در اهمیت اراده آدمی

تیشه بر بیستون بزنید

تلفات محیط زیست و منابع طبیعی استان کرمانشاه امسال خیلی کمتر از سال گذشته بود، اما از 23 مرداد آتش به جان بیستون افتاده و تاکنون بیش از 100 هکتار از آن را دود کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۵۵۴
آتش به جان بیستون افتاد +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، آنچنان که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد، شعله های آتش از روز سه شنبه در پشت کوه پرآو در منطقه حفاظت شده بیستون «گُر» گرفته و همچنان به پیش می تازد و پوشش گیاهی و جنگلی منطقه را نابود می کند.

فردین الفتی روز پنجشنبه افزود: پوشش جنگلی در این منطقه کمتر و تراکم علفی بیشتر است که همین موضوع به همراه گرما و باد شدید سبب پیشروی سریع آتش شده و تاکنون بیش از 100 هکتار از پوشش منطقه را از بین برده است.

بیشترین گونه های درختی در منطقه حفاظت شده بیستون را بلوط، زالزالک، بنه و سایر درختان بومی تشکیل می دهد.

منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بیستون در شمال شهر کرمانشاه قرار دارد و با بیش از 95 هزار هکتار وسعت و پتانسیل های زیستی فراوان از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده کشور محسوب می شود.

به گفته الفتی 30 نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان از چهار شهرستان با کمک همکاران منابع طبیعی و یک فروند بالگرد هوانیروز مشغول اطفای این حریق هستند.

او با اشاره به تجهیزات مناسب نیروهای یگان حفاظت، ابراز امیدواری کرد که این آتش سوزی امروز مهار شود.

الفتی ، علت وقوع این آتش سوزی را سهل انگاری و غفلت عامل انسانی دانست و از مردم درخواست کرد که تا جای ممکن در طبیعت آتش روشن نکنند یا پس از ترک محیط از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه ای همگانی و لازم است شهروندان از هر کمکی چه در اطلاع رسانی چه در مقابله با تهدید محیط زیست دریغ نکنند.

به گفته الفتی، در سال گذشته در مجمع 131 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه طعمه حریق شد؛ این آمار در سال 97 تا 23 مرداد تنها هفت هکتار بود اما آتش سوزی فعلی در بیستون به یکباره وضعیت را بدتر از سال گذشته کرده است.

پیش از این سرهنگ علی بهاری، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه با اعلام اینکه امداد جنگل به شماره تماس 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت پیام ها و گزارش های مردم استان است، از رسانه ها و مردم خواسته بود که در کاهش و کنترل حریق در سطح جنگل ها و مراتع استان همکاری کنند.

161 هزار هکتار از زمین های کرمانشاه زیرنظارت محیط زیست قرار دارد که 6.7 درصد کل اراضی استان را شامل می شود.

جنگل های طبیعی کرمانشاه 528 هزار و 900 هکتار است؛ یعنی حدود 21.5 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگل های کشور.

سرانه جنگل طبیعی در استان کرمانشاه 2.6 دهم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و در جهان 6 تا هشت دهم هکتار است.

48 درصد مساحت استان کرمانشاه یعنی حدود یک میلیون و 188 هزار هکتار را هم مرتع تشکیل می دهد؛ مراتع استان 1.4 دهم کل مراتع کشور است و سرانه مرتع در آن به 6 دهم هکتار می رسد.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها