جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله، با بیان اینکه آزادگان در زمان اسارت با رفتار و اخلاق انسانی و اسلامی خود خبرنگاران و نمایندگان صلیب سرخ را شگفت‌زده کردند، گفت:«امروز این عزیزان از ظرفیت‌های بالایی در بهبود ساختار مدیریتی کشور برخوردارند و مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند.»
کد خبر: ۱۱۵۹۵۱۴
خبرنگاران و صلیب سرخی‌ها از استقامت و روحیه اسرای ایرانی شگفت زده می شدند

سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با «جام جم آنلاین»، با اشاره به 26 مرداد سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی به کشور ، اظهار کرد:«اسرای ما در دوران مقدس به دلیل اعتقاد و انگیزه الهی برای حضور در جبهه‌ها و نیز صبر و مقاومتی که در اردوگاه‌های بعثی‌ها داشتند، به‌درستی لقب آزاده و آزادگی را برای همیشه روی جبین خود ثبت و ضبط کردند.»

وی با بیان اینکه استواری و ایستادگی اسرای ما به حدی بود که حتی در مقاطعی سربازان عراقی اسیر دست‌وپای آن‌ها بودند، افزود:«استقامتی که آزادگان ایران اسلامی در برابر شکنجه‌گران حزب بعث از خود به نمایش می‌گذاشتند، در بسیاری از مواقع موجبات استیصال عراقی‌ها را فراهم آورده و به شکلی، با رأفت اسلامی ماموری را که شاید از ناچاری مجبور به شکنجه می‌شد مورد شرمساری و سرافکندگی اخلاق انسانی خود قرار می‌دادند.»

این مقام ارشد نظامی امنیتی کشور، اسرای جنگی جمهوری اسلامی را بسیار متمایز از دیگر نیروهای نظامی در جهان دانسته و تصریح کرد:«اولاً آزادگان ما با اهداف الهی و دفاع از ناموس و کیان این سرزمین قدم به میدان نبرد گذاشتند، در ثانی این عزیزان در طول اسارت علاوه بر اینکه هیچ‌گاه در برابر دشمن احساس ضعف و خمودگی نکردند، درس جوانمردی و مردانگی به نیروهای بعثی دادند. ضمن اینکه هرگز وقت خود را در اردوگاه‌ها تلف نکردند و با کمک همدیگر به کسب علم در حوزه‌های دینی، پژوهشی و حتی یادگیری زبان و امور پزشکی پرداختند. به‌طور نمونه ما برادری در اسارت داشته‌ایم که در طول اسارت به چهار زبان زنده دنیا مسلط می‌شود.»

کوثری به یکی دیگر از تفاوت‌های آزادگان ما با دیگر اسرای جهان اشاره کرده و گفت:«برخورد اسرای ما با خبرنگاران در اردوگاه‌ها واقعاً رسانه‌های آن زمان را که عمدتاً هم غربی بودند، شیفته خود کرده بود. همین مسئله باعث شد تا صبر و استقامت و عدم یأس و ناامیدی دلاوران ما توسط خود دستگاه‌های خبررسانی اروپا و آمریکا به جهان مخابره گردد.»

وی در ادامه افزود:«از سویی دیگر به دلیل اینکه نیروهای در بند ما در عراق از توده‌ها و اقشار مختلف جامعه بودند و مانند سایر کشورها صرفاً نظامی نبودند، طبیعتاً دارای تکثر عقاید بودند. همین امر شیوایی کلام و بار معنوی اعتقادات آنها را خارج از هرگونه چارچوب‌های نظامی‌گری به مردم دنیا منتقل کرد. ازاین‌رو نحوه برخورد این بچه‌ها بارها و بارها موجبات شگفتی خبرنگاران و نمایندگان سازمان ملل را فراهم آورد.»

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله با تأکید براینکه مصائب دوران اسارت و پیوند آن با عزم و اراده مثال‌زدنی آزادگان باعث شد به عنوان‌ انسان‌هایی خودساخته و باتجربه به وطن خود بازگردند، تشریح کرد:«امروز این عزیزان در مقام هیئت‌های علمی و اساتید دانشگاه‌های مختلف حوزوی، فنی، مهندسی، پزشکی، سیاسی و... با توانمندی بالا مشغول فعالیت‌اند و مانند زمان جنگ به ارائه خدمات به جامعه می‌پردازند. حتی درزمانی که بنده نماینده مجلس بودم تعداد 13 تن از آزادگان به نمایندگی از مردم وارد مجلس شدند.»

وی تصریح کرد:«مسئولان ما باید بیش از این‌ها از ظرفیت آزادگانی که امروز الگوی ناب صبر و مقاومت تلقی می‌شوند در مدیریت کشور استفاده کنند. این افراد به‌واسطه درد و رنجی که در اسارت کشیده‌اند، به‌خوبی حرف مردم را در رفع مشکلات درک کرده و در راستای برطرف کردن آن تلاش می‌کنند.»

کوثری در پایان خاطرنشان کرد«آزادگان ما بدون هیچ شرط و شروطی قدم در راه دفاع از این آب‌وخاک گذاشتند و خوشبختانه امروز محتاج توجه و کمک هیچ مسئولی نیستند. اما مسئولان وظیفه دارند همواره وضعیت این عزیزان را مورد رصد قرار داده و برای مدیریت بهتر کشور از قابلیت‌های آن‌ها استفاده کنند. گرچه آزادگان سربلند ما پا به سن گذاشته‌اند لیکن فرزندان برومند آن‌ها می‌توانند همچون پدر در مسیر دیگر راه سازندگی و تعالی کشور را با حمایت دولت دنبال کنند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها