مدرس حوزه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین؛

چه کسانی در روز عرفه مورد رحمت خاص خداوند قرار میگیرند؟

کارشناس آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، گفت: خدای متعال در روز عرفه به سه مکان و سه گروه از انسانها نظر رحمت خاص دارد. گروه اول کربلا و زائران امام حسین (ع)، گروه دوم صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله و گروه سوم هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند و این خاصیت عجیب روز عرفه است.
کد خبر: ۱۱۶۰۳۰۲
چه کسانی در روز عرفه مورد رحمت خاص خداوند قرار میگیرند؟

محمدرضا حقی، در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین درباره فضیلت روز عرفه بیان کرد: برخی از روزها در طول سال با عناوینی که خدای متعال مشخص کرده، مورد توجه خداوند قرار گرفته است و خاصیتی دارند. پیغمبر فرمودند «در ایام عمر شما گاهی نسیم های رحمتی می وزد، پس آنها را دریابید.»

وی ادامه داد: ازجمله نسیم‌های الهی و روزهایی که خاصیت پیدا کرده، روز عرفه است. عنوان روز عرفه مربوط به ایام حج است که حجاج در صحرای عرفات جمع می‌شوند و در مناسک حج خود در عرفات بیتوته دارند. اما روز عرفه خود مشخصه‌ای پیدا کرده است.

این مدرس حوزه گفت: از امام صادق (ع) روایت شده است :«هرکه در ماه رمضان مورد مغفرت قرار نگیرد، تا سال آینده مورد مغفرت قرار نمی‏گیرد، مگر آنکه برای‏ آمرزیده شدن در عرفه حاضر شود». خدای متعال در روز عرفه به سه مکان و سه گروه از انسانها نظر رحمت خاص دارد. گروه اول کربلا و زائران امام حسین (ع)، گروه دوم صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله و گروه سوم هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند و این خاصیت عجیب روز عرفه است.

حقی با اشاره به معنای عرفه بیان داشت: تفاسیر مختلفی در این زمینه وجود دارد، آن چیزی که نظر من را جلب کرد، صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال 1373 بود. ایشان فرمودند: " در روایتی دیدم که «عرفه و عرفات را بدین خاطر چنین اسمی دادند که در این روز و آن مکان، موقعیتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش میآید.». علی‌رغم این‌که در اسلام اعتراف به گناه در پیش بنده‌ها مجاز نیست، اما در این ‌روز فضایی ایجاد می‌شود که بین انسان و خدای متعال شرایطی برای اعتراف به گناه و سبک شدن بار انسان پیش می‌آید. خاصیت عجیبی از باب مهر و محبت و علاقه بین عبد و بنده ایجاد می‌شود" .

این کارشناس آموزش در ادامه گفت: درست است که عنوان عرفات و روز عرفه بعنوان یکی از مناسک حج و بهانه‌ای برای آمرزش و ارتباط بنده با خدا ایجاد شده، اما نکته اساسی آن این است که، خدای متعال، حضرات معصومین، همچنین بزرگان در حال حاضر بر مساله امت اسلام و فرد‌به‌فرد انسان‌ها نظر خاصی دارند.

وی با بیان اینکه طبیعی است که معمولا چشم مردم به خواص است و خواص جامعه نیز دو دسته‌اند، افزود: از ابتدای اسلام تا به حال در کشورمان خواص خوب و بد داشتیم. خواص تاثیرگذارند، ممکن است تاثیر منفی یا مثبت باشد. اما خدای متعال همیشه نقطه عطفش بیشتر بر خود بنده و آحاد امت اسلام است.

حقی در ادامه گفت: در روز عرفه، خداوند متعال خودش بنده‌ها را نسبت به این موضوع دعوت می‌کند. تنها در روز عرفه بنده‌هایی که دست بسوی خدای متعال بلند می‌کنند، مستقیما هر چی را می‌خواهند از خدای متعال می­گیرند. ازاین رو، امام سجاد(ع) به شخصی که در روز عرفه گدایی می کرد، فرمود: «وای بر تو! آیا در چنین روزی، دست نیاز به سوی غیرخدا دراز می کنی. در چنین روزی برای کودکان در رحم، امید سعادت می رود. کسی که در اینجا از خدا غیر خدا را طلب کند، زیان کرده است». امام سجاد(ع) کسانی را که در چنین زمان و مکانی دست نیاز به سوی دیگران دراز می کنند، بدترین انسان ها معرفی کرده است.

این مدرس حوزه با اشاره به اعمال شب و روز عرفه، بیان کرد: غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود. بعد از نماز عصر و پیش از خواندن دعاهای عرفه، در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورده و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. خواندن دعای سیدالشهدا نیز از اعمالی است که برای روز عرفه ذکر شده است.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها