قرار بود همزمان با 26 مرداد ماه سالروز ورود آزادگان به کشورمان سمفونی «پیروزی» با صدای سالار عقیلی و اجرای ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت طنین انداز شود که این خواننده کشورمان از حضور در این اجرا انصراف داد.
کد خبر: ۱۱۵۹۵۳۲
انصراف سالار عقیلی از خواندن سرود «پیروزی»

به گزارش جام جم آنلاین،‌ استاد نادر مرتضی پور از چهره های شناخته شده موسیقی کشورمان است که سال ها آهنگسازی و رهبری ارکسترهای مختلف را در کارنامه دارد. مرتضی پور در تازه ترین فعالیت هنری اش قصد دارد سمفونی پیروزی را ویژه ورود آزادگان سرافراز به کشورمان با ارکستر سمفونیک روی صحنه تالار وحدت ببرد.
او می گوید: این برنامه قدری دیر نهایی شد و ما سه هفته پیش تمرینات‌مان را شروع کردیم و با توجه به کوتاه بودن زمان و همچنین پیچیدگی های خاص این قطعه موسیقی که هم از نظر فنی، تکنیکی و اجرایی کار دشواری است تمرین های فشرده ای داشتیم و البته قرار بود تکخوان هم داشته باشیم که در آخرین دقایق انصراف داد.
مرتضی پور در پاسخ به این پرسش که چه کسی قرار بود به عنوان خواننده ارکستر را همراهی کند، توضیح می دهد: آقای سالار عقیلی قرار بود تکخوان ما باشد که از اجرا انصراف دادند و باعث شد ما صرفا با گروه کُر کار کنیم.
رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره ویژگی های سمفونی پیروزی هم می گوید: این کار بیشتر برای ضبط بوده است تا اجرای زنده. در واقع نیاز به تکنیک های ضبطی دارد و سازهای غیرمتعارف ارکستری مثل سه تار و گیتار کلاسیک در آن هست یا دف که بیشتر مرتبط با اجرای ضبط شده است.
او ادامه می دهد: سمفونی پیروزی چهار قسمت را در بر می گیرد و ما با یک گروه 60 نفره آن را روی صحنه خواهیم برد و همه تلاش مان را خواهیم کرد که یک اجرای خوب رقم بخورد.
به گفته مرتضی پور این نوع موسیقی ها بیشتر توصیفی یا به قول خارجی ها پروگراماتیک است؛ یعنی قصه ای را توصیف می کند حالا در این اجرا قصه، قصه پیروزی و بازگشت آزادگان است که بعد از سال ها دوری به وطن بازگشته اند.
رهبر سابق ارکستر صدا و سیما برای بهتر برگزار شدن این دست اجراها پیشنهاد تشکیل یک اتاق فکر را می دهد؛‌ اتاقی که حداقل شش ماه زودتر از اجرا تصمیم گیری و برنامه ریزی کند تا این گونه و بدون زمان کافی اجراهای ارزشمند روی صحنه نرود.
مرتضی پور تاکید می کند: اجراهایی مانند سمفونی پیروزی نیازمند مولفه هایی بیشتر از فقط صدا و صحنه است، مواردی همچون دکوپاژ ، نور، گروه بازیگران و ... می خواهد تا مخاطب در ذهن اش اجرا بماند. در شرایط فعلی وقتی مخاطب سالن را ترک کند آن تاثیرگذاری عمیق را به همراه نخواهد داشت و در حافظه اش نمی ماند.
آخرین پرسش ما از مرتضی پور زمان اجراست که می گوید: سمفونی پیروزی در چهار بخش و به مدت حدود یک ساعت اجرا خواهد شد و سرود آن نیز متعلق به آقای عبدالجبار کاکایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها