حسن روحانی، رئیس جمهور امروز درحالی به سئوال‌های مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس پاسخ داد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان داده و معتقدند موارد مطرح شده ارایه‌ وعده‌هایی بود که در آینده احتمالا همه فراموش خواهند کرد موعد اجرایی شدنشان چه تاریخی بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۸۱
با وعده نمی‌توانیم اقتصاد را مدیریت کنیم/ باید اقتصاد ایران از دلار و یورو جدا می‌شد

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر عبدالمجید شیخی، اقتصاددان با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: ارایه وعده‌های میان مدت و بلند مدت در واقع شگرد اصلی دولت آقای روحانی بوده و از همان روزهای اول با چنین روندی اداره امور کشور را به دست گرفته است.

شیخی در ادامه افزود: امروز بجای اینکه صحبت از عملکرد و دستاوردهای دولت بخصوص در بخش اقتصادی به صورت شفاف و دقیق صحبت شود اغلب زمان به کلی‌گویی و همچنین وعده‌های مختلف گذشت، درحالی که نباید فراموش کنیم اصولا این وعده‌ها در موعد مقرر از ذهن مخاطبان پاک شده‌اند و به نوعی جزو مطالبات مردم نخواهند بود.

این اقتصاددان تصریح کرد: رئیس دولت تدبیر و امید امروز در مجلس اعلام کرد مشکلات اقتصادی به نوعی مربوط به کارشکنی آمریکا و خروجش از برجام بوده، درحالی که نه تنها کارشناسان اقتصادی بلکه مقام معظم رهبری چندی پیش صراحتا اعلام کردند، بخش قابل توجهی از نابسامانی‌های اقتصادی در شرایط فعلی مربوط به سوء مدیریت بوده است، از این رو مرتبط کردن دوباره مشکلات به آمریکا شاهد مثال قابل توجهی از ناتوانی مدیریت دولت بود که امروز مطرح شد.

وی معتقد است سخنان رئیس جمهور امروز به نوعی فرافکنی بوده و لازم است به ایشان یادآوری کنیم درباره وعده 100 روزه‌ای که در دوره اول ریاست جمهوری خود داده بودند چه گزارش مشخص و قابل اعتمادی ارایه کرده‌اند که امروز بازهم از آینده اقتصادی روشن و مقابله با کارشکنی تحریم‌ها سخن گفته‌اند؟

شیخی ضمن اشاره به تورم 34 درصدی سال 1391 به خبرنگار ما گفت: یکی از بخش‌های سخنان ریاست جمهوری مربوط به تورم بود، اما به این نکته اشاره نشد که دستاورد برجام برای اقتصاد کشورمان تورم بالا بوده نه خروج آمریکا، چون قرار بود با امضای ‌برجام مشکلات اقتصادی ایران نیز برطرف شود و روند رونق اقتصادی سرعت بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد.

وی تاکید کرد: در آن دوره بجای اینکه دولتمردان با استفاده از فضای موجود نسبت به کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار یا یورو اقدام کنند و با امضاء تفاهم‌نامه‌های دو یا چند جانبه پولی و مبادلات تهاتری زمینه کارشکنی غرب علیه اقتصاد ایران را کاهش دهند، در واقع بیشتر آینده اقتصاد ایران را به دلار و یورو گره زدند که حاصل را کمتر از دو سال بعد می‌بینیم.

این اقتصاددان به خبرنگار ما گفت: برخورد نامناسب دولت هنگام مذاکرات هسته‌ای و در نهایت امضای برجام باعث شد تا استکبار جهانی پرروتر شده و در نهایت با استفاده از اطلاعاتی که هنگام مذاکرات رسما از دولت خودمان به دست آورده بود چالش بزرگتر و هدفمندتری را برای اقتصاد ایران ایجاد کند و مستقیم معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

شیخی تاکید کرد: عملکرد اقتصادی دولت همان روال گذشته است و هیچ خبری از تغییر رویه برای بهبود شرایط در راستای اهداف اقتصادی تعیین شده کشورمان نبوده، تا جایی که می‌بینیم نمایندگان مجلس رسما وارد میدان شده و با استفاده حق قانونی خود در راستای تغییر مدیریت اقتصادی کشور اقدام کرده‌اند، بلکه دولت متوجه سیاست‌های اشتباه خود در بخش اقتصادی بشود.

این اقتصاددان تصریح کرد: سیاست‌های اشتباهی که هنوز هم مسئولان دولتی بر ادامه آنها تاکید دارند باعث افزایش شکاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید معنادار مردم در کشورمان شده است، درحالی که رئیس دولت امروز حوادث دی ماه گذشته را عامل مشکلات اقتصادی اعلام می‌کند، اما نمی‌گوید مقصر اصلی ایجاد چنین حوادثی چه کسی بوده است؟

وی با اشاره به نامه ارسالی برخی اقتصاددان‌ها اظهار کرد: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی ایران دید سرمایه‌داری حاکم بر تیم اقتصادی دولت و برخی کارشناسان اقتصادی است، درحالی که کشورهای توسعه یافته مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند، این سیاست منطقی نیست و برای دوری از رکود اقتصادی و بهبود شرایط از آن فاصله گرفته‌اند، اما دولتمردان ما همچنان بر اجرای چنین سیاست‌ شکست‌خورده‌ای تاکید دارند.

شیخی معتقد است در مورد مسایل اقتصادی دچار غرب‌زدگی شده‌ایم و مدیران دولتی درتلاش هستند با افکار غربی‌ اقتصاد کشورمان را مدیریت کنند، درحالی که بارها مقام معظم رهبری و برخی از کارشناسان راهکار اصولی مدیریت اقتصادی کشورمان را مطرح کرده‌اند. ولی با پافشاری دولت بر مدیریت مدل غربی نتیجه‌ای جز آنچه تا امروز تجربه کرده‌ایم نخواهیم داشت.

عماد عزتی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها