عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدیر جذب اساتید معارف در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

روز عرفه، روز عبادت بدور از تعلقات مادی

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر درباره روز عرفه گفت: روز عرفه روزی است که حاجیان در این روز به عبادت خداوند می‌پردازند و از تمام تعلقات مادی گذشته و توجه خود را به خدای متعال بیشتر می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۳۷
روز عرفه، روز عبادت بدور از تعلقات مادی

علی حیدرزاده، در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با اشاره به اینکه قرآن کریم دهه ذی‌الحجه الحرام را دهه ایام معلومات معرفی کرده است، گفت: در این دهه حاجیان اعمال حج را به‌جا می‌آورند و یکی از بهترین ایامی است که در قرآن کریم سفارش شده است، در این ایام یاد خدا را در دل‌هایتان بیشتر قرار دهید.

وی بیان داشت: روز عرفه روزی است که حاجیان در این روز به عبادت خداوند می‌پردازند و از تمام تعلقات مادی گذشته و توجه خود را به خدای متعال بیشتر می‌کنند، این دهه نماز مستحبی نیز دارد که بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و معارف اسلامی، گفت: وقوف در عرفات نه تنها یکی از ارکان اصلی مناسک حج است و حج بدون عرفه حج نیست، بلکه این وقوف دارای فضائل بسیار ارزشمندی است. تمام زائران خانه خدا در روز نهم ذی الحجه به این سرزمین مقدس می‌آیند و در آن وقوف می‌کنند.

حیدرزاده با اشاره به دعاهای شب و روزعرفه، بیان داشت: دعاهایی در این شب و روز ذکر شده است. مهمترین دعایی که در روز عرفه معمول است و شیعیان آن را می‌خوانند، دعای امام حسین (ع) است و در روایت می‌فرمایند: «حضرت از خیمه خودشان بیرون ‌آمدند و با نهایت تزلزل و خشوع روی خودشان را به کعبه کردند و دعای معروف را تلاوت کردند».

وی ادامه داد: در این دعا مضامین بسیار بالایی ذکر شده، شاید از این دعا بتوانیم یک دوره توحید را به دست آوریم، این دعا به دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه مشهور است. حضرت در بعضی از قسمت‌های این دعا می‌فرماید که: «خدایا تمام اعضای بدنم ذکر تو را می‌گوید».

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و معارف اسلامی با بیان اینکه خواندن دعای عرفه امام حسین (علیه السلام) بسیار نیکو و عالی است، گفت: مناجات با خدا تنها به خواندن دعای عرفه نیست و خوب است که انسان از معصوم یاد بگیرد که چگونه با خدا سخن بگوید. دعای دیگری هم در روز عرفه است که امام سجاد (ع) ذکر کردند که کمتر به این دعا پرداخته شده است.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها