یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد:

دولت باید آمارهای واقعی را به نمایندگان مردم ارائه دهد

درحالی حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان امروز در مجلس حاضر شد تا به سئوال‌های قانونی نمایندگان مجلس پاسخگو باشد که پس از پایان جلسه علنی امروز تقریبا 90 درصد پاسخ‌های مطرح شده از سوی رئیس دولت دوازدهم نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۸۰
دولت باید آمارهای واقعی را به نمایندگان مردم ارائه دهد

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان نیز با اشاره به پاسخ‌های ارایه شده از سوی رئیس جمهور گفت: شرایط امروز مجلس کاملا قابل پیش‌بینی بود و به نوعی می‌توانستیم برآورد همین روند را در جلسه امروز داشته باشیم.

شقاقی‌شهری در ادامه افزود: همانطور که نمایندگان پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور با رای‌گیری بیان کردند که درباره 4 سئوال از 5 سئوال مطرح شده هنوز قانع نشده‌اند، کارشناسان اقتصادی و مردم نیز قطعا نتیجه‌ای از سخنان رئیس دولت تدبیر و امید به دست نیاوردند. چون سخنان کلی نمی‌تواند شرایط فعلی اقتصاد کشور را به سوی بهبود هدایت کند.

این استاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: بارها طی سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف کارشناسان اقتصادی مطرح کرده‌اند مشکلات اقتصادی حال حاضر ایران مربوط به مسایل داخلی و سوء مدیریت است که اگر دولت می‌تواند دقیق برنامه‌ریزی کند امروز دچار چالش‌های فعلی نبودیم و نوسان‌های اقتصادی معیشت مردم را تحت تاثیر خود قرار نداده بود.

وی معتقد است، اگر دولت طی 5 سال گذشته جدیت و جسارت کافی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشورمان داشت در تمامی موارد مطرح شده امروز یعنی تورم، بی‌کاری، قاچاق و نرخ ارز شرایط بسیار بهتری داشتیم. اما امروز هیچ یک از نکات اشاره شده نه تنها بهبود نداشته بلکه در برخی از آنها اوضاع بدتر نیز شده است.

شقاقی‌شهری تاکید کرد: رئیس جمهور هنگامی که درباره دستاوردهای اقتصادی دولت مشغول سخنرانی بودند، نباید فراموش کنیم که مردم همان لحظه درحال مقایسه گفته‌های ایشان با واقعیت زندگی خود هستند، پس این سئوال در ذهن مردم شکل خواهد گرفت که واقعیت چیست؟ رئیس جمهور درحال ارایه واقعیت‌ اقتصاد کشور است یا آنچه که ما در کوچه و خیابان تجربه می‌کنیم واقعیتی است که از آن سخن گفته نمی‌شود؟

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مدتی است مواردی از شاخص‌های مناسب اقتصادی مطرح می‌شود ولی هیچ مسئولی درباره عدم تطبیق این شاخص‌های مطرح شده با واقعیت بازار توضیح نمی‌دهد که چرا این اختلاف وجود دارد؟ درحالی که این اختلاف می‌تواند به کاهش اعتماد مردم به سیاست‌های دولت دامن زده و در نهایت مشکلاتی را اقتصاد کشورمان تحمیل کند.

وی ضمن اشاره به کاهش 150 درصدی ارزش پول ملی ایران طی نه ماهه اخیر به خبرنگار ما گفت: با مقایسه عدم تطبیق شاخص‌های مطرح شده با واقعیات جامعه به این نتیجه می‌رسیم که راهبرد کلا اشتباه بوده و به دلیل پافشاری مسئولان دولتی به ادامه همین شرایط روز به روز شرایط بدتر شد تا بهبودی در مشکلات حاصل شده باشد.

شقاقی‌شهری معتقد است گره زدن تمام مشکلات اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای در دوره اول دولت تدبیر و امید امری بسیار اشتباه بود، از اینجا که مردم و فعالان اقتصادی همگی منتظر اتفاقی خارق‌العاده در اقتصاد کشورمان شدند و در واقع انتظاراتشان بسیار بالا رفت تا اینکه پاشنه آشیل اقتصاد کشورمان شد و امروز هم همان انتظارات بلای جان دودوتای اقتصادی ایران شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: توهم بهبود شرایط با اجرایی شدن برجام، در اقتصاد ایران حبابی ایجاد کرد که خروج آمریکا از این توافقنامه به یکباره این حباب را ترکاند و باعث بروز چالش‌های گسترده اقتصادی در ایران شد، چون انتظارات مردم افزایشی بود و در نهایت عهد شکنی آمریکا همه رشته‌های ذهنی مردم و فعالان اقتصادی کشور را پنبه کرد و آشفتگی را به بازار ایران تحمیل کرد.

به گفته شقاقی شهری، واقعیت اقتصادی ایران که دیده نشده است، ریشه داخلی مشکلات اقتصاد بوده و از آنجا که تمامی توان و برنامه‌ریزی دولت به خارج از مرزها معطوف شده بود، غفلت از مشکلات داخلی باعث بروز چنین چالشی نگران کننده در اقتصاد ایران شده و تنها راهکار از بین رفتن آن توجه به واقعیت است و لازم است ساختار اقتصادی ایران علاوه بر شفافیت، اصلاحات گسترده‌ای به خود ببیند.

این اقتصاددان معتقد است تا زمانی که چنین شرایطی را ایجاد نکنیم حتی با اجرایی شدن مجدد برجام با شرایط قبل از خروج آمریکا نیز نمی‌تواند کمکی به اقتصاد کشورمان کند، چون تاب‌آوری اقتصاد ایران در ضعیف‌ترین شرایط خود با توجه به سیاست‌های گذشته قرار گرفته و کوچکترین نوسان می‌تواند مشکلات عمده‌ای را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: شکنندگی اقتصادی ایران طی 5 سال گذشته نه تنها کاهش نیافته است؛ بلکه با درنظر گرفتن سیاست‌های غیراصولی و مقطعی شکننده‌تر نیز شده است و همین روند فراز و فرودهای گسترده‌ای به اقتصاد، اشتغال، معیشت و درنهایت اعتماد مردم و جامعه تحمیل کرده است.

شقاقی‌شهری درباره آمارهای ارایه شده از سوی رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با درنظر گرفتن اینکه آمارهای یاد شده از سوی نهادهای رسمی و معتبر کشورمان استخراج و اعلام شده است نباید آنها را مستقیم زیر سئوال برد، اما لازم است با نگاهی دقیق و کارشناسی این آمارها را مورد بررسی قرار دهیم تا پی به واقعیات اقتصادی کشورمان برده و بتوانیم نقشه راه مناسبی برای کشورمان ترسیم کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه بی‌توجهی به لایه‌های زیرین و پایه‌های استخراج آمارهای مطرح شده، باعث شده تا در بسیاری از موارد سیاست‌گذاری‌های اقتصادی براساس این آمارها انجام شده باشد که هیچ ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی کشورمان ندارند و در نهایت هنگام اجرایی شدن به جای بهبود مشکلاتی به اقتصاد کشورمان تحمیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: وقتی سخن از رشد اقتصادی می‌کنیم لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که این رشد شاخص‌های مشخصی دارد و باید دقیقا تک‌تک آنها به نتیجه رسیده باشد تا خروجی کامل آن رشد اقتصادی شناخته شود. اما واقعیت امر چیز دیگری نشان می‌دهد. چون تاکنون سطحی به اعداد توجه کرده‌ایم و هیچ توجهی به لایه‌های زیرین آمارهای اقتصادی نداشته‌ایم. به عنوان مثال پس از برجام، اعلام شد رشد اقتصادی ایران دوازده و نیم درصد شده است، درحالی که هیچ کس به نکته افزایش فروش نفت و تاثیرگذاری آن در رشد اقتصادی توجه نکرد، چون بیش از 9 درصد آن رشد اقتصادی مربوط به افزایش فروش نفت بود.

این استاد دانشگاه درباره کاهش نرخ تورم نیز اظهار کرد: زمانی کاهش تورم تجربه می‌شود که هزینه‌های تولیدو قیمت‌تمام شده کاهش یافته باشد و در ادامه بهره‌وری رشد به خود دیده باشد که در نهایت تورم را قابل کنترل خواهد کرد، اما درباره کاهش تورم گذشته آیا واقعا همه این عوامل ایجاد شده بود؟ افزایش بهره‌وری، بهبود فضای کسب و کار و کاهش هزینه‌های تمام شده را تجربه کردیم که بگوییم واقعا تورم کاهش یافته است؟

شقاقی‌شهری در ادامه افزود: برخورد مصنوعی با واقعیت‌های اقتصادی باعث شکنندگی هرچه بیشتر اقتصاد می‌شود که با کوچکترین نوسان واکنش بسیار وسیعی ایجاد می‌کند و ممکن است به بزرگترین چالش کشورمان تبدیل شوند، درحالی که اگر براساس واقعیت اقتصادی سیاست‌گذاری کنیم روز به روز، روند روبه رشد را تجربه می‌کنیم.

وی معتقد است واکنش‌های غیرمنطقی بازار طی چند ماه اخیر عامل این نکته بود که انتظارات اقتصادی مردم طی دوره برجام بسیار بالا رفته بود و همه منتظر بهبود شرایط بودند. به همین دلیل کاهش تقاضا در واقع رکود را نیز با خود پایین کشید، اما وقتی آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود تمامی تفکرات از بین رفت و همه انتظارات تجمیع شده طی دو سال گذشته یکباره در بازار ایران رها شد و حاصلش را دیدیم.

این استاد دانشگاه معتقد است اگر آمارهای ارایه شده حال حاضر اقتصاد را دقیق مورد بررسی قرار دهیم قطعا ردپای افزایش صادرات نفت خام، عدم افزایش بهره‌وری، رکود اقتصادی و سوء‌مدیریت را خواهیم دید که باید برای مهار و کنترل مدیریت شده تک‌تک آنها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

عماد عزتی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها