهیم به جوانان به صرف اینکه جوان است اعتماد کنیم، جوانان ذیل مشورت و تجربه بزرگتر‌ها اعمال تصدی می‌کنند و سیاست‌ها هم مدون شده است؛ یک زمان سیاست‌ها را نداشتیم اما بدون سیاست‌ها موفق بودیم اکنون که سیاست‌ها را داریم موفق‌تر خواهیم بود به شرط اینکه سیاست‌ها دست و پاگیر نشوند.

وی با تاکید براینکه ما نیاز به پوست‌اندازی مدیریتی داریم اظهار داشت: مدیران بازنشسته ما اکنون باید بروند، در خانه بنشینند و خاطرات خود را بنویسند، من معتقد هستم مدیران می‌توانند تجربیات خود را بنویسند و جوانان می‌توانند از این تجربیات استفاده کنند، حتی قرار هم نیست به عنوان مشاور استخدام شوند و یک بار مالی بر دوش دولت بگذارند.

این استاد دانشگاه فرق افراد جوان با سالخورده را در این دانست که فرد سالخورده در حال ورق زدن آلبوم عکس خود است و دفترچه خاطرات خود را مرور می‌کند اما جوان هنوز آلبوم عکس و دفترچه خاطراتی ندارد، جوان همه شدن است و نگاهی به انجام داده‌های خودش ندارد.

افروغ با بیان اینکه اکنون برخی بحث می‌کنند که اساتید بازنشسته را دوباره سرکار بیاورند گفت: بالاخره ما خود استاد هستیم و می‌دانیم ماجرا چیست، جوانی که تازه فارغ‌التحصیل شده علمش به روز است و دنبال پایان‌نامه‌های بیشتر و حقوق بیشتر نیست، این جوان انگیزه دارد و مشخصا از اساتید سالخورده‌ای که علم خود را بروز نکرده‌اند بهتر است؛ این اتفاقی است که باید در همه‌ جا و حتی در سطح نمایندگان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون مقام معظم رهبری هم در حال جوانگرایی هستند یادآورد شد: رهبر انقلاب، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را عوض کرده و جوانان را منصوب کردند، وقتی این روند از خود ایشان آغاز می‌شود، بقیه هم باید این کار را انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها