نشست خبری کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط زیست و همچنین آغاز به کار مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران که به همت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران طراحی شده است با حضور دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه، یکشنبه 4 شهریور، در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۵۰
آغاز به کار مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران

در این مراسم، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، گفت: بحث بین‌المللی شدن دانشگاه تهران رویکردی جدی در دانشگاه تهران محسوب می‌شود که در چند سال گذشته فارغ از بحث‌های سطحی و ظاهری توانسته‌ایم به صورت عمقی این رویکرد را دنبال کنیم.

وی افزود: اهتمام هیئت رئیسه و رئیس دانشگاه تهران آن است که این دانشگاه در فضای نسل جدید دانشگاه‌های جهان به عنوان دانشگاهی بین‌المللی و معتبر شناخته شود و این بین‌المللی بودن فقط در تبادل دانشجو در سطح بین‌المللی نیست بلکه باید همه شروط یک دانشگاه بین‌المللی را داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های بین‌المللی در دانشگاه تهران از اهمیت خاصی برخوردار است که رویکرد بین‌المللی بودن آن را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به صورت جدی پیگیری کرده‌ایم.

دکتر سرسنگی با اشاره به فعالیت‌های بین المللی در حوزه ورزش دانشگاه، گفت: چند تیم ورزشی به مسابقات بین‌المللی تاکنون اعزام شده‌اند و قرار است تا اواخر شهریور هم تیم دیگری از دانشگاه تهران به مسابقات آسیایی اعزام شود. البته برنامه‌های بین‌المللی ورزشی در سال جاری با مدیریت دانشگاه تهران در دستور کار است.

وی‌ ادامه داد: برگزاری کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست و همچنین آغاز به کار مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران یکی از شاخص‌ترین برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر با رویکرد بین‌المللی در دانشگاه تهران برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، تصریح کرد: ظرف مدت اعلام‌شده فراخوان کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست و همچنین مدرسه بین‌المللی تابستانی ۴ هزار نفر از بیش از ۱۱۵ کشور جهان درخواست حضور در این مراسم را داده‌اند که پراکندگی خاصی از سراسر دنیا در بین حضار وجود دارد اما به خاطر امکانات کم‌، ما مجبور شدیم فقط ۱۰۰ نفر از آن‌ها را پذیرش کنیم.

دکتر سرسنگی، تصریح کرد: دانشجویان و محققان خارجی به خوبی درک کرده‌اند که ایران میزبان خوبی برای این کنفرانس بین‌المللی است و این برای ما هدفی مطلوب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میهمانان خارجی دانشگاه تهران از ۱۰ تا ۱۹ شهریور در ایران حاضر خواهند بود، اظهار داشت: ارتباطات کشورها به شکل سنتی و قدیمی از شکل مرسوم آن خارج شده و هم‌اکنون موضوعاتی مانند دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی هنری، دیپلماسی ورزشی، دیپلماسی علمی جای خود را پیدا کرده است و این نوع روش دیپلماسی در دستور کار کشورها و دستگاه‌های متولی قرار گرفته و آن‌ها می‌کوشند از این رویکرد دیپلماتیک استفاده مطلوبی ببرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در ادامه افزود: دیپلماسی غیررسمی پایدارتر از دیپلماسی رسمی است، چون مردم هدف آن هستند، ضمن اینکه اعتماد به وجود آمده در این بخش بیشتر از موضوعات دیگر است؛ زیرا به‌طور معمول مردم خیلی به دیپلمات‌ها در عرصه بین‌المللی اعتماد ندارند.

دکتر سرسنگی افزود: برقراری ارتباط با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، ورزشی، علمی و پتانسیل دانشگاه‌ها قوی‌تر از دیگر روش‌ها است ضمن اینکه استفاده از تجارب دیگر کشورها در این بخش هم بسیار مهم است، درحالی‌که متأسفانه ما از این دیپلماسی مدرن استفاده‌ای نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم از ظرفیت دانشگاه‌ها برای ارتباط بین دانشگاه و جوامع استفاده کنیم، درحالی‌که اعتماد مناسبی بین جوامع در این بخش وجود دارد.

وی گفت: دانشگاه‌های دنیا، دانشگاه‌های ایران را بسیار قبول دارند به همین دلیل پذیرش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی در خارج از کشور به راحتی صورت می‌گیرد درحالی‌که ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت در مسیر دیپلماسی علمی، منسجم و هدفمند استفاده کنیم ولی باید بکوشیم ارتباطات علمی خود را با دنیا گسترش دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار داشت: گسترش ارتباطات بین دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی فقط در گسترش علم نیست بلکه تبادل فرهنگ و استفاده از تجارب یکدیگر نیز محسوب می‌شود.

دکتر سرسنگی ضمن تاکید بر اصلاح چهره ایران در سطح بین‌المللی، تصریح کرد: یکی از هدف‌های مهم برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی در ایران اصلاح چهرا ایران در مجامع بین المللی است زیرا عده‌ای تلاش کردند این چهره را مخدوش جلوه دهند.

وی‌ ادامه داد: درحالی‌که در بدترین شرایط اقتصادی هستیم، میهمانان خارجی کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست و همچنین مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران به ایران می‌آیند و از نزدیک شرایط را می‌بینند و با تاریخ و تمدن ایران‌زمین آشنا شده و این فرهنگ را به کشورهای خود منتقل می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، اظهار داشت: تعدادی از اساتید شاخص بین‌المللی در این کنفرانس و مدرسه بین‌المللی حاضر بوده و ارائه مقاله خواهند داشت. همچنین اینکه دانشجویان، برگزارکننده کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست باشند بی‌نظیر است که ویژگی مطلوبی محسوب می‌شود.

دکتر سرسنگی با بیان اینکه مشکل محیط‌زیست یکی از موضوعات مبتلا به و مسئله روز جامعه است و با برگزاری چنین کنفرانس‌هایی می‌کوشیم دانشگاه با جامعه و مشکلات آن مرتبط باشد اضافه کرد: بین رشته‌ای بودن این کنفرانس یکی از ویژگی‌های اصلی است که مدنظر دانشجویان برگزارکننده و مسئولان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که از مهرماه سال جاری فعالیت‌های دبیرخانه دومین مدرسه تابستانی دانشگاه تهران را برای پذیرش در سال آینده البته بر اساس تجارب اولین مدرسه آغاز کنیم.

در این نشست خبری، علی حمیدیان دبیر کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست، گفت: ‌سال گذشته تیمی از دانشگاه تهران تصمیم گرفت در حوزه‌های گفتمانی محیط‌زیست در سطح بین‌المللی اقداماتی را داشته باشد. این در حالی است که ما در گذشته کنوانسیون رامسر را نوشته بودیم و به همین جهت باید در بخش محیط‌زیست هم در دنیای امروز نقش‌آفرین باشیم.

وی افزود: مدرسه بین‌المللی تابستانی محیط‌زیست تنها راه‌کار این عمل بود تا دانشجویان با تاریخ، فرهنگ و محیط‌زیست ایران آشنا شوند.

حمیدیان با بیان اینکه طی انتشار فراخوان این کنفرانس، ۴ هزار نفر از ۱۱۵ کشور جهان برای حضور در این کنفرانس درخواست ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: ۱۰۰ نفر از ۷۶ کشور جهان در نهایت برای حضور در این رویداد انتخاب شدند که از مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف هستند و تلاش کردیم که در تمامی مراحل برنامه‌ریزی، آنالیزها و پروسه‌های این کنفرانس از ظرفیت دانشجویان استفاده شده و از پتانسیل آن‌ها بهره ببریم.

دبیر کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست در ادامه افزود: از اساتید برجسته کشورهای مختلف، دکتر استانسیلاو کوتزوو از آکادمی علوم روسیه، دکتر ابهای شانکار از دانشگاه دهلی هند، دکتر مونا بتور الزغبی از دانشگاه گلوکسترشایر انگلستان و دکتر یاسین باکار از دانشگاه لیموژس فرانسه در این همایش حضور دارند، ارائه مقاله داشته و کارگاه‌هایی را برگزار خواهند کرد. همچنین دکتر شوزانا لاواج از موسسه باپتیست مجارستان فعال در حوزه محیط‌زیست نیز در این کنفرانس حاضر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بر اساس نظر هیئت رئیسه این کنفرانس ۳۷ محور در حوزه محیط‌زیست، ۱۳ محور در حوزه منابع طبیعی، ۹ محور در حوزه رویکردهای میان‌رشته‌ای برای این کنفرانس در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست، وحید فروزنده عضو شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، گفت: قرار است برنامه‌ای بین‌المللی در قالب ملی در کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست برگزار شود که دانشجویان، اساتید، محققان و فعالان حوزه محیط‌زیست در آن ایفاگر نقش اساسی هستند.

وی تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین تمامی نهادهای آکادمیک کشور مانند دانشگاه فردوسی مشهد، اصفهان، سمنان و کاشان با رایزنی‌های صورت‌گرفته بخشی از برنامه‌های این کنفرانس را برعهده خواهند داشت.

فروزنده افزود: مشکلات محیط‌زیست کشور به سامان نخواهد رسید مگر اینکه از ظرفیت مردم و ان اجی او های فعال محیط‌زیست استفاده شود.

وی با اشاره به برنامه کنفرانس، گفت: روز بعد از افتتاحیه کنفرانس یعنی دوشنبه 12 شهریور میهمانان خارجی، تهران‌گردی کرده و روز سه‌شنبه به اصفهان رفته و ساختار دانشگاهی و فرهنگی این شهر را در 2 روز اسکان از نزدیک مشاهده خواهند کرد. سپس میهمانان به کاشان سفر کرده و بعد به پارک ملی گلستان عزیمت می‌کنند و دو روز در آنجا اسکان خواهند داشت که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده و شرایط محیط‌زیستی آنجا را از نزدیک مشاهده می‌کنند. میهمانان خارجی بعد از گلستان به مشهد سفر کرده و دو روز در آنجا اقامت خواهند داشت ضمن اینکه ۱۹ شهریور هم اختتامیه این کنفرانس در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

فروزنده در ادامه، افزود: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون رئیس‌جمهور و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از شخصیت های مطرح حاضر در افتتاحیه خواهند بود، ضمن اینکه وزیر نیرو و وزیر کشاورزی هم قول حضور در این کنفرانس را داده‌ است.

وی با بیان اینکه نیمی از میهمانان خارجی این کنفرانس خانم هستند، تصریح کرد: قرار است در این کنفرانس ۲۵ مقاله در دو پنل اختصاصی از سوی دانشجویان داخلی و خارجی ارائه شود ضمن اینکه مقالات هم به صورت کتابچه منتشر شده و بنا داریم تا متن پی‌دی‌اف شده مقالات را هم در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم.

در این نشست همچنین دکتر حسین آذرنیوند رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و مهندس سلیمان آریخی از موسه سبزگامان سبکی، به سخنرانی پرداختند.

گفتنی است، کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست، یکشنبه 11 شهریور ساعت ۹:۳۰ صبح در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، پذیرش مقاله کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست از ۲۰ تیر تا ۲۵ مرداد بوده که نتایج داوری این مقالات ۵ شهریور اعلام می‌شود و ارائه‌دهندگان مقالات از ۶ تا ۱۰ شهریور فرصت ثبت‌نام در کنفرانس را خواهند داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی icse.ut.ac.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها