سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد:

ادامه همکاری های تهران - مسکو در زمینه انرژی هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: باید در برجام توازنی بین تعهدات و مزایا وجود داشته باشد، اگر تعهدات خود را انجام دهیم ولی مزایایی نباشد ادامه برجام معنا ندارد و ممکن است از تعهدات بکاهیم.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۷۶
کمالوندی:‌ احتمالاً از تعهدات برجامی بکاهیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، پس از کِش و قوس های فراوان و مذاکرات طولانی مدت و مکرر ایران با طرف های اروپایی، آمریکا، روسیه و چین، توافقی حاصل شد به عنوان برجام که چندان هم دوام نیاورد و با یک امضای رئیس‌جمهور آمریکا منتفی تلقی شد و دیگر اعضای باقی مانده در آن با ایران وارد مذاکرات جدیدی شدند تا شاید بتوانند در فضای خروج آمریکا از برجام منافع ایران را تامین کنند ولی گویا توان این کار را ندارند.

برای بررسی هر چه بهتر و بیشتر صنعت هسته ای کشورمان در روزهایی که برجام در «آی.سی.یو» قرار دارد، از بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی دعوت کردیم در گفتگویی سوالاتی را در این حوزه پاسخ دهد.

کمالوندی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه خبری را که چندی پیش در خصوص موفقیت سازمان در حوزه کوآنتوم منتشر شد متاسفانه چندان به آن پرداخته نشد، اظهارداشت: این تحول بزرگی بود و اصطلاحا به آن درهم تنیدگی کوآنتومی گویند که تکنولوژی بسیار پیشرفته ای است که به واقع انقلابی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: دانشمندان ما در مرکز لیزر ایران با حضور دکتر صالحی و دکتر ستاری آزمایش موفقی را در این خصوص انجام دادند، هرچند قبلاً هم در سال گذشته این آزمایش ها انجام شده بود اما تکرار آزمایش ها را در دستور کار قرار دادیم تا مطمئن شویم نتایج به دست آمده اتفاقی نبوده است.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: این موفقیت گامی است به سمت تکنولوژی انقلابی چرا که در مرزهای دانش و تکنولوژی، افق های دوری را می توان دید و البته اجرایی شدن آنها هم زمان می برد. احتمالا فرزندان شما زمانی که به سن امروز شما برسند، ابرکامپیوترهایی که امروز وجود دارند را در اندازه لب تاپ های امروز روی میز و جلوی خود خواهند داشت و به عنوان کامپیوترهای شخصی از آنها استفاده می کنند و بنابراین می‌توانید حدس بزنید در آن زمان چه ابرکامپیوترهایی خواهد آمد.

کمالوندی افزود: با این فناوری بخصوص در دو حوزه کامپیوتر و مخابرات تحولات بسیار بزرگی را شاهد خواهیم بود و در حوزه مخابرات سرعت از سرعت نور فراتر می رود، ولی سرعت کوانتومی چیزی بالاتر از آن است به نحوی که تا شما محاسبه یا سوالی را مطرح کنید جواب آن در همان لحظه حتی بدون اینکه کسری از ثانیه در کار باشد، داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه هم پیشرفت های خوبی را داریم، بیان کرد: قریب دو سال است که از تزریق گاز دستگاه های IR۸ ما می گذرد و آزمایشات مختلفی را روی آن انجام داده ایم، IR۶ به مرحله صحه گذاری نزدیک شده، البته صحه گذاری ها و تحقیق و توسعه سانتریفیوژها چند سال زمان می برد چرا که آزمایشات مختلفی رویشان انجام می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از آنجا که این دستگاه ها گران قیمت هستند، باید تست های مختلفی را از جنبه های گوناگون پشت سر بگذارند تا با برطرف شدن ایرادات و نواقص، به سمت تجاری شدن حرکت کنند. البته اگر کشور تصمیم به تولید انبوه دستگاه های IR۶ بگیرد، ما هیچ مشکلی نداریم و می توانیم این کار را انجام دهیم.

کمالوندی در مورد آمادگی سازمان انرژی اتمی نیز گفت: اگر کشور بخواهد تصمیمی برای فشار به طرف مقابل بگیرد، می توان کارهایی را انجام داد ولی توصیه کارشناسان ما این است که روند تحقیق و توسعه بصورت کامل طی شود تا فرایند بهینه سازی و توسعه بصورت طبیعی انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی تائید طراحی تفصیلی بازطراحی راکتور اراک از طرف چین صورت می گیرد که بخواهیم وارد اجرا شویم؟ اظهارداشت: فکر می کنم تا چند ماه آینده طرف چینی تائید طراحی تفصیلی ما را انجام دهد.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری که پس از تایید طراحی تفصیلی وارد فاز اجرایی باز طراحی اراک می شویم؟ گفت: بله، برخی کارها را می توانید همزمان انجام دهید بطور مثال زمانیکه شما در حال اسکلت سازی یک ساختمان هستید می‌توانید صحبت از وسایل درون ساختمان را هم داشته باشید. این دیگر به کارشناسان داخلی ما باز می گردد که بگویند تجهیزات لازم را خودمان بسازیم و یا از اروپا وارد کنیم، در حالی که چینی ها هم بدشان نمی آید که از آنها خرید داشته باشیم.

همچنین در ادامه کمالوندی این سوال را که آخرین وضعیت ساخت مراکز ۱ و ۲ نیروگاه بوشهر و همکاری های ما با طرف روسی به کجا رسید؟ را اینگونه پاسخ داد: آنچه که ما امضا کردیم قرار بر این بود که نیروگاه اولی ۸ سال و دومی ۱۰ سال پس از امضا به مرحله راه اندازی برسد، الان دو سال از اجرایی شدن قرارداد می گذرد. بنابراین نیروگاه اول ما شش سال بعد و نیروگاه دوم ما هشت سال بعد راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: سرعت کارهای ساختمانی خیلی خوب است، آنچه که با روس ها قرار گذاشتیم این است که اواسط ۲۰۱۹ فونداسیون آن گذاشته شود که مرحله مهمی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که برنامه ما برای ادامه یا توقف اقدامات در چارچوب تعهدات داوطلبانه پروتکل الحاقی ایران چیست؟ بیان کرد: سازمان انرژی اتمی مجری تصمیمات مراجع بالای نظام است، الان هم مرجع رسیدگی به این امور هیات نظارت بر اجرای برجام است، البته سازمان هم نظرات و ایده های خود را ارائه می‌کند، به این ترتیب که سناریوهای مختلفی در چارچوب داخل و خارج از برجام، فضای بعد از برجام و امثال اینها را بررسی کرده و قبلا ارائه کرده ایم و برای هر کدام از این حالت ها آمادگی‌های لازم را داریم، ولی تا زمانی که دستوری به ما ندهند نمی توانیم راسا اقدام خاصی انجام دهیم.

کمالوندی افزود: در هیات نظارت هم مجموعه ای از افراد، متشکل از دولت و غیر دولتی ها هستند البته همه آنها مسئولان نظام هستند. صحبت هایی مطرح بود که اگر اروپایی ها تعللی داشته باشند ما بخشی از تعهدات خود را انجام ندهیم و یا برخی محدویت ها را کنار بگذاریم، البته در جلسات مختلف هیات نظارت هم بحث های مفصلی شد.

وی با بیان اینکه فعلا قرار بر این است نتیجه کار اروپایی ها را ببینیم و بعدا تصمیم گیری کنیم، خاطرنشان کرد: باید توازنی بین تعهدات و مزایا وجود داشته باشد، اگر تعهدات خودمان را انجام دهیم ولی مزایایی برای ما نداشته باشد ادامه آن معنایی ندارد و ممکن است ما از تعهدات خود بکاهیم. طبق پاراگراف ۲۶ برجام این حق را داریم که اگر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکرد ایران بخشی و یا همه تعهدات خود را می‌تواند انجام ندهد، این یک تصمیم سیاسی است و نه فنی و برای همین در اختیار سازمان نیست.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در پایان این گفتگو بر اینکه آیا در مورد پروتکل الحاقی دستور مشخصی نداشتید که اجرا یا متوقف شود؟ تاکید کرد: خیر، فعلا در هیچ حوزه ای دستوری نداریم. اگر طرف های دیگر به خصوص اروپایی ها تلاش بیشتری کنند ممکن است ایران هم تعهدات خودش را ادامه دهد. ما هم مثل شما پیگیر اخبار هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها