مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

سایه سنگین سیاست‌های ارزی بر بازار پوشک

درحالی روند افزایشی قیمت انواع پوشک در بازار به مسئله‌ای قابل توجه در بازار کشورمان تبدیل شده که اغلب تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه گلایه دارند و مصرف‌کنندگان نیز از سوء استفاده گروهی خاص و کمبود نظارت‌ها در این شرایط گلایه دار می‌کنند. کمبود این کالای مصرفی خانوار ایرانی در شرایط رنگ و بوی نگران کننده‌ای به خود گرفته است که از ابتدای سال جاری تا به امروز بار سنگین افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی مشکلات عمده‌ای برای خانوار ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۲۷۷۵
سایه سنگین سیاست‌های ارزی بر بازار پوشک

به گزارش جام جم آنلاین، پروین نباتی، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به فعالیت 180 واحد تولید در این زمینه گفت: ظرفیت ثبت شده تولید پوشک معمولی بچه ، پوشک کامل، نوار بهداشتی و پوشک بزرگسال این واحدهای تولیدی 280 هزار تن در سال است که اصولا تامین کننده نیاز بازار داخلی است.

نباتی با اشاره به توانمندی بالای تولید کارخانه‌های کشورمان در ادامه افزود: سال گذشته براساس آمار و اطلاعاتی که در اختیار داریم این واحدهای تولیدی تقریبا 125 هزار تن انواع محصولات یاد شده را در بازار عرضه کردند که تعادل عرضه و تقاضا را در محدوده منطقی ایجاد کرد، اما نوسان‌های ارزی و همچنین سیاست‌های بانک مرکزی در نهایت این تعادل را به گونه‌ای برهم زد و در بازار روند افزایشی قیمت‌ها سرعت بیشتری به خود گرفت.

این مقام مسئول تاکید کرد: سال 1395 متاسفانه مشکلاتی در زمینه تولید ایجاد شده بودکه سهم کالاهای وارداتی را نزدیک به 9 درصد رساند، اما با درنظر گرفته ورود فناوری‌های نوین و همچنین ماشین‌آلات بسیار مدرن تولید طی سال 1396، توان تولیدی کارخانه‌های داخلی بالا رفته و با کاهش 7 درصدی واردات محصولات اکنون طی همان سال سهم بازار 2 درصد در اختیار محصولات خارجی قرار گرفت.

وی به خبرنگار ما گفت: با توجه به اهمیت دستیابی به بازارهای صادراتی و همچنین افزایش توان داخلی تولیدکنندگان پروژه‌هایی نیز طی سال گذشته کلید خورده است که یا تحت لیسانس برندهای معتبر خارجی هستند یا با مشاوره تولیدکنندگان خارجی در آینده نزدیک به مدار تولید می‌رسند، از این رو پیش بینی می‌شود با افتتاح این تولیدی‌ها نه تنها 100 درصد نیاز بازار داخلی تامین شود بلکه قدرت صادراتی بالایی به کشور افزوده شود.

نباتی درباره وابستگی صنعت تولید پوشک، به مواد خارجی نیز تاکید کرد: با درنظر گرفتن توان تولید مواد اولیه ایرانی بخشی از نیاز کارخانه‌های تولیدی از طریق واردات مواد اولیه مثل خمیر کاغذ فلاف، تامین می‌شود که همین نکته عاملی در وابستگی صنعت به نرخ دلار است و هرگونه نوسان در این بخش می‌تواند مستقیم بر قیمت تمام شده کالاهای یاد شده منجر شود.

وی ضمن اشاره به نیاز 100 هزار تنی کاغذ تیشو به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید دستمال کاغذی افزود: سال 1390 تقریبا 37 درصد این ماده اولیه تولید داخل کشورمان بوده است و 63 درصد آن از طریق واردات تامین شده است، این درحالی است که طی سال گذشته با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تقریبا 160 هزار تن کاغذ تیشو تولید شده که از مازاد 60 هزار تنی چیزی حدود 12:5 هزار تن آن به خارج از کشور صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول برآوردهای انجام شده از احتمال افزایش تقاضا برای این ماده اولیه باعث شد تا چند پروژه تولیدی این ماده نیز طی سنوات گذشته آغاز شده باشد که یکی از آنها به زودی به مرحله تولید خواهد رسید و ظرفیت‌ تولید کاغذ تیشو در کشورمان به نزدیکی 190 هزار تن خواهد رسید.

نباتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن برشمردن مواد اولیه موردنیاز برای تولید پوشک و نواربهداشتی به خبرنگار ما گفت: مواد اولیه مصرفی در پوشک و نوار اقلام متعددی است که مهمترین آنها عبارت است از : چند نوع منسوج نبافته، فلاف، پالپ، پدر جاذب، بک شیت، هوک و چسب بغل که بخشی از این مواد به دلیل تقاضا پایین و شرایط اقلیمی اصولا نه تنها امکان تولید داخلی کشورمان را ندارد بلکه از نظر اقتصادی نیز منطقی برای سرمایه‌گذاری در آن نداریم.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اقلامی مانند چسب هات مِلت، چسب بغل پوشک، انواع منسوج نبافته در داخل کشورمان تولید می‌شود، اما برخی دیگر از انواع منسوج نبافته مانند ADL، فاقد تولید داخلی است. تولید فلاف و پالپ نیاز به شرایط اقلیمی خاصی دارد که به دلیل محدودیت‌های اکولوژیکی در کشور تولید نداریم.

به گفته وی، سایر مواد مصرفی برای تولید این محصول نیز به دلیل تنوع و تغییرات سریع نوع و طراحی محصولات بطور مستمر در جهت آسایش مصرف‌کنندگان، میزان مصرف کلی در کشور، یا مشکلات انتقال فناوری برای تولید داخل ایران مقرون به صرفه نیست که سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: قبل از شروع نوسان قیمتی در این اقلام سیاست‌های ارزی بانک مرکزی مواد اولیه صنعت تولید پوشک را جزو کالاهای مشمول دریافت ارز با قیمت بانک مرکزی معرفی کرده بود؛ اما با درنظر گرفتن سیاست‌های جدید اولویت دریافت ارز دولتی برای مواد اولیه این صنعت تغییر کرد و نهایتا بازار ثانویه تامین‌کننده نیاز دلاری واردکنندگان مواد اولیه شناخته شد، از این رو وقفه‌ای در ورود این کالا ایجاد شده است.

وی معتقد است برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین کاهش هرچه بیشتری نوسان قیمت در بازار داخلی بهترین گزینه در شرایط فعلی این است که هرگونه محدودیت یا ممنوعیت در واردات مواد اولیه برطرف شود تا دوباره جریان منطقی مواد اولیه در صنعت ایجاد شده و نهایتا عرضه و تقاضا به تراز قابل قبولی منجر شود.

نباتی ضمن اشاره به جایگاه تعیین کننده بانک مرکزی در بهبود شرایط فعلی به خبرنگار ما گفت: طی روزهای اخیر ضمن هماهنگی با مسئولان بانک مرکزی، مشغول رایزنی با کارخانه‌های بزرگ تولید کننده داخلی بوده‌ایم که نزدیک به 80 درصد سهم بازار را در اختیار دارند، بنابراین به زودی شاهد تعدیل نوسان قیمتی و کمبودهای اخیر خواهیم بود.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هماهنگی یاد شده با مقام‌های تصمیم‌گیرنده درباره ورود مواد اولیه در گمرکات جمهوری اسلامی ایران نیز بوده تا بتوانیم ترخیص مواد اولیه موجود در گمرکات هرچه سریعتر ترخیص شده و در اختیار تولید کنندگان برای تولید محصول نهایی و توزیع آنها در بازار قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: البته جایگاه نهادهای نظارتی در زمینه مدیریت و کنترل بازار غیرقابل انکار است و هرچه بتوانیم برخوردهای قانونی با متخلفان، محتکران و سودجویان را سرعت بخشیم بدون تردید در آینده شاهد کمترین تخلف بوده و تعادل منطقی عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها