شروع خوب برای فیلم تازه جیسن استاتام

نبرد رزمی‌کار سینما با کوسه

قبل از نمایش عمومی «مگ»، بحث زیادی بین تحلیلگران اقتصادی سینما درگرفته بود. این بحث درباره نوع برخورد و واکنش احتمالی تماشاگران با این اکشن دلهره‌آور بود. پرسشی که از سوی آنان مطرح شده بود، روی این نکته مکث می‌کرد که فروش فیلم در اولین هفته نمایش عمومی چگونه و چقدر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۶۹
نبرد رزمی‌کار سینما با کوسه

در این بین صدای بلندی در بین تحلیلگران شنیده می‌شد که خبر از غرق‌شدن فیلم در جدول گیشه نمایش می‌داد. براساس این باور، فروش فیلم شبیه وضعیت آدم‌های بخت برگشته‌ای خواهد بود که قربانی کوسه عظیم‌الجثه داستان فیلم شده و به قعر آب‌های اقیانوس سقوط می‌کنند. اما اکشن ترسناک جیسن استاتام توانست از سد توفان گذشته و فروش آخر هفته خوبی را از آن خود کند. استقبال تماشاگران در نقاط مختلف جهان از مگ، خوب بود.

نوع واکنش تماشاگران به مگ نشانگر آن است که آنها از فیلمهای پرخرجی که با بازی استاتام ساخته میشود، استقبال خوبی میکنند و دوست دارند او را در اکشنهای سطح بالا ببینند. اگر در کنار این بازیگر رزمی کار یک هیولای دوران ماقبل تاریخ هم قرار گیرد، میتوان انتظار بلاک باستر شدن فیلمهای استاتام را هم داشت. از مگ به عنوان یک «فیلم کوسهای» اسم میبرند. در این نوع فیلمها (که استیون اسپیلبرگ در دهه 70 میلادی آغازگر ساخت آنها بود) کوسههای بیرحم آبهای اقیانوس تهدید اصلی علیه مردم عادی هستند و حمامی از خون به پا میکنند. کوسهها قاتلهای زنجیرهای هستند که قتلهای خود را روز روشن و در جلوی چشم عموم مردم انجام داده و تلاشی برای پنهان کردن چهره و هویت خود ندارند! کمپانی برادران وارنر میگوید فیلمش بهترین افتتاحیه سال جاری میلادی را از آن خود کرده است. امسال سومین تابستان پی در پی دنیای سینماست، که با یک فیلم کوسهای طرف میشود. دو تابستان قبلی هم فیلمهای «47 متر پایین» و «اعماق» توانستند با ترساندن تماشاگران، جیبهای تهیه کنندگانشان را پر از پول کنند. اما مگ برای برادران وارنر حکم یک معدن طلای جدید را دارد. دو فیلم پرسروصدای قبلی امسال این کمپانی، افتتاحیههایی پائینتر از مگ داشتهاند. «بازیکن شماره یک آماده» استیون اسپیلبرگ با افتتاحیهای 42 میلیون دلاری نمایش خود را آغاز کرد و «هشت یار اوشن» هم کمتر از 42میلیون دلار فروش داشت.

ناهمخوانی بودجه و فروش

با وجود شروع خوب مگ، تحلیلگران به نکته مهمی اشاره میکنند و آن هم هزینه کلان تولید آن است. برادران وارنر فیلم را با هزینهای 150میلیون دلاری تهیه کرده است. رقمی حدود 140 میلیون دلار هم، صرف تبلیغات و بازاریابی آن شده است. جمع این رقم، به حدود 300میلیون دلار میرسد. برای همین، اهل فن میگویند مگ باید حداقل همین مقدار فروش کند تا هزینههای تولید خود را پوشش دهد. بعد از رسیدن به این رقم فروش و فروشی بالاتر از آن است، که تهیه کنندگان فیلم میتوانند ادعا کنند اثری پرفروش و موفق خلق کردهاند.

جیسن استاتام در داستان مگ در نقش جونز تیلور یک غواص نجات غریق ظاهر میشود. او جان گروهی از دانشمندان را که در اقیانوس اطلس و در یک زیردریایی گیر افتادهاند، نجات میدهد. کمی بعد او با دانشمندان همراه میشود تا کوسهای 72 پایی را که متعلق به دوران باستان است، از بین ببرند. لیبینگبینگ، ستاره سرشناس سینمای چین، نقش مقابل استاتام را به عهده دارد. اما این لطف هالیوود به هنرمندان چینی، مجانی و از روی محبت نبوده است. چین همکار سرمایهگذار فیلم است و نیمی از هزینههای تولید را تقبل کرده است! شرط چینیها برای مشارکت در تولید فیلم، حضور عوامل فنی و سینمایی در جلو و پشت دوربین بوده است. صنعت سینمای چین، مدتی است که سرمایهگذاری روی تولیدات پرسروصدای هالیوودی را آغاز کرده و امیدوار است با این اقدام، شرایط و وضعیت بهتری برای سینمای خود و تولیدات آن فراهم کند. نکته جالب این است که کل صحنههای مگ در لوکیشنهای بکر و جذاب نیوزیلند فیلمبرداری شده است.

جان ترتلتاب کارگردان فیلم از رقم افتتاحیه آن خشنود است و میگوید: «شنیدن این خبر که افتتاحیه مگ دو برابر رقم پیشبینی شده بوده، بسیار خوشحالکننده است. زمان تولید فیلم، شرایط بسیار سختی داشتیم و کار تولید بیشتر از زمان تعیین شده طول کشید. خوشحالم که واکنش مردم به آن گرم و مثبت بوده است.» ترتلتاب فیلمش را براساس داستان نوول پرفروشی از استیو آلتن ساخت.

موج فیلمهای کوسهای

موج ساختن فیلمهای کوسهای در سال 1975 و با اکران عمومی «آروارههای کوسه» شروع شد. این فیلم که حالا لقب یکی از شاهکارهای کلاسیک دنیای سینما را به خود اختصاص داده، توفانی به راه انداخت و حکم یک پدیده سرنوشتساز را گرفت. اگر بخواهیم نرخ تورم را حساب کنیم، آروارههای کوسه هنوز هم پرفروش ترین فیلم کوسهای تاریخ سینمای آمریکاست. اما «اعماق» با بازی بلیک لیولی و هزینه تولید اندک 25 میلیون دلاری خود، موفق به فروش جهانی 120 میلیون دلاری شد. به دنبال آن و در تابستان سال قبل، «47 متر پایین» توانست فروشی 45 میلیون دلاری را تجربه کند. هزینه تولید این اثر مستقل فقط 5میلیون دلار بوده است.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها